Gå til innhold

Kan det være sant!? Blå Castello er pasteurisert!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er det jo lov å spise det da, det ante jeg virkelig ikke. Jeg merker jeg blir skeptisk, men pasteurisert er pasteurisert! Jeg rørte det ikke i forrige svangerskap, men nå skal jeg jaggu ha litt Castello!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heh, jeg trodde vi skulle holde oss unna blåmuggoster helt jeg, men jeg vet ikke hvor jeg har fått det fra! For nå når jeg leste innlegget ditt så måtte jeg jo inn på matportalen og sjekke og du har rett, det er visst ok!

Men jeg ville ha spist den ferskest mulig jeg da, for jeg er litt forsiktig av meg. :-)

Skrevet

Selv om osten er pasteurisert, er det likevel en muggost som gravide skal holde seg unna. Står et el annet sted på martportalen det også. Hovedregelen er at upasteurisert ost skal man IKKE spise, mens pasteurisert vanligvis går bra, med unntak av brie og muggoster. (Hvertfall det som står i den boken jeg har)

Skrevet

Mat som bør unngås

Sannsynligheten for at fosteret tar skade av at moren spiser disse matvarene er liten, men Mattilsynet anbefaler likevel gravide å følge disse rådene:

Unngå mat som kan inneholde Listeria bakterien:

- Rakefisk som rakørret. Spesielle forhold ved produksjonsmetoden gir økt risiko og gravide bør derfor ikke spise rakefisk.

- Gravet eller røkt fisk kan også inneholder små mengder Listeria bakterier. Gravide bør unngå gravet og røkt fisk der holdbarhetsdatoen nærmer seg slutten.

- Upasteurisert melk og ost laget av upasteurisert melk.

- Myke og halvmyke oster som for eksempel Brie, Camembert, og muggoster som Gorgonzola, selv om de er laget av pasteurisert melk (melk som er oppvarmet). Om gravide ønsker å spise disse ostene, bør de spise dem ferskest mulig.

Siste setningen tyder vel på at det kan gå greit, dersom man tar sjansen?! Men de KAN altså inneholde listeria da...

Skrevet

ÅHHHHHHHH!!!! Ja, det er vel riktig det. Det var for godt til å være sant, jeg får gi bort Castelloen da. Hulk.

Hvordan vet man om den er fersk, det er vel ingen måte og sjekke det på dessverre... Eller betyr det rett ut av pakken? Er det håp? Jeg vet ikke om jeg tør, det er en dum sjanse å ta.

Sist gang spiste jeg St. Agur på Barsel. Så sugen var jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...