Gå til innhold

Vaksine mot svineinfluensa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet jeg så en tråd om dette her inn tidligere, men finner den ikke igjen..

Jeg skal på svangerskapskontroll neste uke, og kommer nok til å få tilbud om vaksine mot svineinfluensa enten da eller ved neste kontroll.

Jeg har ikke egentlig lyst til å ta vaksinen, men blir mer og mer i tvil. Er skeptisk til at den er så dårlig utprøvd og vet derfor ikke hva slags rissiko den kan innebære for barnet, samtidig som jeg har litt problem med å finne ut hvilken rissiko det innebærer for både barnet og meg selv om jeg skulle få influensaen mens jeg er gravid?

Det er vist en død vaksine, ikke en levende (som gravide generelt frarådes), men skeptisk likevel.

Noen som vet noe mer om dette? Eller som har bestemt seg for om de skal ta den eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den kommende H1N1-vaksinen vil inneholde store mengder adjuvanser, som f.eks. kvikksølv. Ikke bare det; den vil inneholde noe som kalles olje-i-vann adjuvanser, som f.eks. squalene. Etter de store kontroversene rundt miltbrann-vaksinen som amerikanske soldater ble injisert med i forkant av Gulf-krigen i 1990-91 så ble squalene forbudt i USA ved lov i 2004. GlaxoSmithKlein sin Pandemrix-vaksine, som Norge har kjøpt 9,4 millioner doser av, vil inneholde 10,69 milligram squalene.

I årene etter 1990-91 ble nærmere halvparten av de 700.000 amerikanske gulfkrigs-soldatene syk. De ble rammet av en rekke uforklarlige symptomer som kronisk tretthet, kronisk hodepine, kronisk diaré, magesår, krampeanfall, MS, leddgikt, hukommelsestap, fibromyalgi og en lang rekke andre lidelser. Denne sykdommen var så utbredt at den fikk sitt eget navn: gulfkrigs-syndromet. I de første årene ble lidelsene forklart med at det ble brukt store mengder kjemiske våpen i Irak, og at dette må ha skadet soldatene. Denne forklaringen kunne senere bli erklært død da soldatene i reservestyrken, som aldri ble sendt til Irak, hadde like stor forekomst av dette gulfkrigs-syndromet.

Skrevet

Fant denne et sted! Jeg skal ikke vaksinere meg...

Skrevet

Vaksinen i forkant av Gulf-krigen inneholdt IKKE squalene :)

Så da var det iallefall ikke dette som var årsaken!. Dette sier iallefall FHI i vg på nett i går. Les diskusjonen, eller intervjuet. Det var interessant. Jeg skal forresten vaksinere meg :)

Lykke til med valget alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...