Gå til innhold

ser på puls nå, angående bomullsbarna....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og da lurer jeg på;

Jeg bor i 2 etg i en blokk utenfor en stor by. Vi har en lekeplass på baksiden av blokken, som jeg har full oversikt over fra stuevinduet, men som er på andre siden av inngangspartiet. ca 70 meter nedenfor lekeplassen er en relativt trafikkert vei (50 sone). Det er også ett vann 300 meter unna. Har derfor ikke latt min 3 åring leke der ute alene enda.

Er det på tide at hun får forsøke seg der alene, f.eks mens jeg ammer minsten? Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke latt min 3 åring leke alene ute nei :) Ikke uten tilsyn av noen voksne.

Skrevet

Nei, aldri i verden.

6-7 år kanskje.

Skrevet

Jeg hadde heller aldri gjort det. Min nylig fylte 5-åring har akkurat fått lov til å gå litt ut alene.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Her fostres ingen bomullsbarn, men barn som har vett på å selv oppdage farer. Jentungen har vært ute "alene" siden ho var 3, og nå er hun ofte ute med broren sin på 2... Nå bor vi ikke traffikert til, ei heller ved et vann da.

Når jeg var 5 år lekte jeg masse ute midt i byen sammen med ei venninde. Ikke noe snakk om å ta hensyn mtp vei og trafikk, og vi fløy mye over veien! MEN, vi lærte oss at vi måtte se oss for, og vi måtte vente på grønt lys før vi gikk over veien. Aldri brutt den regelen siden :)

Skrevet

Kommer jo an på barnet også... Men med vei i nærheten og vann så hadde jeg vært en smule egnstelig.

Når det er sagt så fikk eldstemann være ute alene på den alderen. Men jeg fulgte godt med!

Mellomste er 3 han også, og får være ute alene avogtil. Helst sammen med storebror på 7 år.

Greier ikke slappe helt av når han er alene ute, for han er litt vill av seg.

Men han har enda ikke gått langt vekk eller gått noen plass han ikke har lov til ;)) *bank i bordet*

Nå har vi en fotballbane og lekeplass rett utenfor da, så jeg kan se fra kjøkkenvinduet. Og en lekeplass på enden av rekkhuset.

Det er 30 sone her, men alle kjører ganske seint for det er MANGE barn i gaten her.

Skrevet

Men var dere alene ute som barn da? Fra hvilken alder?

Jeg var alene ute fra jeg var 4 år eller noe. (da tenker jeg ikke på hagen som var inngjerdet :P)

Vi suste rundt i gaten hvor vi bodde, masse barn på den alderen :))

Før det bodde vi en annen plass, hvor riksveien gikk rett utenfor hagen, derfor var vi inngjerdet! hehe..

Skrevet

Jeg kjenner en som har en gutt på 4 år... De bor i ett tettbebygd strøk men de slipper han ut alene... Jeg er litt skeptisk, men hva har de gjort???

De har satt på han samme klossen som de bruker på jaktbikkja (gps med signalsender) slik at de hele tiden får beskjed hvor langt unna han er... Hehe, smart påfunn da, men jeg hadde aldri turt...

Er ikke redd for hva mini finner på, men hva andre kan finne på...

Skrevet

Eldste på 4,5 får være ute på lekeplassen alene(rett på utsida hagen vår, kan se hele lekeplassen/fotballbanen fra verandaen). I det siste har 3 åringen også fått være med noen ganger, men da sjekker jeg OFTE, selv om jeg ikke kan tenke meg at han ville ha stukket av. Andre unger i gata har gått ute aleine leeenge. I sommer ringte det en forelder på døra vår halv ni å lurte på om ungen deres(3-4 år) var hos oss - ungene våre legger seg 19...

Skrevet

jeg tenker at nå til sommeren igjen skal gutten min få lov til å prøve seg ute på lekeplassen alene... men vet han ikke vil like det da... syns det er kjedelig;) han ble 3 når i september, så da er det rett før han blir 4... bor selv i blokk i 1.etg rett ved lekeplassen... så kan evt hoppe over om det skulle være noe..

Skrevet

Så lenge de er under 6år så liker jeg å holde dem under oppsikt. Her hjemme så kan de leke utenfor mens jeg følger med dem fra vinduet, men da er det tross alt port og inngjerdet område de leker på. Men området har sine utfordringer, som skrenter, trær å klatre i osv, slik at de kan utfolde seg men samtidig være trygge. Skrubbsår er helt greit, men vil ikke sjanse med dypt vann og biltrafikk på noen år enda.

Skrevet

Etter over 20 års erfaring med barn i nærheten av trafikkerte veier, har en ting slått meg. Unger uten trafikkerfaring er langt mer utsatt enn barn som er lært opp i trafikken. Når jeg ser hvordan barn i såkalt trafikksikre områder blir sendt ut for å leke i veien, ofte har helt fraværende trafikkunnskaper må jeg si at jeg mer enn en gang som bilist har kjørt med benet på bremsen. Ungene har i god tro om at "her stopper bilene", Virker som om enkelte barn har blitt fortalt at det skjer nemlig. Og det skjer ikke. På stille veier er bilister ofte mindre oppmerksomme enn på trafikkerte veier med barn langs veikanten. Det samme med elven. En bekjent sa at "faller en unge i elven her kan jeg garantere at han ikke er herfra" Han bor ved elvekanten.

Så til spørmålet: Det hadde jeg ikke gjort.

Skrevet

Du kødder nå, sant??

Vi skal la barna få springe litt alene i hagen uten at vi fotfølger dem, men da må vi først få oss hus med hage- og gjerde hele veien rundt!! Noe annet er ikke aktuelt når de er små..

Skrevet

Man bør la dem få erfare, men de bør erfare under tilsyn mener nå jeg da.

Beste måten er å gå tur med ungene langs veier, i marka, ved vannet osv.

Jeg har latt alle mine barn falle i sjøen, de lærte at det var både kaldt, vått og skremmende. Sønnen min sprang på sjøen ( iført redningsvest) da han var halvannet år. Kan trygt si at det har ikke skjedd igjen. I sommer plumpa 2åringen i vannet, lente seg litt for langt ut da hun så etter krabber. Storebror fikk dratt henne opp igjen og etter den gang har hun lært at det er kaldt og vått hun også.

Skrevet

Jeg tror jeg var ute alene når jeg var 4år, regner med mamma fulgte godt med, men hun var ikke ute sammen med meg (husker veldig dårlig fra jeg var så liten, så mulig jeg tror feil også). Vi bodde nesten innerst i en blindvei, ingen hadde mer enn en bil og den brukte stort sett far på jobb, så det var mest om morgenen og ettermiddagen det var mange biler der. I tillegg parkerte mange i et garasjeanlegg før man kom inn i blindveien, så mange biler var det ikke. De bilene som var kjørte alltid veldig sakte fordi de visste at det ofte lekte barn i veien. Fortsatt kjører jeg ekstremt sakte med foten klar til å bremse ned når jeg skal til mamma og pappa, for fortsatt leker mange barn som er ganske små der alene.

Vi bor rett ved en vei med mye gjennomkjøring, det er riktignok 40 grense der, men veldig mange kjører mye fortere. Rett utenfor her er det egentlig ikke mange som kjører, men selvom det er mange barn som sykler og leker i veien, så er det noen av 18åringene som nylig har fått lappen som ikke skjønner at de ikke kan kjøre inn i veien med gassen i bånn, så her må man passe seg. Mini kommer nok ikke til å få leke ute alene når han er 3-4år, men øve på trafikkregler og hvor det er greit og ikke greit å leke skal vi nok begynne å øve på. Det er lett å glemme når man er så liten og det er viktig å huske på.

Skrevet

Det skader ikke med erfaring, men her jeg bor, ved en forholdsvis trafikkert vei, virker det som om enkelte foreldre mener at erfaring er å bli påkjørt av en bil. Små barn på syklendes langs veikanten osv. Jeg har vært skikkelig skremt over hva folk ( og da gjerne folk fra stille veier og bakgater) tillater ungene sine. Full fart på sykkelen ned bakken og over fotgjenger feltet fordi de har lært at bilene ser deg osv.

Skrevet

Gutten ble 4 år i august. I sommer fikk han noen ganger gå på lekeplassen alene. Vi har lekeplass rett utenfor kjøkkenvinduet og vi bor i 1. etg i blokk. Ikke noe trafikk og vann i nærheten. Sjekket han hvert minutt fra vinduet og det gikk bra. Men jeg tror han syntes det var litt kjedelig alene.. Men var veldig flink da, gikk rett på plassen, lekte, tok med tingene inn igjen og kom rett inn.

Men; jeg tror ikke jeg hadde turt med bilvei og vann i nærheten. Hadde heller ikke gjort det hvis jeg ikke hadde kunnet følge han hele tiden fra vinduet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...