Gå til innhold

Dette med kvinnefrigjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde poenget var at kvinnene skulle få større valgfrihet, at de lettere skulle kunne gå ut i jobb om de ønsket.

Men var tydeligvis ikke det da siden de som velger å være hjemme med barna får så mye tyn.

Da er man lat og det er ikke måte på, snyllter på staten hvis man får kontantstøtte, Undertrykket fordi man lever på mannen også videre...........

Jeg merker at jeg blir trist når folk begynner slik, nei jeg er ikke hjemmeværende selv. Men de som ønsker det og har mulighet til det, har vel rett til å ta det valget uten å skulle måtte forsvare seg hele tiden. Uten å bli kalt lat mm.

På lik linje med at de som jobber og sender barna til barnehage/dagmamma bør få gjøre det uten å skulle forsvare sitt valg.

Jeg syntes samfunnet hele tiden skal presse oss mer og mer in i en liten firkant, det burde ikke være slik.

Og hvorfor skal vi hakke på hverandre hele tiden,

Det er vel ikke så rart at det blir krig i verden når det kan oppstå slike enorme diskusjoner og til tider nesten hat virker det som, over slike små filleting.

og så vil jeg påpeke en ting mange bruker som argument at de som er hjemme mister pensjonspoeng. Men jeg jobber i bhg og jeg hadde fått like mye pensjonpoeng om jeg var hjemme med barna når de er små.

Pga det yrket jeg har valgt blir jeg minstepensjonist samme hva så om jeg går på jobb eller er hjemme med barna når de er små ville ikke spille noen rolle på det punktet.

Men klart at jeg jobber gjør det lettere å sette tilside penger for privat pensjon i disse årene, det ville jeg jo ikke kunne gjøre uten inntekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å skulle gå tilbake til 50-tallet der mor var hjemme og far jobbet er ingen god utvikling for et sivilisert land der kvinner i årevis har kjempet for å få bedre rettigheter og likestilling.

Enhver må gjøre som de selv mener er best, men jeg synes ikke det er staten sin oppgave å skulle finansiere kvinner som vil tilbake til kjøkkenbenken.

Skrevet

personlig synes jeg det er statens oppgave å legge til rette for et sunt å godt forhold mellom foreldre å barn..ikke bekjempe det...staten har og et ansvar for hvor dyrt det er å leve i dette landet..derfor må man i jobb, men man skal alikevel ha barn, kan den vel hjelpe til at det skal være mulig å oppleve de første leveårene dersom man har interesse av det. noen har nemlig det vettdu!"

Skrevet

Hvorfor gjør staten det så dyrt å leve i dette landet? (som forøvrig for n'te gang er kåret til verdens beste land å leve i...) Vi har jo gratis helsetjenester og skoler og får uføretrygd og alderspensjon. Får lønn i 56 uker for å være hjemme med barn. Pluss barnetrygd og kontantstøtte og overgnasstønad og you name it.

Er det skatt du tenker på? Hvis man ikke har inntekt så slipper man jo unna det meste av skatt..?

Skrevet

Til NN 13:18:

Du vet at en ikke trenger være hjemmeværende for å få kontantstøtte? Eneste krav er at en ikke benytter seg av statsstøttet barnehageplass. Bestemor kan passe, eller bestefar. Eller en dagmamma. Samme det, så lenge de ikke får statsstøtte for å passe barn utenom.

Og alle snakker om at dette presser kvinner tilbake til kjøkkenbenken. Dere er klar over at en kan velge at far er hjemmeværende? En velger innad i familien hvordan en vil ha dette. Jeg kjenner en familie hvor hun er lege. Der er far hjemmeværende mens barna er små, og hun jobber. Fordi hun er den som tjener mest, rett og slett. Regner med at til og med de velger å ta imot kontantstøtten de årene de har rett på dette.

Kontantstøtten har lite med likestilling å gjøre, annet enn at siden kvinner som regel har lavere lønn enn menn, og dermed blir lettest de som blir hjemme. Så da er det egentlig lønnen det er noe i veien med, og som ikke er likestilt for menn og kvinner;)

Så dra ikke likestillingen inn i kontantstøttedebatten, for den hører ikke hjemme der.

Og sånn for å ha sagt det; en får 3 pensjonspoeng årlig for å ha omsorgen for egne barn under 7 år.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...