LilleBjella Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 For et par dager siden banket naboen datter på 12 (snart 13) år på døra, og lurte på om hun kunne få lov til å passe sønnen vår. Vi er nyinnflyttet, men jeg kjenner til familien. Hun presenterte seg og virket litt nervøs, men var veldig søt og hyggelig. Jeg sa at på hverdagene var det ikke aktuelt, for jeg vil være sammen med sønnen min når jeg kommer hjem fra jobb. I helgene syns jeg i utgangspunktet det kunne vært praktisk å fått en time eller to til å vaske huset eller handle. Og på sikt, når hun blir litt eldre, hadde det vært supert med en pålitelig barnevakt som bor rett nedi gata. Hva tenker dere om trillepiker? Hvor gamle bør de være og hvor mye skal de ha betalt? Regler om hva de skal få lov til å gjøre og ikke? Gutten vår er forresten snart ett år. Minstekravet mitt er at hun kommer på besøk noen ganger og blir kjent med ham først. Og så vil jeg snakke litt med både henne og foreldrene om hvordan hun ville håndtert ulike situasjoner. Er det veldig over-the-top?
Espoir Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg synes det høres ok ut sånn som du beskriver det. En på snart 13 kan godt være flink og voksen nok til å passe en ettåring.
❤lille stjerne❤ Skrevet 12. oktober 2009 #3 Skrevet 12. oktober 2009 Veldig vanskelig spørsmål synes jeg. Selv var jeg mye barnevakt fra 12 års alder og ble vist stort ansvar (foreldrene reiste bort over helgen da jeg var 13 og barnet 1 år!). Det gikk bestandig bra og jeg var stolt og flink barnevakt. Men når jeg ser tilbake på det nå som voksen så ser jeg at jeg fikk altfor stort ansvar! Tenk om noe hadde gått galt, det kunne ødelagt både barnets liv og mitt. Uansett så blir det en sak dere som foreldre må vurdere. Det er veldig stor forskjell på hvor modne og ansvarsfulle jenter på 12-13 år er. Noen er kjempeflinke, har kanskje mye erfaring med søsken osv. Andre er bare ute etter å tjene noen kroner og ikke så nøye på at ungen har det bra. Det som er viktig å huske på er at en 12/13 åring er fortsatt et barn. De kan virke veldig voksne og flinke, men er på mange områder også barn. Jeg tenker da særlig på å kunne reagere og handle riktig ved skader, brann, akutt sykdom osv.
lissiliz❤tassen❤lillesøster Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 har selv passet barn fra ung alder, og det gikk alltid bra. men som hønemor jeg har blitt så ville jeg hvertfall blitt kjent med henne, er sikkert gull vært å bygge opp et forhold til henne slik at hun kan være til hjelp ett par timer. ¨ snakk med foreldrene og inviter henne til dere ett ganger, så ser du fort om hun funker eller ei. er mange 13 åringer som er voksne nok til dette!!!!
Brillefint - Jadda! Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg er lærer og har hatt elever i den alderen. Ut i fra det inntrykket jeg har fått kunne jeg helt klart overlatt ansvaret et par timer til ei jente på 12-13 år. Altså selvfølgelig med noen unntak - det finnes jo de man ikke kan stole på.
*smula* Skrevet 12. oktober 2009 #6 Skrevet 12. oktober 2009 Ei venninne av meg hadde passepike hjemme hos seg selv 2 timer hver torsdag. Da lekte de inne eller ute, mens mor gjorde husarbeid. Det kan jo være en måte å bli kjent på? Og også se hvor ansvarlig jenta er. Synes det også er viktig å ha god kontakt med foreldrene til passepiken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå