Gå til innhold

Stygg ordbruk under fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gruer meg litt til fødselen nå - Har en stygg uvane med å banne som en sjømann hver gang jeg har vondt. Er ingen bevisst greie, men når jeg får vondt, strømmer glosene ut automatisk - og de er ikke spesielt sjarmerende.

Sist jeg var på sjekk og legen skulle sjekke om hodet til barnet hadde festet seg godt, ropte jeg på Styggen selv.., og hvor han bodde og diverse andre ting som kom ramlende ut både på innpust og utpust -

Fikk i ettertid vite av venninna mi, som jobber på sykehuset at denne legen til og med bad for maten og var ganske så religiøs.

Bare jeg som sliter litt med tanken på å skremme jordmødre og leger med mitt krafige språkbrukarsenal?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg veit at jeg kommer til å banne i hytt og gevært under fødsel. Men det bekymrer meg ikke, jeg er neppe den første eller siste som jordmor hører den typen gloser fra i den situasjonen. Det får hun finne seg i!

Skrevet

Akkurat det hadde jeg ikke brydd meg noe om hehe... Så en episode av jordmorserien som har gått på NRK, hvor jordmora ba den fødende om å klappe igjen og være stille (dama gikk igjennom en setefødsel).

Jeg gir blanke F i ordbruken min når jeg har så mye smerter, bannet mye første gangen, og kommer sikkert til å banne mye denne gangen også. Hadde jordmor bedt meg om å klappe igjen så hadde det blitt månelyst!

Skrevet

Dette syns jeg overhode ikke dere skal tenke på,alle reagerer forskjellig på smerte og en fødsel er en situasjon som du blir presset til ditt ytterste som regel!

Leger og jordmødre har garantert vært borti dette tidligere,og har nok lært seg og skru av den biten av det hele.

Skrevet

Var på samtale på føden forrige uke og da nevnte faktisk jordmora at det var viktig for den fødende å gjøre det som var naturlig for en i fødsel. Hun sa om det var å banne i vei så skulle man bare gjøre det, men hun sa også at hvis den fødende brukte mer energi på å hyle og banne enn på å konsentrere seg om selve fødselen så hendte det de måtte inn å snakke til den fødende at energien måtte om lokaliseres litt... Men ellers var det bare å banne i vei om det var det som fikk en igjennom fødselen enklest... :)

Skal nok ikke se bort i fra at jeg får lirt av meg noen fraser.... he he

Skrevet

Ok - takk for trøsta;)

Får håpe jeg klarer å moderere meg litt, og ikke lirer av meg de mest vulgære strofene.. Får øve meg litt på ordet auuuuuu ,)

Skrevet

Hehe, godt å høre at det er flere som liker å ty til kraftuttrykk når det røyner på. Jordmødre (og leger sikkert også) er vel vant til at man roper både til Himmel og Helvete i nødens stund vil jeg tro ;-)

Skrevet

Så lenge du ikke kaller jordmødrene for de stygge tingene, men de bare kommer ut som en generell regle tror jeg få reagerer.

Men - det kan nok være nyttig å ikke bruke for mye energi på det. Under pressfasen var jeg veldig fokusert på å presse- og det gjør man jo absolutt best ved å holde pusten og presse som om øynene skal falle ut... Min mann sa jeg var knallrød fra brystet og opp fordi jeg presset så intenst. Så om jordmødrene ber deg om å være litt mer stille, så tror jeg det er fordi du bør jobbe mer med det- og ikke fordi du banner.

For meg var det dessuten riene som var desidert vondest- synes det var en lettelse når pressriene tok over. Selv om det at hodet står fast der nede i noen rier ikke akkurat var noen det beste jeg har opplevd...

Skrevet

Man skal absolutt ikke se bort i fra at det vil bli både bannskap og det som verre er under fødselen her nei.

Det kan hende at jeg ikke tør å se jordmødrene i øynene etterpå, men det får så være. Jeg orker ikke å skulle veie ordene mine når jeg skal presse ut et barn på sikkert over 4 kg gjennom et relativt lite hull der nede.

:)

Skrevet

jeg har vært mer irritert for at jeg ynket meg sånn jeg, idet nr én skulle ut! jeg har flere ganger sagt at "ååå kunne jeg ikke bannet som en fiskerkone i stedet???" jeg var mye mer flau for at jeg lå med fortvilet blikk og sa åååå...neeeiiiii....auuuuu....hjeeeeelp! osv, hahaha...så DENNE gangen skal jeg heller forsøke å skrike litt, og kjefte litt, og ikke være så patetisk, knis...

Skrevet

Haha, her kjenner jeg meg godt igjen, gitt! Har en stygg tendens til å komme med de verste regler, og mannen min gruer litt for å være med meg på fødestua. Han kjenner meg nok ganske så godt, og vet hvilken munnbruk som venter... Hørte om ei jm som hadde irettesatt en kjenning av meg for munnbruk. Tror hun hadde angret hvis hun hadde sagt noe sånt til meg i en sånn tilstand. Tørr ikke garantere hva jeg hadde gjort... Huff, håper bare temperamentet mitt kan være med å få fram de nødvendige kreftene for å trykke ut knøtten... Uansett har de nok hørt og opplevd det meste fra før :-)

Skrevet

Jeg har enten lest eller hørt om noen studenter som gjorde en test på smertesterskel hvor den ene gruppen måtte være stille når de hadde føttene i isvann, mens den andre gruppen kunne banne så mye de ville...Og banne gruppen vant, og klarte å ha føttene lengst i vannet. Så, mine søstre....Jeg kommer til å banne av hele mitt hjerte!!

Skrevet

He he.. Herrrlig:) Endelig bevis på at ting faktisk er mindre vondt etter ei real glose :D

Bare synd at det første ordet lillejenta hører ute i den virkelige verden er ett eller flere av 4 virkelig stygge alternativ;)

Skrevet

Hei. Jeg er en som stadig tyr til fine gloser he he, men av en aller annen merkelig grunn kom det svært få under fødsel, på tross av at den var veldig intens med 5-6 rier pr 10 min hele veien fra kl 13.00-19.52 da han kom. Hadde nok med å konse om pusten, det ble liksom min greit, pustet tungt å høyt, å telte på en måte med pusten he he, samtidig som jeg niholdt samboer i hånden. Merket de gangen det ble syyyykt vondt å jeg slang av gårde fine gloser som give me a fuckings break etc he he... at jeg ble mer sliten rett å slett ...

Men uansett, ikke bekymr deg, alle takler det forskjellig, og banner du, så gjør det med god samvittighet:) Men det rare er at alle våre venner trodde jeg skulle være som en skikklig bryggesjauer he he, men var ikke det i det hele tatt.

Masse lykke til

Skrevet

Hurra,

endelig er det vitenskapelig bevist at bannskap hjelper - det var det jeg visste!

Skrevet

Jeg vil gjerne legge til hva jordmoren min sa:

når man føder har man lov til å banne og skrike alt man lyster, alt er lov!:)

Husker dere denne jm som var i mediene for en stund siden da? Som hadde bedt den fødende kvinnen om å slutte å kalle på djevelen! Hun hadde sagt, den fødende altså: (dette husker jeg)

"Fy faen, det gjør så jævlig vondt!" Da hadde jm oppfordet henne til å be til Gud istedet og bedt henne slutte med dette hedenske hun sa. *ler og ler og ler og ler* Det ble etterspill, og jm fikk i hvertfall en advarsel, vet ikke om det ble noe mer ut av det.

Skrevet

Tror jordmødrene er ganske vant til slik og det som verre er. Noen skjeller jo rett og slett ut jordmødrene.

jeg bantes som en bryggesjauer (noe jeg har en lei tendens til å gjøre til vanlig også). Jeg gjorde ikke annet enn å bannes gjennom riene, og under fødselen. Det er nesten det eneste jeg husker bortsett fra smerten, at jeg ropte: fa.. i helv... i sata... jævelskap........ osv osv.

Men jeg er ikke flau over det. Jeg hadde blitt flau om jeg hadde begynt å kalle jordmødrene for diverse ting. Men var rimelig sikker på at jeg ikke kom til å skjelle ut noen, og gjorde heldigvis ikke det. Ble en smule irritert på mannen min da, men ikke noe verre enn at jeg freste: Ikke ta på meg!!!

;)

Skrevet

som ekte nordlænning som snart ska føde i nord-norge, e æ igrunn ikje bekymra førr at nån reagere på banning, vil nestn påstå at d e en del av d nord-norske språket=) men di fleste kan være annerledes enn d di førrvente under fødseln, å d kan hende at æ bi ligganes å syte istede førr banne som æ vanlivis jør. men uansett, hvis ei jm ber mæ om å be te gud, trur æ at æ sett ho rimeli kjapt på plass me å be te "feil "gud...hehe..dem treng jo ikje å ta banning å sånt personli, dem burde nu vite bedre enn andre at d jør ont, å di fleste jm har sekkert opplevd, sett å hørt ganske mye rart iløpet av sin karriere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...