pityriasis Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 Min situasjon er kanskje litt spesiell, i og med at jeg bare jobber 3.hver helg. Er egentlig fulltidsstudent, men har en jobb på si. Stillingen er fast, men kontrakten gjelder etter hva jeg kan forstå bare for et år om gangen og fonyes dermed ved nyttårsskiftet. Jeg går ut fra at de velger å ikke fornye kontrakten min om de får vite at jeg er gravid, noe som jo vil være lovlig da de ikke trenger oppgi en grunn for å la være å fornye kontrakten... Ved nyttår vil jeg være omtrent 25 uker på vei, og ettersom jeg aldri jobber med sjefen vil jeg muligens kunne klare å holde informasjonen om graviditeten skjult for sjefen frem til dess... Er en ganske selvstendig jobb, så ikke sikkert kolleger vil merke det heller. Men er dette lov? Jeg har termin i midten av april - og det vil dermed være omtrent 3 1/2 måned igjen til termin om jeg først informerer om dette rundt 2.01. Om jeg da har fått fornyet kontrakt er jeg jo sikret foreldrepenger i tiden jeg går i permisjon, noe som jeg selvsagt ønsker! Noen som har vært i en lignende situasjon? Noen tips?
mamma og my Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Er ikke 100% sikker, men mener at arbeidsgiver skal være varslet om permisjonen tre mnd før fødsel, for å kunne skaffe vikar ect. Det betyr jo at dersom du varsler om graviditeten etter nyårskiftet- men ville tatt en telefon til Nav om dette-foreldrepenger eller ikke er jo ganske vesentlig for økonomien! En annen ting er jo at du trenger bare å ha vært i jobb 6 av de 10 siste mnd, så dersom du har jobbet 6 mnd når du evt slutter /ikke får fornyet kontrakt har du rett på foreldrepenger. Nav beregner foreldrepenger ut fra enten siste lønnslipp, eller ut fra skjønnsmessige forhold dersom du har variabel inntekt.
mamman til to gutter Skrevet 12. oktober 2009 #3 Skrevet 12. oktober 2009 Du må si fra senest 3mnd før du skal ut i permisjon og du må gå ut i permisjon senest 3 uker før termin, så det blir i siste liten hvis du venter til etter nyttår. Tror du forresten at ingen av de du jobber sammen med kommer til å nevne det for sjefen at du er gravid, med eller uten vilje? Som hun andre sier, så er jo reglene uansett at du må ha jobbet 6 av 10mnd, så du har rett på foreldrepenger uansett. Så er det vel et spørsmål om det lønner seg for deg å få foreldrepenger og ikke engangsstønaden, men da kommer det jo an på hvor mye du tjener i jobben din, men det bør du undersøke (men det er vel kanskje bare tull, det er jo ikke så mye man må tjene for at det skal lønne seg...)
Myy Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg sa ifra til arbeidsgiveren min når jeg var ca 13-14 uker. Grunnen til dette var at jeg syns det var riktig og si ifra fortest mulig så han har god tid til å finne en vikar, men samtidig var det viktig for meg og ikke si ifra for tidlig heller med tanke på spontanabort osv. Så sa ifra når jeg var utenfor den faresonen og hadde sett at barnet var friskt.
FrkBomst&Frø Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg er 17+ uker og har ikke sagt fra til arbeidsgiver enda. Det fine med likestillingslandet vårt er at arbeidsgiver ikke har lov til å la være å si opp din kontrakt/ ikke fornye den grunnet at du er gravid. Meld deg inn i fagforbundet ditt hvis du ikke allerede er medlem. De kjemper tradisjonelt hardt for nettopp slike saker. Og så lenge du gjør en god jobb og de trenger folk i stillingen din, så tror jeg du har retten på den. Arbeidsgiver skal gå varsomt for gravide. For hvis han/hun ikke fornyer kontrakten din, men ansetter noen nye inn i den stillingen har du med en gang en sak å melde inn for fagforbundet. Slike ting slår de hardt ned på. Tillitsvalgt på min arbeidsplass vet om at jeg er gravid. Jeg er også deltidsansatt (2.helg), men jeg jobber mye ekstra, så jeg har mellom 80-100% uker, og jeg tenker på å samle meg opp permisjonspenger. Det lønner seg mest for meg slik fremfor å motta foreldrepenger fra lånekassa, dette burde du sjekke ut. Kan godt hende det lønner seg for deg som heltidsstudent å søke permisjon der fremfor å slutte studiene til jul. Dette vet du sikkert alt om allerede. Snakk med nav. Uansett, så snakket jeg med tillitsvalgte på arbeidsplassen ang min bekymring for å få/miste ekstravakter etter jeg har informert sjefen om graviditeten. Han ba meg holde rede på alle ekstravakter jeg får nå kontra det jeg får etter, og hvis det forandrer seg betraktelig skal jeg bare si fra til han så er det en sak for fagforbundet. Allikevel forsøker jeg å holde det skjult så lenge som mulig, mest fordi jeg ikke har følt behov for å skrike det ut, men også nå etterhvert for å beholde ekstravaktene... Lykke til deg!
minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 13. oktober 2009 #6 Skrevet 13. oktober 2009 hei:) jeg er arb.giver selv så tror jeg kan svare deg her.... søknad om perm skal være inne 3 mnd før, dvs 3mnd+3 uker før terminen din. du begynner jo permen 3 uker før ikke sant... dette med siste 6 av 10 gjelder bare hvis inntekten er variabel med over 25 % siden du har en fast jobb fra før. jeg vet ikke hva slags arb du gjør eller hva som er foruttsettningene på din arbeidsplass men jeg kunne tenke meg at en åpen dialog er bedre enn ingen dialog... jeg hadde nok vurdert å gi 3mnd kontrakt istedet for ett år... fullt mulig. men du har helt rett, de trenger overhodet ikke fornye vikariatet ditt, så sant noen mer kvalifisert enn deg søker på det, eller at de kutter det ut.... det er ihvertfall mindre trolig at det er "noe" til deg på denne arbplassen etter perm hvis du forsøker å "lure" sjefen din... ut med magen og snakk med sjefen, det er mitt råd til deg:)
Pirkeanonym Skrevet 13. oktober 2009 #7 Skrevet 13. oktober 2009 Hvis du er fulltidstudent og kun arbeider hver 3. helg, så er det ikke sikkert at du tjener nok til å få foreldrepenger?! Jeg ville gitt beskjed.
pityriasis Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 13. oktober 2009 Takk for svar! Joda, jeg vet at det lønner seg med foreldrepenger, har alt vært i dialog med nav. Jeg har 3. helg fast, men jobber jo også noe ekstra. Det er et ganske stort sprik mellom foreldrepengene jeg vil få per måned og engangsstønaden, så det lønner seg definitivt! Jeg tenker at jeg avventer med å informere arbeidsgiver frem til jeg har vært på ordinær UL i uke 18. Som sagt treffer jeg ikke nødvendigvis på kolleger på jobb, så tviler egentlig på at de finner ut av det heller. Dessuten er jeg 1.gangsgravid og sikkert noen måneder unna at det er synlig ennå. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå