Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg har en liten baby (prematur, men har nå kommet hjem) som sliter litt med nattsituasjonen. Hun ligger i vognbag'en ved siden av senga (fikk streng beskjed fra sykehuset å ikke samsove - får ikke til å amme i sengen uansett). Hun vil ammes stort sett hver 3. time på dagen, og jeg legger henne i bag'en og hun snorker seg igjennom dagen. Så kommer natten. Hun finner ikke roen, ligger og sutrer og hyler litt, jeg tar henne opp og ammer. Det kan ta opp til et par timer, og hun sovner ved puppen flere ganger. Med en gang jeg legger henne ned, så våkner hun og vil ha mer. Sånn holder vi på gjennom hele natten, og jeg begynner å bli litt frynsete av søvnmangel. Hun vil altså bare ligge ved puppen, men suger ikke noe særlig, bare koser. Mener å ha hørt at effektiv suging er i rundt 20 minutter, alt etter det er bare kos. Mannen min mener at hun lukter meg i nærheten og vil ha mer selv om hun ikke er sulten, han tok henne med ut i stua imorges så jeg fikk sove litt, og da sovna hun også i vognbag'en, som hun alltid gjør i stua. Vet ikke helt hva jeg skal tro, men jeg vet at vi ikke kan ha det sånn. Er det noen som har noen erfaringer eller tips? Vi får besøk fra sykehus om noen dager, men jeg tenkte det var greit å høre om noen har vært i samme situasjon. Det kan vel være tilfelle med terminbarn også vil jeg tro. Takk for svar!
Espoir Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg hadde terminbarn som sov lite både om dagen og om natten, og jeg valgte å samsove. Da gikk hele natten som i en døs, og selv om h*n håknet var det bare å slenge ut puppen der og da, og så slumret vi videre begge to. Men det er kanskje ikke trygt å samsove med prematur-barn?
lille sprelle Skrevet 12. oktober 2009 #3 Skrevet 12. oktober 2009 har prematur/dysmatur selv, men den tiden du beskriver er heldigvis over! Mine tips til deg: - Gi ekstra melk på flaske om kvelden - Ikke la ammingen bli for langvarig. Vekk med bleieskift om nødvendig. (pass på at det blir måltider og ikke småspising) - Før siste amming om kvelden gjør du deg klar til natten. Når puppen er tom, tar faren over kveldsflasken og sørger for at gullet sover. Du stuper i seng. Om dere har mulighet - la far sove i et annet rom etter at han har satt bagen med den lille inn til deg. Jeg vet ikke hvor stor babyen din er og hvorfor du har fått beskjed om å ikke samsove. Vi fikk beskjed om at det var greit, men vår lille ville ikke (nå derimot 1,5 år vil hun mer enn gjerne hehe) Lykke til!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 12. oktober 2009 Takk for svar og gode tips :-) Hun er i uke 37 nå, ble født i uke 28 og vi kom hjem for en uke siden. Jeg måtte begynne å pumpe for å få opp produksjonen, og har nå mye mer enn hun trenger så hun klarer ikke å tømme èn pupp engang. Jeg tror også at måltidene blir for langvarige, men hvordan vet jeg om hun har fått i seg nok? Når hun ikke vil sove så tror jeg jo at hun fortsatt er sulten, men det viser seg gang på gang at det er feil. Hun vil bare ikke ligge alene i sengen! Lurer faktisk på å samsove, men foreløpig må vi bruke brystskjold fordi hun er så liten og det er vanskelig å amme liggende med det, så jeg vet ikke om det er mye vits i å prøve.
Espoir Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg har overhodet ikke greie på prematurbarn, så det jeg sier må du ta med en klype salt. Men jeg synes nesten det er litt rart at de sier du ikke skal samsove med henne, for man skulle tro at nettopp babyer som egentlig fortsatt skulle ha vært inne i magen, trenger varme og nærhet fra en mammakropp. Jegt er ganske FOR samsoving med babyer så lenge det ikke går ut over mors og barns søvn, og det ikke er røykere og alkohol med i bildet. Alle dyr sover jo i haug sammen med bayene sine, og den nærheten det gir både mor og barn MÅ jo være bra. Men hvis ekspertene sier prematurbarn ikke skal det, så tør ikke jeg si imot. Men hør med dem når de kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå