Gå til innhold

Dere som jobber i bhg; hvordan er "drømmeforeldrene"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å være på god fot med barnehagen, de er så flinke og sønnen vår trives så godt.

Er det noe vi foreldre må tenke på annet enn det helt åpenbare (merke klær, huske matpakke etc.)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det viktigste er å huske på at disse utrolige herlige menneskene tar vare på det viktigste i mitt liv..... Og gi utrykk for det:o)

Skrevet

Vis at du setter pris på de! Si f.eks at du setter pris på at de drar på turer, at de lager så mye fint, gjør mye med barna o.l.... Jeg driver selv en liten familiebarnehage med 4 barn (har for tiden permisjon), og jeg setter veldig pris på at foreldrene faktisk kommenterer det vi gjør i barnehagen. Da skjønner jeg at de legger merke til hva vi holder på med. Da blir det ekstra motiverende å finne på nye ting og lage litt ekstra med barna hvis du skjønner. :) Det er i alle fall ikke moro når du sender med ting hjem, også finner du tingen krølla nederst i sekken ei uke etterpå.....

Skrevet

Ta deg litt tid når du henter og leverer, det er viktig for oss å vite hvem dere er :o)

Noen foreldre ser vi bare bakhodet på på vei ut døra etter at et barn har blitt kastet inn i bhg om morgenen. Trenger ikke være mer enn et minutt eller to;o)

Liker stort sett alle foreldre jeg :o) (er jo selvfølgelig noen man kunne klart seg uten som bare MÅ kjefte og smelle for den minste lille ting; ANDREAS HADDE PÅ SEG DE BLÅÅÅ ULLSOKKENE I DAG SELV OM JEG HADDE SENDT MED DE GRØNNE OGSÅ OG DE ER MYYYYE BEDRE, SKJØNNER DERE INGEN TING ELLER???)

Skrevet

Også tror jeg du skal hoppe over alle syteinnleggene her inne for da slipper du å finne ting du kan irritere deg over...

Skrevet

Helene, det var fint du sa... har heller vært litt rett for at jeg forstyrrer barnehagen i rytmen deres hvis jeg blir for lenge. Nå kunne riktignok mini sikkert ha blitt kasta inn av vinduet om morran, han er lykkelig og glad og glemmer mamma i det vi kommer inn døra;-)

Skrevet

jobber ikke i barnehage nå lenger, man har gjort.

-alltid ha nok skiftetøy i barnehagen.

-ikke stresse ved henting og levering, men heller ikke dra ut tida for mye om ungen sliter ved avskjed.

-si ifra om deter noe man er fornøyd/misfornøyd med, er utrolig viktig for å kunne drive på en bra måte, er ofte bare det man er misfornøyde med som blir tatt opp, men er utrolig godt å også få litt skryt for det foreldrene er fornøyde med. i min barnehage fikk jeg f.eks masse skryt for at vi var masse på tur, at de lagde mye fine ting, at vi tok mye fine bilder foreldrene fikk på cdèr, at ungene hadde blitt så flinke å spise/drikek selv osv--

Skrevet

Jeg jobber for tiden i barnehage og i mine øyne er drømmeforeldrene de som:

-Virker blide og hyggelige når de henter og leverer, ikke har det altfor travelt. Et lite smil og gjerne et par minutter til å høre hvordan vi har hatt det i dag utgjør en stor forskjell.

-Prøver å huske på riktig tøy og utstyr og holder passelig orden på barnas saker. Dvs tar med vått/skittent hjem og ser etter i skiftetøyboksen med jevne mellomrom.

-Følger barnehagens regler. Dvs ikke tar med leker og ting hjemmefra, nugatti i matboksen og slikt.

Skrevet

Jeg må bare si at jeg er veldig glade for de ungene som ikke har på seg stive klær. Helst joggedress og enda bedre er det om det ikke er nye klær vi får dårlig samvittighet for om barna griser ut med maling feks ;)

De som går i dongeribukse er de som stønner mest, blir kjappest sliten, sliter med å klatre opp og ja.

Jeg er også veldig glad for at foreldrene forteller litt om "sine" dager.

At vi får vite det hvis barnet var sent oppe i går, kranglet med søsken, fikk seg noe nytt det har ønsket seg lenge eller har mistet en de har kjær. På samme måte som vi liker å vite hva foreldrene jobber med, om det har søsken og litt om hvem de er og hva de gjør.

Ikke for å snoke! For all del. Men det er så mye lettere å få kontakt med barnet, snakke skikkelig - selv om de ikke sier så mye tilbake enda. Så kan jo ting som har skjedd dagene før ha mye å si til oppførselen til barnet.

Har barnet ei dårlig periode er det mye lettere å hjelpe det videre når vi vet hvorfor.

Det høres kanskje voldsomt og tidkrevende. Men det er det ikke.

Heller ikke for oss som jobber i bhg og på sett og vis har en 15-20 barn å ha oversikt over hele tiden.

God informasjon ved oppstart og et par setninger ved henting og levering kan være nok det!

Barn kommuniserer lenge før de kan å snakke ;) Også med oss som jobber i bhg.

Skrevet

Jeg glemte en ting.

De barna som har foreldre som "ser" oss ansatte får ofte en bedre oppstart etter min erfaring.

Hvis foreldrene sier noe sant som "åh, i dag er det xxxx som har tidlig vakt. så kjekt da!" Så smitter det over på barna.

De tar på en måte stemningen fra foreldrene og blir lykkelige over det de også.

Så er det jo veldig kjekt for meg også ;)

Skrevet

Foreldre som vil det beste for barnet sitt men allikvel stoler på slik at oss slik vet at vi er kompetente til å ta vare på barnet deres. F.eks at vi klarer å ta avgjørelser om hva vi kler på osv. Liker foreldre som stiller spørsmål, og kommer med tilbakemelding , både positiv og negativ. Ellers det å være blid og hyggelig er jo et stort pluss!!!!!!!!!!!!!

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Hihi,etter å ha lest dette tror jeg jeg gjør mye riltig i forhold til barnehagen ;-)

En flott tråd, jeg føler meg flink og er glad. Takk!

Skrevet

hehe, denne tråden var grei å lese ja! Har selv tenkt at jeg må være de ansattes værste mareritt, pga ser ikke andre foreldre "mase" slik som jeg gjør.... jeg vil jo gjerne vite hvordan dagen har vært, om han har det bra i bhg... spør også med jevne mellomrom om det er noe de føler han mangler i bhg, evt noe vi bør "jobbe" med han hjemme osv...

syns altfor mange foreldre stresser seg inn og ut av bhg, "drar" ungene med seg... fysja... det er jo i bhg barnet tilbringer mesteparten av de første årene sine... man bør ta seg tid til bhg og barnet....

Skrevet

Jeg føler liksom at jeg er litt i veien jeg da, for jeg tar meg alltid godt tid både ved levering og henting...

Er de på vei ut når jeg kommer, så sitter jeg der og kler på Mini selv. Når jeg henter er de som regel inne og da setter jeg meg ned på gulvet og leker i to minutter før vi drar... Hvis de sitter å spiser når jeg kommer, så lar jeg han spise opp men setter meg kanskje sammen med barna og prater litt og tuller...

Er kanskje for mye det også, men jeg synes det er gøy å vite hvem han går i barnehage med også jeg da. Kunne navnet på de andre på avdelingen osv...

Skrevet

helt enig;) men det virker som om det ikke er så mange som er slik lengre... som sagt, syns det er så fælt når foreldrene skal haste slik hver eneste dag... tar seg ikke tid... det er ikke alltid barna helt klarer å fortelle om dagene sine selv, de opplever jo ting de også... og da er det greit å vite litt på forhånd slik at man kan hjelpe barnet til å føre samtaler om dagen;)

Skrevet

mange bra svar her :) men en ting som ikke blir nevnt; at foreldrene vet navnet til alle de voksne på avd han går i. er ikke alle som kan det, og da føler hvertfall jeg meg litt dum. "se der ola, idag er... eh, hva var det du het igjenn?" og da hadde jeg jobba der et år :o

Skrevet

å jo jeg kan godt navnet på alle på avdelingen hans... men må innrømme at jeg er dårlig på navn på de andre avdelingene... :S

Men takk for innspill, dette skal jeg prøve å få med meg...

Skrevet

men jeg mener foresten at det er en selvfølge at man kan navnet på de som passer barna deres hele dagen, og vite hvem han leker med hele dagen....

Men navnene på de andre foreldrene er jeg enda dårligere på. ... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...