Gå til innhold

Når tar man egentlig barnet med til lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, pappaen til baby er lege, men som kjent er legebarn de som har en tendens til å komme altfor sent til både fastlege og sykehus, og den trenden har ikke jeg tenkt å følge opp... Pappaen er dessuten i spesialisering innenfor et helt annet felt, og har i bunn og grunn ikke særlig mye peiling på småbarn. Derfor spør jeg dere erfarne mødre her inne!

Babyen min (ganske nøyaktig ett år) har nå vært syk siden torsdag kveld. Han er forkjølet - hoster, snørrer, har lav feber (38,3-38,8), noe nedsatt allmenntilstand, drikker bra, spiser - men mindre enn vanlig. Han hadde falsk krupp de første par dagene, men det har gått over nå. Det er denne feberen jeg er mest bekymret for - det har jo vart en stund nå. Hvor lenge skal man egentlig vente før man kontakter fastlegen? Det er sikkert en virusinfeksjon, men jeg er redd for at han har øretrøbbel uten at vi kan se det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om mine barn har feber i mer enn 3 dager, da kontakter jeg lege.;)

Skrevet

Ja, jeg har egentlig tenkt det samme... Lurer på å ta kontakt med lege hvis han fremdeles har feber i morgen tidlig, uansett hva pappaen sier. ;)

Skrevet

ved feber som varer utover 3 dager skal man kontakte lege. om de ikke vil ta ham inn, så spør om du i det minste kan få tatt en crp på ham. de vil da kunne se om det er noe form for betennelse.

men nå for tiden skal man jo ikke bruke så mye penicilin, sev om det er f.eks ørebetennelser. Man skal vente en viss tid å se om det går over av seg selv. Legen vår sier at det er best for barnet om det får gå over av seg selv. Det gjør visstnok som regel det.

Likevel, bedre å kontakte lege en gang for mye en en for lite!

Skrevet

Fikk en brosjyre om feber av hs, og der stod det at man skal kontakte lege om barnet har hatt feber i mer enn 3 dager. Så det ville jeg også forholdt meg til...

Sønnen min er også akkurat 1 år. Han fikk mellomørebetennelse for et par uker siden. Vi merket det ved at han våknet og hylskrek en stund etter leggetid og/eller på natten, og han tok seg mye til det ene øret. Det er visst uvanlig å behandle vanlig ørebetennelse med normalt forløp. Gutten vår fikk foreskrevet penicilin av en meeeeeget tvilende lege, men vi valgte å ikke starte på den. Var hos legen på hs neste dag, og han sa at det ikke skulle behandles. Dette bekreftet fastlegen vår + legen på legevakt i løpet av den tiden han var syk. Legevaktslegen sa at det ofte var både virus- OG bakteriell infeksjon, men at det likevel ikke skulle behandles.

Forøvrig hadde sønnen vår samme symptomer som din: lav feber, snørr, hoste, spiste noe mindre enn normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...