Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 Vi skal ha to faddere til babyen vår som ikke ble døpt selv, og de stod til borgerlig konfirmasjon. Kan disse to fortsatt være faddere for barnet vårt som skal døpes i kirka? Takkker for svar
nummer fire er født Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 De må være medlem i Den norske kirke, ja. Jeg jobber på kirkekontor og ordner det som har med dåp å gjøre der, så dette burde jeg vite ) Vet at det noen ganger blir godtatt faddere som er kristne, men som tilhører et annet trossamfunn, så du bør egentlig høre med kirkekontoret ditt når du melder barnet til dåp.
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #3 Skrevet 12. oktober 2009 Ok, så dumt det var da de er søstrene til mannen min, og vi vil jo så gjerne at de skal være faddere. Men får høre med kirken der barnet skal døpes da. Hvor strenge er de egentlig på dete? Vet at for 3 år siden så var jeg og min x-mann faddere, og han var fra New Zealand og jeg vet faktisk ikke om han var døpt, vi tenkte ikke over det den gangen. Men tror ikke kirken sjekket opp bakgrunnen hans. Han var ihvertfall fadder.
nummer fire er født Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 Vel, reglene er klare, men praksisen kan variere litt, så det greieste er å høre med kirka der dere skal døpe barnet. Lykke til.
Jokeren Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Broren min og svigerinnen min er utmeldt av statskirken, men er begge faddere. Det jeg fikk høre sist jeg skulle ha dåp er at kirkekontoret gjerne vil ha en samtale med de det gjelder, så avgjør de etter det. Ville tatt en tlf til kirkekontoret jeg.. Jeg vil også ha to faddere som ikke er meldem av statskirken.
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #6 Skrevet 12. oktober 2009 Takk for svar alle sammen, da krysser jeg fingrene og håper på det beste Men må jeg melde fra om at de ikke er medlem? Eller er dette noe kirken finner ut av selv, eller kanskje ikke sjekker i det hele tatt?
Tweak Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg er fadder på tre små nevøer og nieser, og tilhører ikke den norske kirke. Har aldri blitt spurt om noe i forbindelse med det å være fadder, og dette var i to ulike kirker. Tror nesten ikke de tror at en kan finne på å være noe annet enn medlem i statskirka her omkring, he he. Btw, jeg er kristen, så jeg kan fint være fadder, dvs. vitne til dåpen og være med å oppdra barnet i den kristne tro etterpå. Det er bare det at ingen fra kirken har spurt noe om min trosretning i den forbindelse og det synes jeg er litt rart egentlig.
barney Skrevet 12. oktober 2009 #8 Skrevet 12. oktober 2009 Mannen min er ikke medlem av statskirken og han er fadder, var aldri noen spørsmål fra kirken/presten rundt det!
Kongeørna Skrevet 12. oktober 2009 #9 Skrevet 12. oktober 2009 Min søster meldte seg ut av statskirken for over 30 år siden. Allikevel er hun fadder til min sønn.
abella Skrevet 12. oktober 2009 #10 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg er utmeldt fra statskirken, men har vært fadder i to forskjellige kirker. Ingen som meldte fra på forhånd, og ingen som spurte eller undersøkte. Tror praksisen varierer litt fra sted til sted, men at det går helt greit de fleste steder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå