Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 Vi skal ha to faddere til babyen vår som ikke ble døpt selv, og de stod til borgerlig konfirmasjon. Kan disse to fortsatt være faddere for barnet vårt som skal døpes i kirka? Takkker for svar
Trolleliten Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 De skal egentlig være døpt, men selv hadde jeg en fadder til dattern min som ikke var det. Tror ikke det er så farlig lenger, men en fadder skal jo hjelpe til å oppdra barnet i den kristne tro... Kommer kanskje an på presten?.
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #3 Skrevet 12. oktober 2009 Da håper jeg på det beste:) Måtte du på noen måte informere om dette da du meldte inn hvem som skulle være faddere, eller tenkte du ikke noe over det? Sjekker kirken i det hele tatt opp dette?
Trolleliten Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 Nei, jeg sa ingenting.... De skulle bare ha navnene på dåpssamtalen man har før barnet døpes. Tror ikke de sjekker opp, i allefall så kan de ikke ha gjort det der Andre fadderen var heller ikke medlem av statskirken, men kristen (innflytter til Norge) eller kanskje man automatisk blir medlem da?. Ikke noe problem hos oss i allefall =)
Småtorsk Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg er ganske sikker på at dette er opp til presten. Tror presten har rett til å sette seg på bakbeina, men at de aller færrest prester vil gjøre det.
ellesant Skrevet 12. oktober 2009 #6 Skrevet 12. oktober 2009 Min forståelse av det er at fadderne både må være døpt, og være enig i den kristne troen... Tror også det kommer an på presten, men de skal jo svare ja på at de tror, og at de vil følge barnet i den kristne tro etc... Du kan jo spørre?
Sistah*G07*J09* Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 Kommer faktisk ann på presten som skal døpe barnet. Visst han er veldig konservativ så kan det hende at han krever at fadderne er døpt osv. Vi (jeg og sambo) har vært faddere 2ganger, å jeg er døpt men ikke sambo. Har aldri vært noe problem Så visst jeg hadde vært deg så hadde jeg ikke nevnt noe om det
*SvangerskapsTrollet* Skrevet 12. oktober 2009 #8 Skrevet 12. oktober 2009 Nei, fadderen må ikke være døpt! Enest de kan ikke skrives inn i kirkebøkene som fadder, men fungerer som fadder på den måte som de som er døpt gjør. Min søster er fadder for min sønn og hun er ikke døpt. Dette var da et tema når hun ble valgt til fadder...
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #9 Skrevet 12. oktober 2009 Fikk snakket med presten der barnet skal døpes, og han sa at to av fadderene måtte være medlem av den norske statskirka. Så da ordnet det seg, skal ha 5 faddere til lille gullet
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 12. oktober 2009 #10 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg er fadder og ikke døpt,så neida. MÅ ingenting, men presten kan vel velge å være vanskelig
snart mor til 3 Skrevet 12. oktober 2009 #12 Skrevet 12. oktober 2009 Regelen når det kommer til religion og faddere er ganske enkel.... Fadderene trenger ikke å være kristne eller døpt, men de kan ikke være med i en religion/tro hvor man forkaster barnedåp. mer info står her: http://kirken.no/?event=doLink&famID=3125
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå