Elin snart mamma til 3 Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 skal overta familiehytta å har fått en takst. Må min mor bruke denne taksten eller kan vi sette en litt lavere sum som beløpet jeg "kjøper" hytta for ved å bruke fribeløpet på forskudd av arv? Forsiktig antatt takst var 500 000 kr å jeg vet at 490 000 kr er det beløpet du kan arve uten at det blir skatt. Tenker jo at alt går jo ikke alltid til takst hvis man skal selge , men vet ikke om det er egne regler å man må bruke den konkrete summen når det går som gave (forskudd på arv)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 13. oktober 2009 #2 Skrevet 13. oktober 2009 Hun kan jo selge hytta for akkurat hva hun vil, men hvis du har søsken så er det jo greit å få en noenlunde realistisk pris så ikek de andre føler at det blir urettferdig. Vi kjøpte huset til svigermor for noen år siden, da fikk hun en forsikringsmann til å sette takst på huset, så fikk vi daværende skattefrie forskudd på arv-beløpet trukket fra og endte med et veldig billig hus (broren fikk da tilsvarende forskudd på arv "utbetalt"). Taksten var nok rimelig, men svigermor er ekstremt nøye på å være rettferdig så jeg tviler ikke på at broren fikk/har fått andre goder for å veie opp. Tonen er i alle fall veldig god oss i mellom, og svoger vet absolutt hva vi gav for huset.
lille sprelle Skrevet 13. oktober 2009 #3 Skrevet 13. oktober 2009 En enekl måte å gjøre det på, så vidt jeg har forstått, er å kjøpe hytta men gi henne bruksrett. Det vil gi en mye lavere takst.
Elin snart mamma til 3 Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. oktober 2009 yaddaline: brukte hun taksten som utgangspunkt å trakk fra fribeløpet på forskudd på arv da , eller brukte hun taksten veiledende å reduserte litt på beløpet? Er desverre bare meg som skal arve siden min søster døde da vi var små så er ingen urettferdig fordelig i allefall. Lille sprelle: har kikket litt på det med bruksrett å det gjør ting mye vanskeligere hvis vi skal kjøpe feks nytt hus å må bruk hytta som verdi for å få mer lån. Har blitt anbefalt å ikke gjøre det på den måten i allefall selv om mamma selvfølgelig skal få bruke hytta så mye hun orker, kan og vil
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 13. oktober 2009 #5 Skrevet 13. oktober 2009 Brukte taksten som utgangspunkt ja - men som sagt så var nok dette mest for å gjøre det rettferdig overfor bror. Hun var veldig "flink" til å peke på de negative tingene overfor takstmannen da, hehe... Jeg syns taksten var veeeldig lav, og hadde nok blitt en helt annen om eiendomsmegler var involvert (som tenker mer location enn ren kvalitet) Men reglene er jeg ikke noe flink på. Svigermor fikk en advokat til å gjøre alt det praktiske og sette opp en skikkelig salgskontrakt oss i mellom + melde fra til kommunen og alt slikt. Hvis det i ditt tilfelle er 10tusen det står om kan jeg aldri tro (men som nevnt - jeg kan IKKE regler) det skal ha noen betydning for eventuell "straffeskatt"...
Elin snart mamma til 3 Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 13. oktober 2009 tenkte litt mer å senke "kjøpsummen" til 350 000 kr sånn at det var mer igjen av fribeløpet til forskudd av arv Veldig lurt tips å ta det med en advokat da. De kan mer om hvordan man løser sånne saker å setter det riktig opp enn det jeg gjør
ApriIbaby Skrevet 13. oktober 2009 #7 Skrevet 13. oktober 2009 Ta kontakt med en advokat. her kan det være mye penger å spare bla. ved å gi din mor bruksrett noen uker i året. Hun kan også overdra hytta som et lån tror jeg, og at du får ettergitt 70 i året av dette lånet.Da bruker du ikke fribeløpet i det heletatt. Den overflres litt og litt på deg. Eller noe i den duren. Snakk med en advokat
Gjest mphs Skrevet 13. oktober 2009 #8 Skrevet 13. oktober 2009 Lurt å ta det med advokat. Siden du er eneste arving tror jeg hun selv kan sette en pris på huset som blir din gave. Og om hun setter den til 1/2 G som er det beløpet man kan få i gave fra en av foreldrene sine(kan få 1/2 G fra hver av foreldrene hvert år i gave uten at det spiser av fribeløpet) slipper du å bruke av forskudd på arv. Men sjekk dette med en advokat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå