ZamZam Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 Ble inspirert her.. Jeg begynnte som 14 åring faktisk. Ble ikke opplært til å drikke hjemme.
CMH Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Smakte det som 13 år. Begynte ikke å drikke før jeg var rundt 17, var faktisk nærmere 18 år. Jeg fikk aldri alkohol hjemme. Min mor er datter av en alkolliker. Idag er jeg mamma selv og drikker veldig sjelden.
ana baroma Skrevet 12. oktober 2009 #3 Skrevet 12. oktober 2009 18... Har hatt mine runder på fest, men har nok vært betraktelig roligere enn mange andre. Har aldri fått alkohol med på fest, og begynte å gå på fester da jeg var 15. Men det var bygdefester hvor alle gikk:)
erteposen + 4 Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg har vokst opp i utlandet, og der var det nok mer vanlig at en fikk et glass vin i ny og ne. Her i Norge smakte jeg øl av de tøffe gutta da jeg var 15 år, men jeg vil ikke si at vi "drakk". De av mine venninner som hadde liberale foreldre drakk mer og oftere enn resten.
Silje og Vaniljebollene Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg var russ... så 18, tror jeg? Har aldri sett mine foreldre drikke (selv om jeg nå vet at det har hendt at de har tatt et glass til maten) Jeg kom faktisk ikke på å drikke før det. Og siden noen sikkert kommer til å spør, for jeg får alltid det spørsmålet: Nei, jeg er ikke kristen.
mammatetogansketette:)) Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 Smakte vel noe fra jeg var 16 år men kun små slurker for å smake. Så jeg vil vel si at jeg begynte å drikke som sådan i studietiden, var vel 19 år. Har selvsagt blitt noen fester men har nok drukket mindre enn de fleste andre vennene jeg har hatt oppigjennom årene. Og da mener jeg både skjeldnere og at jeg drakk mindre når jeg drikker- kjenner fort når det er "nok", og stopper da. Veldig praktisk
stjertløvetann Skrevet 12. oktober 2009 #8 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg var 16, og ble ferska første gangen hehe.. Fikk ingen opplæring hjemme, men har vokst opp med en pappa som tok seg en øl hver dag og en mamma som likte et glass eller to i helgene, og har ikke tatt skade av det. Nå kan jeg gjerne ta meg et glass rødvin eller tre til maten, hverdag som helg, men styrer unna grisefylla.
Minnie Mom Skrevet 12. oktober 2009 #9 Skrevet 12. oktober 2009 Begynte så smått da jeg var omtrent 17 år. Begynte å feste for alvor da jeg var 19 år og holdt på i ca 5-6 år før jeg roet med ned sammen med samboeren min.. )
*toppris* Skrevet 12. oktober 2009 #10 Skrevet 12. oktober 2009 14-15 år... alkohol va fyfy og tabu, så det var kjempe spennende og kun på trass....
Regnbuens barn™ . Skrevet 12. oktober 2009 #11 Skrevet 12. oktober 2009 hmm, antagelig smakt alkohol rundt 15 års alder, men drakk meg aldri snydens før jeg var rundt 18/19,
OsloMor Skrevet 12. oktober 2009 #13 Skrevet 12. oktober 2009 Begynte å feste rundt 14-årsalder. Men hadde faste grenser og måtte alltid hjem i rimelig tid, så det var grenser for hvor mye jeg kunne feste. Men, ble kastet ut av fritidsklubben fordi jeg var full på diskokvelden en fredag, meget dramatisk var det da, husker jeg;/
StorkeMammaen Skrevet 12. oktober 2009 #14 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg begynte å drikke da jeg var 15. Drakk mye + diverse andre ting. Hadde en pappa som tok et par øl på lørdagen + at begge drakk da det var fest en sjelden gang. Fikk aldri med meg noe alkohol hjemmefra. Var en skikkelig "voksen" tenåring som alle stolte på, og lovte på tro og ære at jeg aldri drakk osv. Tror det var den siste rest av fornuft, som gjorde at jeg kom meg levende gjennom den tiden.. Sluttet å drikke da jeg var 18, etter en stor omveltning i livet. Sier ikke at jeg aldri kommer til å drikke igjen, men akkurat nå så orker jeg ikke tanken på å noen gang miste kontrollen igjen = bli full.. Må si jeg gruer meg vveldig til poden her kommer i den alderen, og håper han har litt mer fornuft enn mamman sin og at jeg gjør de rette valgene som mamma..
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #15 Skrevet 12. oktober 2009 16 år. Var rimelig ferdig med alkohol når jeg var 18. Nå drikker jeg aldri.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 12. oktober 2009 #17 Skrevet 12. oktober 2009 Smakte som 13åring og var ute på fester fra jeg var 14 år. Altfor tidlig. Jeg var kjempe uansvarlig på den alderen og burde fått strengere straffer når de fersket meg med alkohol.. Håper og tror at jeg klarer å lære datteren min gode verdier i livet som gjør at hun ser alkohol på en annen måte enn det jeg gjorde som ungdom.
uhhuhher Skrevet 12. oktober 2009 #18 Skrevet 12. oktober 2009 Da jeg var 17. Drakk en del sprit de første årene, men etter hvert gikk jeg over på vin og øl. Nå blir jeg sjelden full, men tar gjerne en øl eller et glass vin flere ganger i uka. Moren min nektet meg konsekvent å smake alkohol før jeg ble 18, siden faren hennes var alkoholiker. Både hun og faren min drikker mer eller mindre kun vin, og da jeg var liten, drakk de alltid vin på lørdager, til jul og på ferie uten å noen gang være fulle. Har selv et veldig avslappet forhold til alkohol.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 12. oktober 2009 #19 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg var 16år. Jeg drakk vel på to-tre bygdefester, og på tre hjemmefester når jeg flyttet til Drammen. Så ble jeg gravid da jeg var 17.5 og siden har jeg ikke drukket! Idag er jeg blitt 22år og kommer ikke til å drikke på minst 2år iallefall. Mamma har nulltoleranse mot alkohol. Pappa drikker når det er noe spesielt. Vi kunne gjerne se han drikke ET glass på julekvelden. Eller en en øl på slutten av kvelden i ny og ne når vi var på sommerferie. Ingen av de har drukket bemerkelsesverdig. Derfor var det slik at jeg fikk fra andre, gjerne hjemmebrent siden jeg bodde på bygda. Når jeg flyttet til Drammen ble det mer.. Tyrkisk, vodka og lign. Nå etter jeg har fått barn har jeg selv nulltoleranse mot alkohol, det å gå på fest og drikke seg drita. Finnes andre ting man kan gjøre enn å drikke seg drita på ett utested... Å ta seg en øl på sommerferie eller ta seg ett glass vin på julekvelden skal gjerne samboeren få gjøre. Men, jeg vil ikke. Jeg blir påvirket så fort, og det er ikke noe jeg vil vise barna mine. (Påvirket fort, da mener jeg kun en øl så kan jeg begynne å bli i veeeldig godt humør. Altså brisen. Jeg vil ikke være brisen og le av alt og oppføre meg dårlig. Jeg savner ikke ungdomslivet i det hele tatt, og kommer aldri til å gjøre det heller.Jeg er fornøyd med å ikke drikke alkohol.)
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #20 Skrevet 12. oktober 2009 begynnte da jeg var 15 vel... nå er jeg 27... For en god stund siden fikk jeg black out osv noe jeg ikke synes noe om.. Vil gjerne vite hva jeg holder på med liksom så nå drikker jeg mye mindre enn før... pappa drikker seg full hver helg, han sa også til meg at om jeg ville smake osv kunne jeg bare gjøre det... Men å drikker sprit rent er ikke godt i grunn .. Smakte litt noen ganger bare... mamma har alltid vært veldig forsiktig med alkohol... Litt slitsomt å være edru på fest i grunn, folk kommenterer det og mener jeg er unormal osv siden jeg ikke drikker.. Begynnt å ta med meg en flaske når jeg er hos folk, drikker kun ett glass av innholdet (vin som regel) og kjører hjem når den tid kommer... Bruker over 4 t på å drikke det ene glasset så har nok ikke noe ulovelig promille, drikker jeg mer så kjører jeg ikke hjem heller... Folk har visst et syn inni hodet sitt at edru folk er kjedelige folk.... Er situasjonen det kommer an på!! Litt alkohol i kroppen gjør en litt mer fri kanskje, men man kan fint ha det veldig gøy uten også... :-))))
lille sprelle Skrevet 12. oktober 2009 #21 Skrevet 12. oktober 2009 smakte vel da jeg var 14, men likte ikke. Drakk litt fra jeg var 17 av og til (1/2 flaske vin). Har aldri vært full. Opplevde aldri foreldrene beruset. Har aldri fått smake hjemme før etter 18 år. Var i ungdomsmiljø hvor det ble drukket MYE
Berta_78 Skrevet 12. oktober 2009 #22 Skrevet 12. oktober 2009 Festet fra ca 14, hver helg hele videregående, hele studietiden og en stund til. Har virkelig alltid elsket å feste! Nå som jeg har barn, er det meget sjelden, og jeg liker ikke så godt å være full lenger. Har foreldre som har lite/moderat alkoholinntak, fikk ikke lov før jeg var 18.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå