♥En prins og ei prinsesse♥ Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 Barna har lyst på det og de er allergiske så da er jo det et bra alternativ. Men dere som har det? viser barna noe interesse for det å ha fisk eller står den bare der? og kan man ikke spille høy musikk i etrom hvor det er fisk i bolle?? sikkert skikkelig dumt det siste spm men lurer faktisk hihi:-)
ZamZam Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Vi har nydlig innkjøpt aquarium og satt det på rommet til barna.. til å begynne med satt de limt foran glasset hele dagen og så glemte de hele aquariet, men nå er de tilbake igjen.. Lange samtaler med fiskene, viser dem bilder av andre fisker osv.. Så det går vel litt opp og ned.. jeg må nesten innrømme at jeg som egentig ikke ville ha fisk er dem som står lenge å ser på fiske fordi de virker så beroligene på meg.. Det med musikk vet jeg ikke..
♥En prins og ei prinsesse♥ Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. oktober 2009 Hvordan fisker har dere og hvor lenge lever de da? har hørt kampfisker er de som lever lengst? ikke sikkert det er sant da
*Minnie Mus* Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 He he man kan spille musikk, har ikke hørt noe annet i alle fall:-) Mine har overlevd MASSE! Nå har jeg kun en igjen, en sjokolademalle som jeg har hatt i nesten 10 år faktisk! Den har overlevd det meste. Kjempekul fisk. Har hatt alt mulig av fisk.. Synes pappegøye-fiskene var mest morsomme. og neon tetra gjør jo mye ut av seg... Ungene her er opptatte av fiskene, men opp og ned. Veldig stas å gjøre rent og mate fiskene i alle fall
ZamZam Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Planen var at vi skulle ha kampfisk, men så var det noen småtroll som fikk bestemme og da skulle de ha en hver.. Siden jeg er novise og gullfisker er billigst (jada er jo gnien) så ble det gullfisker.. Har drept tre og kjøpt to nye som har levd i tre HELE uker!!!! JIPPI!! Vi valgte aqurium med pumpe for da slipper vi å skifte vann en gang i uka, bare ha i en ph regulator og gi mat en gang om dagen.. ¨
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #6 Skrevet 12. oktober 2009 Kjøp kampfisk om du vil ha noe som varer.Har hatt min i bolle i et år og lever fortsatt, og her har det meste annet fiskeslag dødd:)Men det var noe om at kampfiskene spiser opp hverandre om du har flere isammen, men husket ikke helt hva det var...Musikk har vi hatt på ganske høyt til tider, så det går nok bra.
♥En prins og ei prinsesse♥ Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. oktober 2009 Bare 3 uker?? hihi, det var da ikke lenge. HVa mener du med at de er mer morsomme og gjør mer ut av seg? jeg hadde en haug med fisker når jeg var liten men husker ikke så mye av hvordan det var? den som har levd i ti år da? er det akvarium du har? Hertenkte vi på bolle med to fisker bare, men vil nå ha noen som lever lenger enn 3 uker hehe.
ZamZam Skrevet 12. oktober 2009 #8 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg sa at jeg var novisse, de har hodlt seg i livet i tre uker og skal jo leve kjempelenge håper jeg.. Jeg gjorde et eller annet feil da jeg gikk til anskaffelse av fisker og derfor drepte jeg de andre, men nå har jeg tydligvis gjort noe rett.. Det med morsome var vel ikke jeg som skrev, men hvis det var meg så var det barnas intresse jeg speilet til..
♥En prins og ei prinsesse♥ Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 12. oktober 2009 Så hvis man skal ha 2 kampfisker så må man ha de i hver sin bolle da? Ser på dyrebutikkene att de har de i sånne små glass som ligner på norgesglass, må da være dyreplageri? vet ikke jeg kan ikke så mye om slik.....hmmmmm
Makko med to små gutter Skrevet 12. oktober 2009 #10 Skrevet 12. oktober 2009 Skal man først ha fisk bør man satse på akvarium, helst et stort et! Noe under 100liter er ikke tilrådlig. Mye lettere å holde rent, og fisken har det mye bedre der! (les de lever lenger!). Har et rel stort akvariet, rengjør for fiskene (har få fisk i fht ant. liter) hver 4-5mnd kanskje? så mater vi selvfølgelig. nå går 1åringen fram å står å ser på fiskene hver dag :-D
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #11 Skrevet 12. oktober 2009 Lurer på om hannen og hunnen går ilag, men ikke sikker...Vi har så liten bolle at det passer uansett med bare en, og han trives da godt alene:)
Silje og Vaniljebollene Skrevet 12. oktober 2009 #12 Skrevet 12. oktober 2009 Vi har akvarium og det er kjempegøy, både for oss og barna. Har noen fisker jeg ikke vet hva heter og to maller, tror jeg de heter. De suger seg fast i glasset og er kjempetøffe. De har levd i mange år, og de blir også kjempestore. Vet ikke om det er mye arbeid, for det er mannen som tar det ansvaret.
nicknavn Skrevet 12. oktober 2009 #13 Skrevet 12. oktober 2009 Vi har to slørhaler (gullfisk for nybegynnere, har jeg hørt), de har levd i et 20 liters akvarium siden mars. Gir de litt mat 2 ganger om dagen og bytter litt vann 1 gang i uken. Jeg har pumpe i akvariumet, men det var strengt tatt ikke nødvendig i følge dyrebutikken. Men slørhalene er "sløve" om de ikke får litt motstand i vannet. Her spilles det musikk og det virker som de ikke har tatt skade av det:-) Gutten min elsker å mate de nemo fiskene som han kaller de, det går litt opp og ned på hvor mye han ser på dem, men er ikke de slik med alle dyr som kommer i hus, spennende i starten og så "glemmer" de dem i perioder?
Småfolk Skrevet 12. oktober 2009 #14 Skrevet 12. oktober 2009 Hadde fisk da jeg var liten. Et lite akvarium da. Ikke bolle. Hadde kampfisk. Den levde lenge ja. Det som er med kampfiskene er at hannene er som to kamphaner. De sloss til den ene dør! Så du kan bare ha én hanne i akvariet! Hannene er også eskperter på å slite ut hunnene. Du må ha fire til fem hunner på en hann ( i butikken sa de tre, men jeg syntes så synd på hunnene at jeg kjøpte to til). Kamfiskhannene er noe kåte råtasser, så det er greit å gi dem et lite harem så hunnene kan slappe av. Hunnene er enkle brune, det er hannene som er de fargerike. Om hannen er for rå mot hunnene så hold et speil opp mot ham. Da tror han at det er en annen hann og så bruser og sloss han mot sitt eget speilbilde. Utrolig flott å se på! Det pleier å slite dem ut nok til å gi fruene litt ro i alle fall. ;-) Kampfisker er artige fisker. Og ikke vanskelige å holde. Pass på at du spør hvilke fisker som går sammen om du ønsker flere typer. Og ha planter slik at de kan gjemme seg. Ikke alltid det er like greit å bli glodd på. Og får du unger så pass på at de settes i et eget lite nett i akvariet slik at de voksne ikke spiser dem! Noen spiser også sine egne! Så pass på. Jeg fikk faktisk tredje generasjon på noen av mine fisker.
Makko med to små gutter Skrevet 12. oktober 2009 #15 Skrevet 12. oktober 2009 Slørhaler er IKKE gullfisk for nybegynnere... Skikkelig gullfisk er mye mer hardfør enn slørhale. Har man slørhale i et par år er man heldig, gullfisk kan gjerne leve i 10år :-)
nicknavn Skrevet 12. oktober 2009 #16 Skrevet 12. oktober 2009 Ok, da vet jeg det:-) Da er det noe som skurrer når hun på butikken sa at slørhaler er fine nybegynner fisker, men da tenkte hun sikkert på at det blir bedre omsettning for butikken om vi som er uvitende, må kjøpe nye fisker hele tiden:-)
Chezka Skrevet 12. oktober 2009 #17 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg er akvarist over mange år, og blir nesten litt "redd" når jeg leser innlegg som dette.... For det første: Boller er for potetgull (f.eks) - og ikke under noen omstendigheter egnet bolig for noe slags fisker eller dyr. Samme hva "dama på butikken" sier! Husk for guds skyld at de "på butikken" mange ganger sier det som selger mest. Dessverre! For det andre: Gå inn på www.nettakvariet.no og begynn å lese! Les om akvarier, størrelse, vannkvalitet, tilvenning av fisk, vedlikehold o g rengjøring, osv osv. Akvarier fra 100 liter og opp er faktisk det enkleste å starte med, mindre enn det gir ofte trøbbel med å få stabile gode vannverdier. Dette er alfa omega for at fiskene skal overleve og ha det bra. Videre bør du skaffe deg kunnskap om hvilke fisk som kan leve sammen. Husk at et akvarie (nesten uansett størrelse) er et bittelite samfunn sammenliknet med naturen, slik at fiskene har liten mulighet til å f.eks stikke av fra "fiender". Videre er det stor forskjell fra art til art på hva slags vannkvalitet, ph-verdi, temperatur o.l. fiskene må ha. I tillegg til selve akvariet trenger du et stabilt bord som tåler vekten av akvariet med f.eks 100 liter vann og 20 kg akvariegrus. Du trenger et akvariefilter, varmekolbe, planter, gjerne en rot som fiskene kan gjemme seg bak, fiskemat, algeskrape, timer til lys, testsett for måling av vannverdier (spesielt viktig i oppstarten), hov og slange til vannskift. Akvariet må innkjøres - dvs stå med vann, men uten fisk - i 4 uker for å danne bakteriekultur i filteret som gjør at vannet blir levelig for fiskene. Dette leser du mer om på www.nettakvariet.no - og er noe av det viktigste du må sette deg inn i!! Og enda en gang: Hør for guds skyld ikke på "dama på butikken" som sier at det er heeeelt greit å kjøpe både akvarie og fisk samme dag - dette er dyreplageri. Dyreplageri er det også å plassere fisk i bolle!! Husk at fiskene er levende vesener som du påtar deg ansvaret for! www.nettakvariet.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå