Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg er alenemor til to små barn. Til høsten av vil jeg starte utdannelsen min, studiene jeg vil ta er i Oslo. Bor nå 2,5 - 3 timer fra Oslo. Hvordan gjør jeg det da med økonomi. Jeg har sett på leiligheter til leie på finn.no, men det er ganske mye dyrere der enn det er her jeg bor nå såklart. Må opp mot 10.000 kr i måneden i husleie om man skal ha en leilighet med to soverom.. Går det ann å ha en leilighet med et soverom om man f.eks. har en sovesofa jeg sover på i stua og ungene tar soverommet? Det er ikke snakk om for alltid..... Hvordan er det ellers.. Kan man få bostøtte? Og får man noe ekstra fra nav om man er student og alenemor? Hørt noe om at de kan hjelpe til å dekke litt av bhg utgifter? Hvordan gjør dere andre sånne ting? Jeg har ikke mulighet til å jobbe i tillegg....
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Hva mener du med hva gjør jeg med økonomi? Ehh..du sparer opp penger på forhånd vel. Du forventer vel ikke at staten skal betale for deg? Litt luksus å forvente at noen andre betaler fordi du har lyst å gå på skole? De fleste av oss JOBBER for å betale for barna våre.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #3 Skrevet 12. oktober 2009 Ja, men det er ikke alle som har hatt tid til å jobbe seg opp noe som helst...
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 Du kan leie leilighet gjennom studentsanskipnadene. Den for høgskolene heter OAS og for universitetet heter SIO. De driver også egne barnehager, sjekk ut hjemmesidene. Lykke til, synes det er kjempeflott at du satser på utdanning.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Anonym 20:26: Eh, nå har jo faktisk staten noe som heter Lånekasse, og det er ingen som forventer at elever fra videregående skal spare opp før de tar utdanning. Skal du skjelle ut dem fordi de har lyst til å gå på skole og andre betaler for dem? Det er vanskelig å leve på én inntekt her til lands, og det å være uutdannet er ikke så gunstig på jobbmarkedet. Det at HI vil ta utdanning må jo komme mange til gode; hun får høyere lønn og kan derfor betale mer i skatt, og barn av høyt utdannede tar ofte høy utdannelse selv og dermed kommer nok de også å få høy lønn og betale mye i skatt.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #6 Skrevet 12. oktober 2009 Tusen takk dere! Jeg har ikke fullført vgs. Jeg er 22 år og har som sakt gått gravid og vært hjemme med ungene siden jeg droppa ut av skolen.. Men på bakgrunn av dette så går det under realkompetanse å jeg er dermed kvalifisert til å søke. gerbera: Så flott! Kan man få noe sånt om det er privatskole også? Hi
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 De har endra på reglene, så du må dessverre være 25 for å gå under realkompetanse. Hvor mye har du igjen fra vgs?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #8 Skrevet 12. oktober 2009 Har du jobbet i 5 år? 23/5-regelen For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må ein * fylle minst 23 år i søknadsåret * dekkje alle dei 6 obligatoriske fagkrava * dokumentere minst 5 års heiltids yrkespraksis/utdanning Fagkrava tel som eitt av dei fem åra, viss det ikkje er overlapping med fag som inngår i heile årskurs som skal telje med i 5-årskravet. Som utdanning tel òg folkehøgskole og høgare utdanning av minst eitt års lengd. Som yrkespraksis tel òg omsorgsarbeid og fullført militær-/ sivilteneste. Deltidsarbeid blir rekna om til heiltid med utgangspunkt i 37,5 timars veke, men 90 % stilling eller meir reknast som full jobb. Deltidsarbeid under 50 % stilling eller arbeidsforhold under eit halvt år tel normalt ikkje.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #9 Skrevet 12. oktober 2009 Når endra de denne regelen da? Jeg snakka nemlig med skolen idag, og de sa at siden jeg var fylt 21 år var det bare å søke..... Hi
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #10 Skrevet 12. oktober 2009 Er det privatskole som ikke har opptatt via samordna opptak da?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #12 Skrevet 12. oktober 2009 OpptaK, skulle det selvsagt stå. Forskjellige skoler har jo forskjellige regler, så hvis denne skolen har sagt det er greit, så får du nok plass uansett
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #13 Skrevet 13. oktober 2009 du får dekket 64% av utgift til barnepass, bare husk at det ikke alltid er lett å få bhg plass i oslo. Og selvfølgelig kan du ha leilighet med et soverom. Her deler mine to barn soverommet og jeg sover på stua. Skulle gjerne hatt mitt eget rom, Men har ikke råd til 2 soverom her i oslo. Vurderer å flytte til høsten men samtidig vurdere jeg å begynne på skole igjen så får se. Du kan selvfølgelig søke bostøtte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå