Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på mat i mnd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 5, her vi bor nå bruker vi ca 18 tusen på butikken hver måned, da kjøper vi alt av husholdningsartikler, sjelden vi kjøper alkohol og røyker gjør vi ikke. Selv om det ikke hadde vært den største utgiften her, det koster 149 kr. for 5 pakker med rulletobakk, 8 kroner for 0.5 liter øl

Det er syke priser på mat og drikke her, 23 kr for en liter melk, 32 kr. for det billigste brødet, billigste kjøttdeigen vi kan få tak i koster ca 40 kr for 400 gram. Frukt og grønt er kjempedyrt. Sjelden det er tilbud på ting osv.

Nå vurderer vi å flytte ned herfra, mest fordi jeg ikke får meg jobb her oppe (har 40% stilling, men jobber noen få timer hver dag), men også fordi vi savner familie og venner. Så nå har vi en "diskusjon" her om hvor mye vi kan spare på mat når vi flytter ned. Er det noen som vil fortelle meg hvor mye de bruker på mat??

Har forresten ingen bleiebarn heller ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker, men tror vi bruker ca 6000- 8000 kr på mat,

vi hverken røyker eller drikker og er 2 voksne og 2 barn.

Må si det jammen var dyrt der du bor, vi handler mye på tilbud og fyller opp fryseren så vi sparer en god del på det. Kjøper økonomipakning med grønnsaker f.eks, den koster 38,- kr for 2 kg. En pose med grønnsaker på 500 g koster jo 13,- kr, så man sparer jo litt på det også.

Skrevet

Ja, det er stein dyrt her oppe!! Ser vi kan spare endel når vi flytter ned da ja ;-)

Skrevet

Vi lever på eit stramt budsjett no om dagen (lever på ei inntekt + inntekt av utleige), og har sett av 4500,- til mat pr mnd.

Vi er to voksne, to små barn (4 år og 23 mnd) og to kattar. Vi brukar stort sett tøybleier på lille, så har minimalt med bleieutgifter. Det vi sparer på bleier tar ho imidlertid igjen i spesialmat pga melkeallergi (4-pk yoghurt ca 35 kr, 150g "ost" ca 45 kr, pølser ca 120 kr/kg osv).

Bakar det meste av brød sjølv,om vi kjøper går vi for bakeri og 5 brød til 115 kr eller noko slikt. Handlar det meste ellers på Rema1000 (bortsett frå melkefritt, det tar vi hos ICA), der kostar 1,5 kg gulrøtter i underkant av 20kr, ein brokkoli 10 kr. Kjøttdeig kjøper vi på tilbud til 20-25 kr for 400g.

Lagar det meste av middag frå bunnen av.

Trur nok du kan spare inn ein god del av matbudsjettet ditt om du flyttar til fastlandet (kanskje halvparten?), utan på nokon måte å leve såpass stramt som vi gjer det :o)

Skrevet

Vi bruker i snitt 5500,- per måned i husholdning/mat. Vi er to voksne, en gutt på 7 år og en gutt på 4,5 år. Du kan sjekke sifo-budsjettet for å finne hva de beregner for en familie som din.

Priseksempler (Rema 1000):

Blomkål 9,-

Tøymykner 11,40

Husholdningssaft 21,50 pluss pant

Philadelphia ost 19,30

Tine lettmelk 1,5 liter 18,90

Skrevet

Hei

Vi bruker vel rundt 8000 i mnd i mat og andre ting vi kjøper på dagligvarebutikken.To voksne og en på 4. Er ikke spesiellt sparsommelige, kunne sikkert vært flinkere der..

Veit at det er kjempedyrt på Svalbard. Har vært der en del i forbindelse med jobb. Det som er billig er jo røyk og alkohol og sportsutstyr.. Klart dere sparer vel en del i skatt, men 18000 på butikken i mnd er mye. Lykke til med flytting om dere bestemmer dere for det :-) Svalbard er vel sånn at enten så elsker en det og blir værende mye lenger enn en trodde, ellers så får en nok etter en periode.. Syns det er utrolig flott der, men hadde nok ikke klart bli bofast :-)

Skrevet

2 voksne og 2 barn, vi bruker ca 4000kr på mat i mnd....

Skrevet

Ser vi kan spare masse på mat hvis/når vi flytter ned, har vært inne på sifo sine sider, og der beregnet de at vår familie skulle bruke nesten 7000 i mat.

Svalbard er greit på mange måter, men kjenner at jeg begynner å bli metta, syns ikke det er så fantastisk med blålyset lenger, snøstormene, syns heller ikke at det er så kjekt å ikke få tak i de klærne jeg vil til ungene osv.

Det som er positivt her oppe er at vi slipper unna all rush trafikk, alle fritids aktivitetene er på en plass. Men kjenner det er nok nå!!

Skrevet

Vi bruker ca 4500 på mat etter vi begynte og planlegge middagene. Handler inn hver 14 dag på Rema og Kiwi. Vi er 2 voksne og 2 barn, ingen bleiebarn. Dette inkluderer toalettpapir, vaskemidler osv. Brukte en del mer på mat før vi begynte å planlegge matlagingen.

Skrevet

Å bruke så mye som 18000 i mnd på mat på 5 pers. får meg til å grøsse, det er jo rett og slett sykt. Skjønner at det er dyrt å frakte varer opp dit og det er hovedgrunnen til at varene er dyre der oppe, men det er likevell sykt i mitt hode. Når dere i tillegg ikke har det utvalget dere ønsker der oppe (noe som er naturlig for det blir som en annen normal norsk bygd å regne slik) så tror jeg at jeg hadde klikket til slutt :P At fritidsaktiviteter er på en plass og st det ikke er rushtrafikk tror jeg jeg hadde brydd meg katten om og rømt plassen etter bare noen år....forresten jeg gjorde det for 8 år siden hehe.

Bodde på bygden, trygt og godt, men jeg holdt på å bli gal av at jeg ikke hadde muligheter rundt meg. Jeg holdt ut 7 år....da var det nok og jeg måtte til byen og få muligheter rundt meg igjen. Da fikk rushtrafikk være rushtrafikk, men det var hvertfall nok av muligheter rundt meg om ikke annet.

Skrevet

Er det jeg også kjenner på nå, at nå er det nok!! Vi har bodd her i 3,5 år nå.....

Men det er jo en lang prosess å komme oss ned herfra, må jo få oss jobber nede, hus og ikke minst barnehage plass til minstemor, de to andre går på skole så det blir vel ikke noe problem. Har begynt å sende søknader nå, så får vi se hvordan ting blir, om jeg må flytte ned før resten av familien, eller om vi klarer å få til at alle flytter ned samtidig!!

Skrevet

vi bruker ca 5000 på dagligvare butikker. sløser en del. vi er 2 voksne og 1 barn på 2 år.

flytt hit da Isbjørndama! ingen rush, alle aktiviteter på en plass og billige hus ;)

Skrevet

Hvor i verden bor dere da??

Ikke billige hus der hvor vi har tenkt å flytte ihvertfall :-(

Skrevet

vi bor i sunnhordland :) midt mellom bergen og stavanger.

hvor har dere tenkt å flytte til?

Skrevet

Har tenkt oss tilbake til sør rogaland :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...