Gå til innhold

2 år og snakker nesten ikke... bekymret mor her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

han babler en del og sier disse ordene:

baba

mama (men bruker ikke dette så aktivt lengre)

Navnet på pappan

iiil (bil)

heia

hei

ade (hade)

der

ias (prøver å si sitt navn)

HS har gitt han 2 mnd, hvis ikke språket utvikler seg mer så må han til spesial pedagog...

Vi leser masse med han hver dag, og gjør alt vi kan gjøre... men det er tydeligvis ikke nok...

han har rett tonefall men ordene kommer ikke, og man ser på munnen at han øver seg på å si de...

ellers går det mye i peking, misteker ikke problemer med hørselen for han kan gjøre masse ting hvis vi spør han.

What to do? andre i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det ikke sånn selv, men kjenner flere som har det sånn.

Et par eks:

Tilfelle 1 - sa ikke et kløyva ord før han ble 3 - da kom hele setninger

Tilfelle 2 - begynte å snakke litt i setn rett før 3

Skrevet

Hei,

Jeg har en gutt på 2 år og 4 mnd. Han snakker ikke. Dvs, han kan si ca 50 ord, men det er bare: mamma, se, der, hei, sånn, nam, boka, bil og baby han bruker til daglig.

Var på kontroll hos HS i dag. Hun var ikke bekymret overhodet. Hun sa at han har en meget god språkforståelse (dvs at han forstår alt som blir sagt til han + at han gjør seg veldig tydelig forstått på andre måter.)

hun valgte derfor å vente et helt år før hun sender han videre til pedagog.

Jeg gjør det samme som dere.. Leser, snakker osv. og gutten har nettopp begynt å bhg. Jeg regner derfor med at språket snart vil komme..

Tror ikke det er noe å bekymre seg så mye over, så lenge man merker at barnet forstår det som blir sagt.

Barnehagen til gutten min er heller ikke bekymret. De sier at han er helt normal.

Lykke til..

Skrevet

Høres ut som mine to..Jenta er nå 6 og helt normal på alle måter..Gutten er 2 år og 2mndr...Kunne nesten ikke et ord da han var to. Nå har det kommet fler og de siste 3 ukene har han begynt å vise interesse for å herme etter og prøve og gjenta ord vi sier..

Han er traktor-, bil- og maskingal så vi leser mange bøker om det..Nå kan han bil, buss, fly, tog, traktor, trøske, tilhenger, og resten er "brumma"....Han sier navne tpå katte, søstera, samt mamma og pappa og momo (til mormor og morfar) og begynner og gjøre seg forstått når han vil ting...

Han prater i vei som en foss, men vi forstår lite..Plutselig kommer det et ord vi skjønner, men resten av "fortellinga" er ofte helt uforståelig...Men det kommer, det kommer..Det viktigste er å sjekke om de hører og forstår, det gjør visstnok din, også at de har flersatavelseslyder..Ikke bare "grynt" og enkeltlyder.....

Det gr nok bra skal du se, snart ber du ham om å holde kjeft :o)

Skrevet

Minste barnet her sa knapt et ord før 2års alderen, var særdeles beskjeden også, men plutselig så strømma det ut setninger og ord i fleng. Ikke stress enda, gi det litt tid, mye kan skje på svært kort tid. Noen barn lagrer ord, og plutselig løsner det.

Skrevet

Dette er fritt fortalt etter en forelesning i spesped:

Forskning viser at det fins "to typer" barn.

1) De hermer tidlig setninger fra voksne og man kan tro de kan mange ord.

2) De som nesten ikke prater, eller fortsatt snakker mye baby-språk.

De er selvfølgelig ytterpunketer og en blanding.

Foreldre som har barn som hermer vil ofte oppleve at barnet får "et tilbakefall ved 2,5 års alder fordi det da vi prøve seg frem på setningene selv, og siden det da ikke kopierer de voksne så vil det høres rart ut.

Foreldre som har barn som er sent ute vil fort bli bekymret men ved 2,5 års alder snakker nesten disse barna bedre enn de andre barna.

Ved 3 års alder er barna på samme nivå. Barna har bare valgt ulik strategi for å komme dit.

Selv kunne jeg kjenne meg veldig igjen da mine 2 beste venninner hadde 2 barn i hver sin ytterkant på 1,5 og 2 år på den tiden. Han på 1,5 snakket mye bedre enn han på 2år. I dag er begge 5-6 år og han på 6 ligger mye lengre fremme enn han på 5. Så ingen grunn til bekymring før barnet er passert 3 år.

Det du skal være glad for er at det er fanget opp så tidlig!!! I noen kommuner er dette en hjelp man må kreve. Ta den i mot med åpne armer :) Prøv å tenk at det ikke er noe grunn til bekymring, samtidig som det er helt normalt at foreldre med barn som er sent er blir bekymret.

Lykke til!!

Skrevet

Tusen takk damer for flotte tilbakemeldninger:)

Har tatt det opp med bhgen i dag og bedt de følge ekstra med... de mener også at han hører godt, men at hørselen bør uansett bli sjekket siden han har hatt en del ørebetennelser... (3 stk)

Vet dere hvordan en slik test foregår når de er så små? jeg har tatt en selv i voksen alder, og jeg kan ikke tenke meg at det er slik for en 2 åring?

skal ta dette opp med legen på hs kontroll i slutten av mnd...

Ellers så øvet vi masse masse i går og når vi spør om han kan gjenta etter oss så sier han ikke orde, men har samme TONEfall som oss...

og som neptunia skriver så er det det soms tår i mine spes ped bøker også... de fleste vennene våre sine barn begynte å snakke ved 1.5 alder og har et godt språk allerede nå... mens vår og en til har lite eller få ord... men babler masse...

Må bare si at jeg tar imot ALL HJELP med åpne armer, syns det er flott å bli tatt på alvor... for vi HAR bekymret oss for dette..

Når det er sagt føler jeg også at alt vi har gjort med han siden han ble født, har vi ikke fått uttelling for... Vil si at både jeg og mannen min gjør mer en gjennomsnittet i forhold til å lese, stimulere, rim og regler, sanger osv osv sammen med han for han har alltid syns det har vært så gøy+at VI syns det er gøy og vil det beste for han:)

Og disse venneparene som jeg snakker om som har de som skravler, de har liksom ikke gjort noe for det, om dere skjønner... som hun ene sa vi orker ikke å lese for henne for hun er så flink så det trengs ikke... (jeg er selvsagt ikke enig;)

Har jeg helt forvridde tanker eller? føler faktisk som jeg har mislyktes litt som mor... :(

Gjest amandine
Skrevet

Er vel litt forskjell på folk? Min eldste (min manns nr 2) fulgte vi veldig tett pga språkproblemer hos søsken, vi talte over 200 ord før fylte to år, hun var kjempetidlig og er det fremdeles med språk og skrift. Lillebroren hennes hennes sa ikke mamma engang da han passerte 2 år, men så etterhvert løsnet det, nå er han snart 6 og har lært seg selv å lese. Minstemann har akkurat fylt 1 år og prater i vei men ikke en forståelig lyd for noen. Han er vel en salig blanding av alle og det endelige beviset på at folk er rare og ikke minst forskjellige;)

Det viktigste er jo at man følger med og følger opp, synes din innstilling er mye bedre enn vennene deres som ikke leser for det er ikke vits... Dette går nok bra, tenker jeg! Lykke til!

Skrevet

tusen takk amandine... greit å høre fra de som har erfaring fra flere barn... WOW 200 ord det er jo HELT fantastisk... vi tror jo også at det kan ha litt med personligheten å gjøre... jeg skravla som en foss i følge min mor da jeg var 1 år... mens mannen min sa en del ved 15 mnd , men han er mer som vår sønn litt mer stille av seg og sterk motorisk/svært aktiv... Han har meget god fin og grov motorikk sammenlignet med andre barn på hans alder, så tror liksom det er litt at han ikke har tid...

men jeg gleder meg VIRKELIG til han begynner å snakke litt, lurer på hvordan stemmen hans er=)

Gjest amandine
Skrevet

Jeg gleder meg også til å snakke litt med minstemann, he he men det kan vel hende jeg må vente en stund! Bare et lite tips når det løsner: Ha alltid med deg penn og papir så du får skrevet ned morsomme ting! Man tror man husker, men det gjør man aldri he he he

Jeg ser for meg at når du sier han har god motorikk så er det det han har konsentrert seg om først, og når det er på plass kommer det andre. Mannfolk er ikke så gode på multitasking;)

Skrevet

hva vil 2år si? 2år og 2mnd? eller 2år og 11mnd?

hvor god språk forståelse har han?

stol på barnehagen ikke på hs. Hs har ikke den kompetansen som trengs på dette området. Dersom barnehagen er bekymret sendere de en hendvisning til ppt som sender kompetente personer til å utrede barnet.

Skrevet

Måtte bare logge meg på for å svare på dette,

for barn er, som flere sier, veldig forskjellig.

Det er naturlig å bli bekymret, men samtidig må man bare vente.

Jeg blir stadig overrasket over hvor viktig det synes å være å gå tidlig, snakke tidlig mm - som om det henger sammen med høy IQ eller noe.

Jeg synes det er rart at helsesøster vil koble inn andre her - så tidlig. Jeg ser for meg at hvis mange/alle helsesøstre skulle gjøre det, så hadde ventetiden blitt doblet mange 100%.

Min eldste fikk mye feiluttale ol., trolig pga. dårlig hørsel, som følge av væske i ørene. Språket var slett ikke bra - lenge. Men i 5-års alderen kunne man ikke ane at det hadde vært dårlig og idag er språk, ordforråd, sårkforståelse ol. meget bra. Minsten snakker ikke og nærmer seg 2 år, det er vel snakk om bruk av 5-7 "ord". Jeg regner med at det vil bedre seg, og ville nok ikke takket ja til logoped el. allerede nå.

Og de som sier at mange barn som snakker mye har foreldre som ikke synes å ha gjort noe for det og motsatt - har helt rett. Men såklart skal vi bruke litt tid på å stimulere barnas språk likevel. På sikt har det betydning.

Kanskje er det du trådstarter som om noen år må berolige andre bekymrede foreldre med dine erfaringer?

Lykke til i alle fall!

Skrevet

han er 24 mnd og 1 uke for å være nøyaktig:)

Snakket som sagt med bhgen i dag, og de sa at hele barnegruppa i hans mnd kull snakket lite og at de hadde diskuterte de ped lederne imellom... de skal nå satse på språk fremover spesielt med tanke på disse barna...

Hun var ikke direkte bekymret, men man begynner selvsagt etterhvert å forvente at det skal komme flere ord...

Han kan feks:

- legge lua i hylla si

- henge jakken på knaggen

- hente lue/jakken/skoen for å kle på

- kler på seg skoene selv

- legge lompen på plass i senga si( det gjør han stort sett hver morgen etter han kost med han oppe)

- hente tran og sana soli kjøleskapet

- hente skje til tranen (da går han opp i 2 etg og henter i kjøkken skuffa)

- kle av seg

- tisse på potta

- legge smokken på plassen sin

osv osv... han gjør egentlig mye av de vi ber han om.

Når jeg sier at han er motorisk flink så har han de siste 6-8 mnd gått opp og ned trappa selv uten å holde seg i oss eller gelenderet (og HELDIGVIS enda ikke ramlet)

Han begynte å hoppe og løpe tidlig (altså ikke sånn halvveis med ordentlig løping)

tegner og buker perler (har et godt pinsettgrep)

Ruller på gulvet

har generelt meget god kroppskontroll i forh til alderen og det koenterte både bhgen og hs.

Skrevet

Min sønn var også som din på to årskontrollen da han var ca to år og to uker. HS og barnelege var ikke bekymret siden han tydelig hadde stor forståelse av det som ble sagt til han.

Har også tenkt slik som du at han er så opptatt med andre ting at han ikke har tid til å snakke liksom.

Uansett, i den måneden som har gått siden kontrollen har han fått mange flere ord og har også som smått prøvd seg på to og trestavelses ord. Har også i ny og ne begynt å sette sammen to ord.

Det er veldig vanlig at det skjer mye med språk i perioden etter at de har passert to. Derfor er det også vanlig at toårs kontrollen er en stund etter to år mange plasser for å unngå denne unødvendige bekymringen.

Vi har også venner som har en sønn som er like gammel som vår som snart har snakket i setninger(og formet dem selv ja) i over et år. Vet det ikke er så veldig gøy å sammenligne med andre nei. Særlig når de liksom havner på hvert sitt ytterpunkt.

Skrevet

Høres ut som det er gutten min du skriver om... "Kjempebra", sa helsesøster til oss på 2 års kontrollen. Jeg har faktisk ikke tenkt på å skulle bekymre meg litt en gang. Han har andre interesser enn å snakke. Gjør seg forstått og skjønner godt hva jeg sier. Sammenlignet med niesa, som er et halvt år yngre, snakker han elendig, men han tar godt igjen på andre felt... Barn er så forskjellige, akkurat som oss voksne.

Skrevet

tusen takk igjen damer for konstruktive tilbakemeldinger:)

virker som de har forksjellig praksis disse hsene, men det har gjort oss VELDIG bevisst iallefall...

også skal han inn til hørselssjekk bare for å utelukke det...

Skrevet

Eldste jenta mi pratet ikke noe serlig før hun var over 3 år. Da hadde en turnuslege på helsestasjon funnet ut at ørevoksen hennes klumpet seg i øret slik at den ikke kom ut. Så da var vi en tur hos en barnelege som ordet dette på min. Da kom språket hennes for fult. Men hun hørte oss, ikke noe problem med det men hadde nok litt å si i forhold til snakkingen.

hun lærte seg selv å skrive og lese før hun begynte på skolen, så selv om hun begynte å prate sent så hun ikke sen nå lenger hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...