Gå til innhold

Tidl. UL, og varmeflaske!


Venterpå#2

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Siden jeg venter mitt første barn, og jeg er ganske ung, så er jo alt dette her nytt for meg. Så jeg lurer bare på en ting - som kanskje er et dumt spm, men jeg fyrer løs uansett jeg - Har lest her inne at mange har vært på "Tidlig ultralyd", hva betyr det? eller sånn, hvorfor er det noen som får dra på ultralyd før den ordinære som er på sykehuset? Jeg skulle så inderlig ønske at jeg kunne få gjøre det..jeg er så redd hver dag for at lille babyen ikke lenger skal sprelle inni meg..vil så gjerne se den og at det virkelig er liv der inne..

 

En annen ting jeg lurte på er om noen av dere har noe erfaring med det å bruke varmeflaske på magen? Jeg er så ekstremt kvalm, og syns det er deilig å legge varmeflaske på magen når det er på det værste... vet jo at man ikke skal sitte i badstu lenge osv, for at fostervannet ikke skal øke i temperatur..så.. men vet ikke hvordan det er med varmeflaske? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tidlig ultralyd betyr at man drar på ultralyd før den som du får automatisk i 17-19 uke. så lenge alt er i orden med deg er det ingen grunn til å velge dette, bortsett fra å tilfredsstille nyskjerrigheten da..... jeg syns ærligtalt det er litt små-tullete å bruke sykehusets kapasitet bare fordi man er nyskjerrig, for mest sannsynlig er alt i skjønneste orden:) dessuten er det jo ekstra stas å se babyen for første gang når man kan se den ordentlig og har gledet seg lenge:) jeg for min del skal på ultralyd i 17 uke og gidder ikke å stresse med dette noe tidligere.... velger du en tidlig ultralyd uten at det er noen medisinsk grunn til det må du dessuten betale den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei..så da er det liksom sånn at man oppsøker sykehuset selv og ber om ultralyd? Ja det er ikke lenge igjen nå da til vi skal på ordinær ultralyd..skal i uke 18, den 3.november :D Gleder meg så masse !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :-)

jeg er en av dem som var på tidlig ul, grunnen var at jeg hadde tegn på spontan abort, heldigvis var det bare en skremmer.. begge nurkene hadde det bra når vi var på ul.. hadde det ikke vært for de tegnene, hadde jeg ikke vært på ul før ordinær.. synes det er mer spenende å skulle se ungen(e) for første gang på ordinær :-)

tror nok du kan ta det med ro, det er mange som ikke føler seg så gravide om dagen (jeg er en av dem), noen velger å betale en ul da, men jeg for min del vil ikke anbefale det.. tenk hvilken spening det blir på ordinær ul!

 

det med varmeflasken er jeg ikke helt sikker på.. kan hende det kommer litt ann på hvor du legger den? om du er veldig usikker kan det jo være smart å ringe jordmoren om det :-) ringer min når jeg har rare spørsmål selv :-D

(jeg er også førstegangs fødende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også "ung" førstegangsfødene og jeg anbefaller tidlig ul på det sterkeste:)

 

jeg har vært 2ganger på en privat klinikk for kvinner (så da tar man ikke opp noen plass..) og sett på det lille nurket mitt:) kjempe morro! og veldig betryggende.

personlig kunne jeg aldri tenkt meg å gå helt til uke 17 for så å få vite att babyen det er noe galt med den! (er i uke 12 nå)

 

har man lyst har man lov tenker jeg:)

også må man føle att man har råd til det.. for det gjør ett lite innhugg i lommeboka! men det prioriterte jeg lett!!

 

men nå er du jo så nære den ordinære, att det blir kansje litt bortkastet??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeglad for at jeg tok tidlig ultralyd, var i går - er uke 12+5. Jeg har overhodet ikke tatt plass eller ressurser fra andre, men ærlig og rederlig betalt rikelig (kr1200) på Volvat for å sjekke at det virkelig sprellet i magen. Alt annet enn tullete og vel verdt hver eneste krone spør du meg!

 

Og jeg gleder meg akkurat like mye til å få se den lille krabaten på ordinær ultralyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at dersom man kan se hjertet slå i uke 8 på tidlig ultralyd er det sannsynlig at alt kommer til å gå bra med fosteret. Kan jo spare noen uker med bekymring dersom man tar dette. I alle andre land enn Norge, tas det tidlig ultralyd i uke 11-13. Helsedepartementet i Norge har derimot satt seg imot dette av "etiske/moralske" forhold og viser til f. eks Danmark, hvor dette gjennomføres og det nesten ikke blir født barn med f. eks Downs syndrom da dette kan avklares på denne tidlige ultralyden. Imidlertid viser statistikk at 95% av abortene som tas etter tidlig ultralyd tas fordi fosteret er så sykt at det ikke ville hatt noe sjans til å overleve. Uansett, de fleste fostre er jo friske, men syns tidlig ultralyd er en grei undersøkelse for å få roet seg selv og sin bekymring. Tidlig ultralyd for "normale" jenter tas privat og uten henvisning fra lege. Koster alt fra 800-1200 kr, men det vil jeg tro det er verdt :o) Samt at privatklinikkene ofte har bedre tid til deg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...