Gå til innhold

hva mener dere om regler i et forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter max med kommunikasjon, og hver gang vi skal prate om noe utvikler dette seg til en heftig krangel. Jeg er så utrolig klar for forandring. Er det helt forferdelig teit om vi skriver ned noen regler som vi må følge?

f. eks at når vi diskuteer så bruker vi denne ballmetoden, der den som prater holder ballen, og gir den videre når den er ferdig å prate?

og at man ikke skal dra opp gamle ting i diskusjonen, og holde seg til det saken handler om?

ikke bruke ordene "Aldrig" eller "Alltid".. - utrolig provoserende.

og om reglene ikke funker, så tar man time out, og starter igjen når man ha roet seg.

osv.. jeg lurer på om jeg skal presentere noe slikt for min mann. Han skal jo få være med å forme reglene slik at de funke for begge, men bare lurer på om jeg er helt korka som tror noe slikt vil funke?

mvh. Frustrert frue

Videoannonse
Annonse
Skrevet

viss du tror dette er en måte dere skal klare å snakke sammen på, så syns eg virkeli du skal ta det opp med din man! om dere bruke ball, blyant eller noe annet så har vel ikke det noe å si? så lenge det funker så må dere jo gjøre det dere kan! :)

syns det var noen gode regler!

masse lykke til :)

Skrevet

Hadde ledd om jeg måtte benytte ball for å ha en dialog - så den synes jeg du kan spare deg for.

Dere er da voksne folk, og burde kunne klare å vente med å snakke til den ene er ferdigsnakket uten å starte med barnehagepedagogikk? :)

Skrevet

vet du hva? i kampens hete er det vanskelig å oppføre seg som "voksne" mennesker.Da kan det være veldig greit å ha noen regler å forholde seg til. Jeg og mannen har fått mye bedre dialog etter at vi ble enige om hvordan vi skulle kommunisere. Brukte ikke ball eller noe, men var enige om at vi ikke skulle avbryte hevrandre, men vente til den andre var ferdig. Og at vi ikke skal rope, og respektere dersom den ene parten ikke orker å diskutere akkurat der og da, men ta diskusjonen opp igjen litt senere når ting har roet seg. Så slår vi av tv og datamaskin når vi skal snakke slik at vi har fokous på hva den andre forsøker å si.

En ting man kan gjøre er å gjenta det den andre sier, slik at det ikke oppstår misforståelser. Det er veldig fort gjort å legge feil mening bak ordene til motparten. Si hva du tror han mener, eller spør hva han mener med det hvis du er usikker.

Verd et forsøk sier nå jeg. Stå på HI!

Skrevet

ja hva så om det er barnehagepedagogikk ? om det er noe som hjelpe oss i å kunne prate, så er jeg da villig til å gjøre det, uansett hvor teit det måtte være. Dette er jo kun snakk om metoder for å komme oss ut av et destruktivt mønster.En måte å trene på og la den ande prate ferdig før man begyner selv. Vi kan rett og slett ikke prate sammen, men vi ønsker jo å fortsette sammen. og da MÅ det gjøres noe. Forslag til noe bedre du da?

Skrevet

Jeg som svarte 12:37

takk for svar!:)

Jeg tor jeg skal sette meg ned med han i kveld og pøve å finne ut noe sammen med han.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...