Gå til innhold

Likestilling handler om....

Anbefalte innlegg

Skrevet

VALG! Og jeg VELGER å være mamma og kone i noen år, prioritere familien akkurat nå, fremfor kariære.

Selvom jeg er i meget god stand til å skaffe meg en kariære!

Så, takk til den Norske stat som tylldyr den utrolige sum av 3000 kr. for at jeg skal få gjøe dette!

De skapte samfundet hvor det å¨leve på en inntekt er vanskelig, så hvorfor ikke hjelpe de som IKKE overlater ansvaret på staten til å oppdra barna?

Og uansett, dere som irriterer dere; barnehageplassen din koster staten minst like mye som kontantstøtta mi!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde du vært litt mer oppegående og jobbet så hadde du kanskje visst hvordan KARRIERE skrives

Skrevet

Jeg synes folk som ikke har noe som helst å tillføye saken, og derfor MÅ finne noe annet å henge seg opp i er litt morosomme... Jaja, så skrev jeg feil... Gikk litt fort da vettu, jeg er nok den eneste;)

Men jobbe kan jeg, når jeg føler det passer min familie...

Prioriteringer vettu

HI

Skrevet

Å bidra til samfunnet er ikke så viktig. Tenk om alle ble hjemme og sluttet å jobbe? Da hadde nok AS Norge blitt et flott land å bo i

Skrevet

enig med HI...denne debatten er så grim å vond i hjerterota...jeg mener man skal leve sitt liv slik man ønsker, at staten presser meg til å sende mine små i bh, og likledes mange rundt meg, er rett å slett trist..

likestilling er ikke å tvinge noen til å gjøre det andre vil...???

skal man ikke få følge sine drømmer, eller sine interesser fordi det er imot likestilling? alt dette hysteriet minner mer om hjernevasking enn noe annet..

synd, trist og banalt..

likestilling er vel samme lik lønn for likt arbeid..? debatten har tatt helt andre vendinger, når man nå skal presse menneske til å gjøre det som skulle by dem imot..om det gjør familien syk, eller lidende, gjør tydeligvis ingenting..

Skrevet

2 mindre barn i barnehage: mindre barnehageansatte.Noen som har sagt jeg skal være hjemme for alltid...

Kan du virkelig påstå at det bare har gitt posetive effekter at alle kvinnene gikk ut i jobb? Gikk ikke norge rundt da damene var hjemme, kanskje?

MINE barn skal ikke oppdras av staten, du gjør som du vill:)

(jeg hadde foresten vert hjemme uten støtten og, men den bidrar jo den og. Alle monner drar)

HI

Skrevet

Herregud, folk kam da velge selv! Ingen som nekter dem det. Poenget er at staten skal ikke være nødt til å betale for de valg etthvert menneske gjør. Det må den enkelte ordne med selv!

Skrevet

herregud selv! sier jo at datidens regjering innførte ks, med status at det er en VERDIFULL jobb å være hjemme og!!!! om ks fjernes, og alle dere ks hatere får viljen deres, sier dere jo bare at det ikke er det..Ok at den fjernes, jeg vet det kommer til å skje..sier bare det er forbanna trist!

noen evner nemlig å se ting fra andres synspunkt...

Skrevet

Likestilling handler om valg

- og jeg velger

Problemmet med likestilling i dag er at det er for mye JEG....

I dag jobber vi for at to kjønn skal få likestilling, og vi må innse at vi har ikke ubegrenset med penger i statskassen som bare kan gå til dette.

Jeg syns ikke kontantstøtten bidrar veldig godt på likestillingsfronten..

Det ender jo ofte med at mor er hjemme og oppdrar, mens far jobber på spreng for å tjene penger.

Skrevet

Hvordan vil du si at staten har skapt et samfunn som gjør det vanskelig å leve på en inntekt?

Skrevet

Poenget er jo at barnehageplassen koster faktisk staten en hel del den og, hvorfor ikke få litt for å gjøre jobben selv? eller for ikke å bruke plassen?

Mine barn koster ikke staten noe mer enn de som er i bhg...!

HI

Skrevet

Nei det har jeg ikke sagt.

Men jeg skjønner ikke hvorfor du mener kontantstøtten er så bra for likestillingen? Eller hva slags kobling du ser kontantstøtten som likestilling da..?

Jeg sier ikke at jeg er kjempe i mot kontantstøtten, de som mottar den nyter og bruker sikkert den fornuftig.

Men når du snakker om likestilling, mener jeg at de pengene kunne vært brukt helt annerledes.

Samfunnet trenger at også at far er mere hjemme og oppdrar barna, ikke bare mor.

Og sånn som det er i dag har det lett for å bli akkurat mor som benytter seg av kontantstøtten, og jeg trur det er to grunner til det:

* Mor er generelt mye mere med barna fra fødselen, og det er kanskje lettere og mere naturlig for både mor og far at mor tar på seg dette ansvaret.

* I mange forhold er det også ofte sånn at mor tjener mindre enn far, derfor er det også mere økonomisk at mor er hjemme.

Skrevet

Likestilling handler vel ikke om VALG akkurat. Likestilling handler om at kjønnene har like muligheter, får lik lønn for likt arbeid osv.

Det er fint at du har mulighet til å velge det som er riktig for deg og dine barn. Jeg er ikke enig i at det offentlige skal betale deg for dette, den støtten du eventuelt ville fått til barnehage er en langt mindre pris enn det samfunnet taper på mindre produksjon av en eller annen tjeneste samt tapte skatteinntekter. Barnehageplassen min koster mye mer enn din kontantstøtte, men jeg bidrar også langt mer til samfunnet enn det du gjør. Også fordi jeg opprettholder kvinners plass i samfunnet og fordi jeg har tatt en lang utdannelse som samfunnet har behov for.

Skrevet

Jasså... trenger samfundet det? Er det du som var med å bestemte hvordan vi legger opp vårt familie liv?

Far er en stor del av ungenes liv, ikke missforstå. Og hadde vi vert uenige hadde vi også lagt det opp anderledes! Han har ikke en gang brukt permisjonen sin, fordi han ønsker ikke. Men den tiden kunne jeg hatt permisjon da, men det har vist staten bestemt at ikke er bra for vår familie!

Hvorfor må ALLE være like? Hvorfor MÅ far ønske å være hjemme, hva om han ikke vil??? Spiller ingen rolle, for noen har bestemt at det var viktig for akkurat han!

Samfundet er skapt sån fordi det er meget vanskelig om ikke umulig å leve på en standard inntekt

HI

Skrevet

Samfunnets regler er jo ikke bestemt med tanke på hva som er viktig for akkurat deg eller akkurat for meg. For samfunnet generelt er det viktig at far deltar mer hjemme sammen med barna og for samfunnet generelt er det viktig at flest mulig kvinner jobber mest mulig. For de politiske beslutningstakerne er sikkert deres familie et godt eksempel på at det faktisk er nødvendig å regulere. At din mann ikke ønsket å bruke permisjonen sin illustrerer jo at mange fedre ikke deltar nok hjemme... Ingen har bestemt at det er viktig akkurat for ham, det er der du misforstår. Noen har bestemt at det er viktig på gruppenivå!

Skrevet

Det burde ikke komme som noen overraskelse at det følger enkelte krav med de godene som staten velvillig øser ut på oss, som f.eks foreldepenger.

Vi lever i et demokrati, like it or not. Og de fleste av oss har stemt på politikere som ønsker å bruke utbetaling av foreldrepenger som et likestillingspolitisk virkemiddel, derav fedrekvoten. Du har nok stemt på andre politikere, men de fikk ikke flertall denne gangen.

Det er ikke noe krav om at ALLE skal være like, og valgfriheten er meget stor i vårt samfunn. Men man kan ikke regne med støtteordninger for alle personlige valg man tar.

(og hvis du uansett er hjemmeværende så er det vel ikke så viktig at fars permisjon blir overført til deg..?)

Skrevet

Og her kommer det opp jeg igjen;)

Jeg sier ikke at det du gjør er kjempe gærent, men nå er det jo sånn at staten må tenke på folk generelt som anonym 14:26 poengterer.

Når du hi tar opp likestilling så handler det vel om alle og ikke bare deg og din familie.

Tenker man likestilling generelt så vil ikke kontantstøtten bidra med så veldig mye. (ser du hva jeg mener?)

staten må se på helheten og hva som er best for alle generelt, det er bare sånn at noen vil ikke få alt de ønsker seg. De kan ikke gå å se på hver enkelt famile og vurdere en løsning for hver enkelt.

Jeg er ikke for noen løsning med tvang, hverken når det gjelder mor eller far. Men jeg mener at samfunnet skal legge opp til at begge har rett til å være like mye med familien sin.

Men kontantstøtten kunne blitt brukt til så mye annet viktig.

samfunnet har blitt litt vanskligere når det gjelder å leve på en inntekt, men det er faktisk mulig.

Vi gjør det, jeg studerer og har barnet i barnehage og far jobber (han har ikke en veldig godt betalt jobb). Vi klarer oss helt fint, men det handler om å prioritere riktig.

Man kan også velge å ha en deltidstilling på kvelden og tjene inn den tapte kontantstøtten.

Jeg mener kontantstøttepengene klarer de fleste familier seg uten, de finner andre løsninger akkurat som før da vi ikke hadde kontantstøtte og pengene kunne kanskje gå til viktigere ting som større deler av samfunnet ville ha glede av.

Skrevet

For meg handler likestilling om respekt og likeverd. Jeg antar i utgangspunktet at kvinner og menn har forskjellige prioriteringer og verdier, der menns prioriteringer ofte er i arbeidslivet og kvinners i familien. Kanskje en sunn balanse, dersom man ønsker begge deler.

Ks er en utbetaling som viser at staten verdsetter at noen er hjemme å knytter bånd med barna og oppdrar dem, uavhengig om det er menn eller kvinner. Jeg syn det er det motsatte av likestilling når noe (være hjemme) blir verdsatt av menn men ikke av kvinner. Da sier vi at denne verdien kun er god dersom far utøver den. Verdien vil ikke bli attaktiv for far dersom man ikke respekterer den.

Verdien i arbeidslivet er selvforklarende. Man får lønn og mange andre goder. Man må arbeide dersom man skal overleve, det er ikke noen tvil om det, men samtidig ønsker man å ta vare på andre verdier. Mange tar til takke med fritiden, mens andre prioriterer annerledes. Jeg er absolutt for at vi skal ha ks for de som velger å gå hjemme med barna sine, i likestillingens navn. Kanskje vil det også bli attraktivt for menn, dersom vi bare later som dette er himmel på jord!

Skrevet

Så sinna du høres ut!

Jeg er helt enig at man skal kunne velge.

Så om familien har råd til å ha kun en arbeidende ute, kan jo mor eller far være hjemme noen år. Sikkert veldig bra for familien som en enhet. Ikke fullt så bra for den som er hjemme om noe skulle splitte familien, altså ved et eventuelt brudd.

Og ikke alle som har mulighet til å være hjemme, mange familier (som min) trenger begge inntektene for å få hjulene til å gå rundt.

Skrevet

Ja, enig med hun som skriver at hver enkelt må gjøre de valgene en ønsker.

De som vil være hjemme med barna sine har den fulle respekt fra meg.

Men jeg mener at likestilling handler om likeverd, ikke om noen velger å være hjemme med barn eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...