Gå til innhold

Er store eller små barnehager best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I avdelingen til min gutt er det kun 8 barn og 3 voksne. Foretrekker det fremfor en avdeling med 20 barn. Da jeg var 16 vasket jeg i en barnehage med ca 20 unger, der herja ungene rundt på kjøkkenet med store tunge steke panner og gryter mens de voksne bare satt der og gjorde ingenting, var ofte jeg måtte gripe inn og passe på sånn når barna slo seg og trengte trøst. Da kom en av de voksne og kjefta på meg og sa at jeg burde heller passe min egen jobb og vaske en og ta over jobben deres og trøste barna.

Nei så jeg foretrekker små barnehager der de har mer kontroll og oversikt over barna og har tid til og ta seg av barna.

Sier ikke at voksne på store avdelinger gir mer f i barna, kunne like gjerne vert omvendt. Men gutten min stortrives i barnehagen og de som jobber der er kjempe hyggelige.

Skrevet

hva som er best eller ikke er litt vanskelig å si. positive og negative sider ved begge tenker jeg.

stor barnehage

+flere å leke med,

+flere å bli kjent med når man skal starte på skolen

+bruke hverandre på tvers av avdelingene når det gjelder barn som er på samme alder, leker fint med, aktiviteter

-kan for noen voksne og barn bli for mange å forholde seg til

små barnehager

-er vel at det er utrolig kjedelig om det kun er en stor unge som skal starte på skolen, har hørt om flere av disse(kan bli kommer annn på hvor flinke de voksne er til å gjøre noe md dette)

(noen barn blir fort glemt i store barnehager og i en liten er det vel "lettere" å se alle- men som sagt kommer helt ann på de voksne dtte her)

liker selv store barnehager

Skrevet

Det finnes gode og dårlige barnehager i alle størrelser.

Størrelsen på barnehagen sier meg ingen verdens ting om hvorvidt det er en god barnehage.

Jeg har mine små i en kjempestor barnehage som jeg vet mange var misfornøyde med i oppstarten. Jeg er strålende fornøyd og har ikke annet enn positivt å si om barnehagen vår slik den fungerer i dag.

Jeg har også venninner med barn i en liten familiebarnehage i nærheten, også de er kjempefornøyde. Men vi har også kunnet lese i avisen her i det siste om foreldre som har vært forferdelig misfornøyd med familiebarnehagen ungene gikk i.

Så, det er kvaliteten på personalet og forholdene i barnehagen (lokalene, sammensetning av unger osv) som har noe å si for kvaliteten, ikke hvor stor barnehagen er.

Skrevet

Og der sa du det som burde ha vært essensen i avisartikkelen, kvaliteten/utdannelsen/kursingen av personalet og forholdene i barnehagen er det viktigste for alle parter. Ligger ikke det grunnleggende i bunnen vil en barnehage aldri fungere....

Skrevet

Jeg tror ikke størrelsen på bhg har noe å si. Våre barn går i stor bhg, er vel nesten 140 barn fordelt på 7 avdelinger. Eldste er 4 år og går i en avd med 22 barn og 5 superflinke og koselige ansatte. Der har de stålkontroll. Yngste går på en småbarnsavd med 12 barn og 4 ansatte. Kjempefornøyd der også. Hun har også gått 6 mnd i en liten fam.bhg med kun 8 barn og 2 ansatte og der var vi også fornøyde.

Så jeg tror det går med på rutiner, hvem som jobber der osv enne størrelsen på bhg.

Skrevet

Jeg foretrekker små.

Har jobbet i en stor og en liten.

Har hatt barn i veldig store, store og liten barnehage.

Skrevet

Trubbel...

Fint at du kom med en ansatt sitt synspunkt, argumentene blir sterkere når man har flere ben å stå på enn å bare ta utganspunkt i en side:o)

Skrevet

Jeg tror ikke jeg skal gå inn på detaljer i barnehagene her, jeg er litt redd for å bli gjenkjent. ;)

Men jeg skal aldri jobbe i en veldig stor barnehage igjen, i alle fall.

Skrevet

Jeg har også jobbet i begge deler og jeg trives best i stor...

Ps: Du trenger ikke å utdype

Skrevet

jeg jobber nå i en familiebarnehage med 8 barn, har jobbet i stor(29 barn) før. og synes egentlig begge er "bra" men d kommer helt ann på de som jobber der og hvordan de organiserer dagene.

jeg åpnet min egen fam.bhg etter å ha jobbet lenge i en stor. grunnen til at jeg ville jobbe for meg selv var at jeg så hvordan de små barna "forsvant" inn i den store barnehagen...

ting som ofte ble sakt: vi går på tur når de små sover, vi baker når de små sover, vi tar med de små på tur så de kan sitte i vognen å se på de andre leke.. dette synes jeg ikke var ok! men jeg skjønner at når man har flere alderstrinn sammen blir d vanskelig og få alle fornøyde på engang.

men nå jobber jeg med barn fra 1-3 og alle barna er med på d meste og jeg føler de får en mer innholdsrik hverdag.

min egen er i en litt stor barnehage(16 barn på hans avd+ småbarn 12 barn) jeg er veldig fornøyd med denne barnehagen og ser at han har godt av å gå i en barnehage med flere barn. han hadde blitt gal av å gå med 8 barn tror jeg:)

Skrevet

glemte å si at han er 2,5 år. å at jeg tror barn under 2+ får mest utbytte av å gå i liten og barn 3 og oppover trives best i stor:):)

bare mitt syn på d!:):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...