Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine har ikke fått drikkevarer før de er gamle nok. Ser likevel at enkelte mener man skal få drikkevarer hjemme for å lære seg og drikke. Derfor spør jeg: Gjør dere det samme med røyk og andre rusmiddel? Jeg mener. Lærer dem måtehold slik at de ikke brått trenger tjue sigaretter om dagen, men lærer seg til å stoppe etter to,tre? Ser jo at spørsmålet er idiotisk, men er ikke det like idiotisk som å si at man kan lære barn og drikke ved å innføre alkohol lenge før det er lovlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Selvsagt. Sex og rusmidler er ikke noe man kan forberede annet enn teoretisk.

Skrevet

Jepp, her begynner vi tidlig med alt..

Nå lærer vi toåringen å drikke øl med måte, bare en flaske av gangen osv..

Femåringen skal snart begynne å røyke, lurer litt på hva som er best å begynne med..

Er enda ikke sikker på at mine får lov å drikke hjemme før de blir gamle nok. hvis man ser på andre kulturer så er det jo vanlig å drikke hjemme lenge før 18 år..

eks i frankrike så hender det at barn ( ja BARN) får vin og vann innimellom til maten og når de blir 14+ gjerne får et glass vin til maten i festlige anledninger. ¨

i England er det ok at 16 åringen får litt øl..

Skrevet

Jeg ser det ofte nevnes at barn i sydligere strøk får vin. Jeg har vært mer i bl.a. Frankrike enn de fleste, overalt, men har ikke sett barn blitt servert alkohol.Heller ikke i Italia. Mulig det skjer, men jeg er en skikkelig snerpe:) når det gjelder servering av alkohol til mindreårige og har sett etter.

Skrevet

Kommer ann på hvor i Frankrike. har også vært en del i Frankrike og i en del festlige private anlednigner skjer dette..

Men igjen så kommer dette ann på skikkene i regionen..

Har også sett dette i Spania ved flere anledniger, men ikke i store byer i små landsbyer og i festlige anlednigner..

Skrevet

Jeg har ikke vært hos private, men har vært i nesten alle regioner både i nord, sør øst og vest. I turiststrøk og små bortgjemte landsbyer. Har spist mye på restaurant og har aldri sett alkoholservering til det jeg vil kalle barn. Mulig det skjer i hjemmene.

Skrevet

Veldig godt poeng.

(En stund til vi når det punktet med lillegutt, men har heller aldri tenkt på å LÆRE han å ete sjokolade og kaker og potetgull før han "har lov" :D )

Nei, her får man pent vente med alkohol til man har lov. Punktum.

Skrevet

Jeg kan vel vagt huske at ved 16/17 års alder så kunne vi få et par øl av foreldrene våres, eller cider, for de ønsket vel heller å være på den trygge siden, slik at vi heller drakk øl fremfor ren sprit, hjemmebrent som var i omløp den gangen.

Mine foreldre er nesten 100% avholds, så dette har ingenting med deres alkoholvaner å gjøre, men det gikk mere på trygghet tror jeg. At vi drakk noe som var "trygt" fremfor 96% sprit.

Jeg og min mann drikker veldig sjeldent., så sjeldent som hver 2-3 mnd, har sjeldent vin i hverdagen, og alkohol nytes omtrent kun ved festlige anledninger. Og jeg tror nok ikke vi kommer å oppmuntre barna når den tid kommer, men vil heller sørge for at de får riktig drikke, og ikke hjemmebrent eller noe farlig drikke..

Skrevet

Jeg fikk høre at "barn trenger sukker" og eldste fikk sukkerspinn da vi snudde ryggen til bare sånn for å kompensere for det sukkeret ikke vi ga han. Stakkars unge liksom. Han kunne jo få mangelsykdommer ved ikke å få sukker i seg. Var skikkelige ernæringseksperter de her:)

Skrevet

når jeg var 16 fikk jeg 6 øl av pappa hvis jeg skulle på fest... jeg var litt av en villstyring... flytta hjemmefra når jeg var 15 og drakk det jeg fikk... når jeg fikk de ølene av pappa, drakk jeg faktisk ikke noe annet... jeg lovet han og bare drikke det, mot at jeg fikk dem, og det holdt jeg....

Skrevet

Mange smarte folk :) Jeg har også fått høre det.

Men for min del er minste kravet å følge norske lover, så ingen alkohol til mindreårige hos meg. Sukkeret skal jeg heller irritere meg over i stillhet.

Skrevet

Enig med deg HI!

Ang det å sende alkohol med barnet for å være sikker på at h*n ikke får i seg sprit og annen alkohol. Tanken er i og for seg grei, men undersøkelser viser at denne alkoholen som regel kommer i tillegg til det h*n får servert.

Skrevet

Som voksen kan jeg definitivt skrive under på at når man er litt i farta og har det litt morsomt, er det enkelt å ikke nøye seg med det man drakk før man gikk på byen. Enda verre er det for ett barn/tenåring. De vet ikke hvor grensen for inntak går. Det er ikke for ingenting man ser sanseløse tenåringer rave rundt. Har man en sperre (blant annet den sperra at man ikke skal bli oppdaget hjemme) så skjerper man seg oftere og stopper oftere før man må pumpes. Foreldre som godtar drikking og langer alkohol til mindreårige barn, har samtidig fjernet den sperra. I tillegg har de tydelig blåst i loven, og på den måten gitt signal til ungene at enkelte lover er det bare å overse.

Skrevet

All forskning viser at de som "lærer" seg å drikke hjemme, drikker mer og har mer tendens til å prøve ut andre stoffer.

Dette kan man argumentere mot til man blir blå i trynet, men dette er seriøs forskning.

Skrevet

Sånn som pappaen til charlotte gjorde, gjorde ikke mine foreldre.

Jeg løy, dro på fest, drakk det jeg fikk tak i. Røykte det jeg fikk osv. Var ikke akkurat mamma og pappas engel da jeg var 15-16.

Hver eneste fest spøy jeg. Hver gang!! Til slutt ble det ikke så morsomt å dra på fest lenger.. Så jeg kutta mer eller mindre ut. Fikk meg kjæreste (sambo) som kjøpte cider til meg heller. Mye bedre.

Drakk på 16. mai en gang. Fikk hikke, og skulle jo da drikke 3 slurker for å bli kvitt det. Drakk da heimebrent fra ei venninne. Og kasta opp fra 23.30 til 08.00 dagen etter. Satt og kastet opp i munnen og svelget det igjen til slutt, orket ikke å stå opp og gå på do.

Etter dette har jeg vært edru. Stort sett. Kan drikke på julebord osv, men ellers er det ikke noe gøy lenger!

Jeg måtte lære på den harde måten!! Hadde mine foreldre gjort som charlotte sine, hadde jo ikke dette skjedd.

Hva jeg selv kommer til å gjøre med mine barn er uvisst ennå, da hun er 1 år. og 6+4 på vei =P

Men denne erfaringen jeg har, kommer til å sitte igjen i bakhodet.

Mine foreldre lokket heller ikke med førerkort om jeg ikke røykte eller drakk for jeg ble 18. Og DET kommer vi til å gjøre!! For det er en STOR belønning, og er noe de fleste vil få mot denne prisen!

Jeg skjønte ikke hvorfor jeg ikke skulle gjøre det når alle andre gjorde det. Hadde ingen motivasjon til ikke å gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...