Gå til innhold

Ubehagelig kollega

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde jeg sett dette fra "utsiden" hadde det vært lett å si hva man skal si og gjøre..men jeg vet ikke nå hva jeg skal si, eller gjøre.

Kort fortalt. Har en 20 år eldre mannlig kollega, som de siste ukene stadig, nesten daglig ringer meg rett etter arbeidsslutt.

Hver gang vi møter på hverandre slår vi ann en prat, noe som er helt ok.

Men han avslutter de alltid med klem og i det siste med "vennlig nuss på kinnet" etter klemmen.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal angripe dette, for jeg liker ikke at det er slik.

Liker ikke all klemmingen og ikke nussingen.

Og han ringer støtt og stadig, og nå har han spurt om vi ikke skal møtes ute å spise..

Han sender meg og endel mail, siste var riiimelig på kanten spør du meg. :(

Hvordan skal jeg komme meg ut av denne situasjonen uten å skape trøbbel?

Desverre så er det slik at endel av min fremtid på jobben avhenger av han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare ikke gi etter.. Kommer nok til å blåse over når han skjønner at du ikke er interessert - ikke gi tilbakemeldinger, si du er opptatt, si det ikke passer, si du har type..

Ekkel situasjon - og han har vel strengt tatt ikke lov å holde på sånn, siden det fort kan bli en konflikt mellom han og jobben..

Skrevet

Jaggu ikke enkelt når man kommer i en slik situasjon, men det finnes alltid en løsning.

Du kan være ærlig på en høflig måte da, fortelle at du er smigret av oppmerksomheten, men at du er nødt til å dra en grense da du ikke vil kobinere ditt privatliv med jobben siden det kan skape ubehageligheter hvis det ikke fungerer i lengden. Det bør han ta pent, og du får avvist ham uten at du sårer følelsene hans. Aksepterer han ikke dette kan du anmelde for seksuelltrakasering.

Skrevet

Finnes en meget enkel løsning på dette;

Svar høflig at selv om han er en meget god kollega, har du som PRINSIPP aldri å inngå noen tette relasjoner til mannlige kollegaer.

Hvis du vet at han ringer hver dag på samme tidspunkt.

Få typen, naboen eller broren til å svare på din mobel, og leke OVERFEMI homo og legg an på han ;)

Skrevet

Ta vare på mail og evt melinger som han sender deg. Prøv også og skaff deg vitner på at han stadig "prøver" seg. Greit og ha noen bevisser hvis han ikke er typen som takler avslagg, og du får problemer med videre jobb om han går inn for og lage problemer for deg om du takker nei til fremtidige tilbud..

Skrevet

Forslag:

-Si at du er dritforkjøla - evt at du tror du har fått svineinfluensa - og at han klemmer deg på eget ansvar. Klemmer han deg likevel, sørg for å hoste høyt og med masse spytt rett i øret på ham.

-Sørg for å fortelle om dine hobbyer når han ringer, som feks rosemaling av postkasser, alle kattene du skal skaffe deg, eller om mormors kroniske underlivssykdom, evt dine egne plager

-Legg ut om dine erobringer på mannefronten, spesielt ham du hadde sex med 28 ganger i helga

-Rap og promp når dere snakker sammen

-Fortell at eksen din er gæern og forfølger alle som prøver å date deg med et balltre

- Klø deg febrilsk under armene når dere snakker sammen og klag på den nye deodoranten, føy til at du angrer på at du bestemte deg for å kjøre busch under armene for noen år siden

Jeg har flere forslag om du trenger det, men du skjønner tegninga ikke sant? Poenget er å få ham til å skjønne at du ser på ham som en venninne og overhodet ikke har noen romantiske følelser whatsoever for ham...

Jeg ville ventet i det lengste med å ta en "alvorsprat" med ham siden han avgjør en del av din jobbfremtid, menn kan bli veeeeldig såret av en slik direkte tilnærming. At han blir avskrekket av deg er imidlertid ikke noe "tap" sånn sett. Men det er klart, hjelper ikke dette får du bare juge på deg en kjæreste og si at du ikke kjører dobbeltløp.

Skrevet

Ikke ta telefonen når han ringer, vær høflig avvisende, ha det "travelt" når han henvender seg.

Skrevet

Han vet jeg er i et forhold og at vi har barn.

Bare idag har han ringt meg 4 ganger og sendt sms, og han vet jeg har fri. Enda så lurer han på noe jobbrelaterte greier.

Jeg har IKKE en jobb som jeg trenger å ofre et sekund fritid på, og han har IKKE en jobb han er avhengi av meg heller.

Jeg har ikke tatt tlf i hele dag, ei heller svart. Heller ikke igår.

Vet ikke om jeg burde gå til min sjef å snakke om dette eller hva pokker jeg skal gjøre..

HI

Skrevet

Jeg synes du bør ta det direkte med ham da, si at din fritid er hellig og at du ikke har tid til jobbprat da, er det noe så får han ta det opp med deg i arbeidstiden.

Skrevet

For en idiot!! Kjenner jeg blir provosert på dine vegne. På hvilken måte har han avgjørende betydning for din videre framgang på jobb? Jeg ville snakket med sjefen (med mindre han er en av sjefene dine) om problemet, og jeg ville også orientert om dine bekymringer. Er du organisert? Fagforeninger har gjerne erfaringer med slike tullinger, og har sikkert noen gode råd til deg.

Fortsett med å ikke ta telefonen, kjempebra. Send ham en sms tilbake der du sier at "jeg har fri fra jobb i dag, snakk heller med XX om dette".

Hva sier mannen din? Mannen min hadde blitt oppgitt og sagt at dette ikke kunne fortsette. Gjøken har jo ikke respekt for grunnleggende sider ved livet ditt, og dermed i grunnen ikke deg heller.....

Skrevet

Da er det jo veldig enkelt; du sier din mann ikke liker dette av flere grunner, siden du forteller slikt til ham. Og at du har som prinsipp å aldri involvere deg privat med kolleger generelt.

Ikke har du tid heller, for dine barn trenger deg på privaten.

Skrevet

Du sier til han i en blid men streng tone at du ikke liker å få klemmer og helst ser at dere har litt avstand.

Du sier at det er hyggelig at han vil ha deg ut på middag men du foretrekker å holde jobb jobb og fritid fritid og derfor ikke ønsker å blande disse tingene.

Hvis han sier noe om at det vil gå utover din fratid på stedet bryter han lover og du kan sende en klage på han.

Kansje han misbruker stillingen sin for å få hva han vil, men muligens tror han bare at det er gjensidig siden du ikke har gitt bekjed om at du ikke liker det og ikke ønsker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...