Gå til innhold

forstoppelse og pressing


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lett for å bli forstoppet og nå som jeg er gravid, er det iblant helt ekstremt. Er det flere som sliter med det samme?

 

Jeg kan bli sittende på do i en evighet med steinhard avføring som ikke lar seg rikke. Det er utrolig ubehagelig, og veldig frustrerende når det skjer på jobb. Jeg blir plutselig borte fra plassen min en evighet til tross for at jeg bare skulle en kjapp tur på toalettet.

 

-Men verst er det at jeg må sitte og presse av all min kraft. Jeg lurer på hvordan dette er for lillemann i magen, og pleier å si til ham "hold deg fast, lille venn". Iblant er jeg redd for at jeg skal fremskynde fødselen og det hele fordi jeg må presse så voldsomt. Bortsett fra å få i seg fiber, drikke vann, spise linfrø, mosjonere og alt mulig man skal gjøre for å i det heletatt unngå å bli forstoppet, er det noen som har gode råd til meg? Har hørt historier om babyer som har blitt født på do, men kan sånt noe skje fordi man er forstoppet og presser for hardt og for lenge? Føler meg litt usikker på alt dette, og det er en stund til jeg skal til jordmor igjen og kan høre med henne, så jeg er glad for innspill!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stakkars deg, det høres forferdelig ut! Du bør kanskje ta klyx el l? Tror nok ikke det er mulig å presse ut babyen på den måten, for at fødselen skal være gjennomførbar må jo livmorhalsen være moden, rier må ha jobbet i timesvis med åpning av "døra", før pressingen har noen som helst effekt. Pressrier er også noe annet enn viljestyrt do-pressing. Det verste du risikerer er vel å presse på deg noen vonde rifter og hemorroider, ikke moro det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under normale forhold skal ikke livmoråpningen bli påvirket av ytre omstendigheter. Men snakk med jm du:-)

 

Kan jo i mellomtiden prøve å lage avkok av svisker og drikke.

Eller legge linfrø i bløt over natten og drikke vannet av dette, helst med linfrøene.

Hvis du tar jerntilskudd så spør på apotek/helsekost etter en som er mild for magen og prøv å fordele dosene utover dagen da jerntilskudd gjør hard mage ennå værre!!

 

Ikke særlig moro å høres ut som Gudbrand Gråstein når man sitter på do å kreister....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lurt å presse i hverfall. Jeg fikk trombosert hemoroide("blodpropp"), og det er veldig smertefullt. Det sies at en skal ikke sitte å feks lese på do, og ikke presse, så hva vi med hard mage skal gjøre da?!? Det er nok ikke farlig for den lille.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke fremskynde fødsel ved å presse på do, men det er ikke bra for deg mtp hemoroider. Når kvinner føder på do, så er fosteret modent for å komme ut, og kvinnen forveksler presstrangen med at de må på do.

Tips:

Drikk ett glass biola hver dag

Spis svisker hver dag

Når du har presset på toalettet en stund uten resultat; tørk deg, reis deg opp og ta høye kneløft. Det stimulerer tarmen.

Masser magen din hver ettermiddag. Beveg hånden i sirkler over magen med klokka. Dette stimulerer også tarmen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars! Jeg slett med akkurat det sammen, men ville ikke presse siden det ble til at jeg fikk hemeroider, og det gjør det vondt! Jeg fikk kjøpt lactose på apoteket, og fungerte som bare det; det var så hærlig!! Har tatt den daglig i 7 dager og alt fungere som det skal igjen. I tillegg har jeg spiste svisker litt mer regelmessig.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har akkurat samme problemet som du beskriver. Noen dager venter jeg med å gå på do til jeg er helt sikker på at det kommer noe ut.. Tørker meg heller og går ut igjen før jeg til slutt får den ut uten å presse for mye. Husker jeg var livredd de første gangene for at jeg skulle presse ut ungen, hehe, men det går visstnok ikke an.

 

Men det vi alle skal være litt obs på etterhvert som ungen vokser litt til inni magen, er at om magen er mye irritert, så kan magen faktisk irritere livmoren såpass mye at den setter igang en for tidlig fødsel. Derfor er det viktig at vi som plages mest med hard mage er nøye med kostholdet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...