¤¤ alexine ¤¤ Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 Noen som kan lære meg litt om dette? Jeg vet at jeg har krav på det, men jeg lurer på når jeg kan få det og når jeg bør søke, og hvordan... Titter innom fra 2.trimester, og er nå 21+5 uker på vei:) Dama i skranken på nav her nede vet om mulig mindre enn meg, så jeg ga opp å spørre henne tilslutt og bare tok med meg søknadsskjemaet, men desverre så ble jeg ikke klokere av hva det sto på det heller....
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 13. oktober 2009 #2 Skrevet 13. oktober 2009 Du kan få engangsstønad når du ikke har tjent opp retten til foreldrepenger. Stønaden kan tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker, så du kan nok søke nå. Nav er jo kjent for å være treg med å behandle søknader;) Du søker hos nav og får søknadspapirene der.Beløpet på engangsstønaden er 35 263 kr pr barn og er skattefritt. Noe mer du lurer på så bare si ifra, så skal jeg prøve å hjelpe deg=)
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 13. oktober 2009 #3 Skrevet 13. oktober 2009 Jobber du? Da kan du ha rett på foreldrepenger istedefor. Du har rett til foreldrepenger dersom du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de siste ti månedene før stønadsperioden starter.Du kan velge å ta ut 100 % eller 80 % foreldrepenger. Klippet og limt fra nav.no
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 13. oktober 2009 #4 Skrevet 13. oktober 2009 Nav tar ikke i mot søknader om engangsstønad før du er 26 uker på vei, dvs i din 27. uke her på bim. Da må du også legge ved terminbekreftelse fra legen eller jordmoren din. De godtok ikke at jeg la ved kopi av helsekort, så jeg måtte dra til legen å få henne til å skrive ut en ekstra terminbekreftelse. For min del tok det i underkant av 2 uker før pengene var på konto, så behandlingstiden var ikke så lang (østfold).
Romeren Skrevet 13. oktober 2009 #5 Skrevet 13. oktober 2009 Ja, det stemmer. Du må ha en terminbekreftelse ustedt etter at du er kommet inn i din 27. svangerskapsuke (Er 26 uker på vei.)
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 13. oktober 2009 #6 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg søkte da jeg var 22 uker på vei, tok kopi av det arket man får når man er på ordinær ul
¤¤ alexine ¤¤ Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg trodde jeg ble klokere når jeg leste svar nr 1, men sitter igjen og er like forvirret etter å ha lest meg videre nedover...
¤¤ alexine ¤¤ Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 14. oktober 2009 Har ikke krav på noe annet enn den stønaden, forresten, da jeg bare har jobbet i 3 mnd i år... Er student:)
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 14. oktober 2009 #9 Skrevet 14. oktober 2009 Du kan ringe Nav Forvaltning i ditt fylke og spørre dem, der kan de gi deg de helt rette svarene. Jeg leverte søknaden i sommer før vi skulle på ferie, da var jeg 25+ noen dager på vei, men da ringe det en dame opp fra nav forvaltning og sa at hun kunne ikke behandle søknaden før jeg hadde passert 26 uker, og jeg måtte i tillegg ettersende et eget skriv der lege eller jordmor bekreftet termin og daværende svangerskapslengde.
<3Oktober-09&Juli-12<3 Skrevet 14. oktober 2009 #10 Skrevet 14. oktober 2009 Det er ikke noe hokkus pokkus rundt søknaden om engangsstønaden egentlig. Du fyller ut opplysningene om navnet ditt og evt barnefaren. Husk å skrive på konotnummeret ditt. Men du må (som så mange har skrevet) få en bekreftelse på at du er mer enn 26 uker på vei. Tror pengene var på konto hos meg i løpet av en eller to uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå