Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #1 Skrevet 11. oktober 2009 Skal arrangere min første barnebursdag om 2 uker og har derfor noe spørsmål til dere Hun blir 3 år og skal innvitere 5 stk på 3 år og 3 stk på 4 år og 1 på 6 år. Er det vanlig at foreldrene er med? Skal de isåfall ha servering? Hva skal jeg servere? Tenkte først på hjemmelaget pizza for det er jenta mi så glad i. Tenkte jeg skulle lage mange små pizzabunner og la alle få ta på valgfritt fyll og å steker jeg pizzaene mens vi åpner gavene. Høres dette lurt ut? Isåfall hva slags fyll bør jeg kjøpe inn? Hva bør jeg ha av dessert? Tenkte på Bløtekake, Sjokoladekake, gele og sjokoladepudding kanskje. Høres det greit ut? Eller kan det bli litt for mye? Hva bør vi ha med av organiserte aktiviteter? Er det viktig å planlegge hele bursdagen eller bør de ha tid til mye fri lek? Tenkte vi skulle ha flasketuten peker på når vi deler ut gaver sånn at den som flasken peker på gir sin gave. Tenker at det da kanskje blir lettere for henne å se hva hun får fra hver enkelt og så får hun takket hver enkelt også. Hva annet kan vi av leker? Hvor lenge bør bursdagen vare? Hva er vanlig? Vi tenkte kanskje fra 14.00-17.00 på en lørdag.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #2 Skrevet 11. oktober 2009 Synes kanskje 3 timer barnebursdag var litt i lengste laget. Vi har 2 timer og synes det er lenge nok. Blir fort mye kaos og styr med masse unger i flere timer. Vi serverer vanligvis kjøttboller og spagetti og har kun 1 kake som hun velger selv og så har vi 2 typer gele med vanilje saus. Erfaringen min er at småungene aldri har tid til å sitte å spise så mye så det blir mye rester. Lurt å ikke lage for mye. Dumt med for mye fri lek, blir ofte mer kranglig av det så her kjører vi organisert lek. Pleier å leke bro bro brille, danse leken (skal stå helt stille når musikken stopper), gjettelek, fotball/ball leker ute osv. Nå de siste årene har det gått mer i sing star på hu eldste på 7 år og karneval bursdag på 5 åringen. Kjempe morsomt for ungene å kle seg ut som f.eks dyr og så lage lek ut av det.
MrsMilla Skrevet 11. oktober 2009 #3 Skrevet 11. oktober 2009 Foreldrene er med til ungene er omtrent 4-6 år alt etter hvor godt man kjenner barna og foreldrene. Genialt med pizza. Har vært i en sånn bursdag - det fungerer flott! Kjøp inn skinke oliven pepperoni ananas ost fetaost Kjør sjokoladekake. Det er vanligvis det mest populære. Med gele i bakhånd er du sikker for eventuelle allergikere, og de som ikke liker kake. Ikke planlegg for mye. typisk greie er skattejakt, fiske av snop etc. Velg bare en aktivitet... Bra med flasketuten på gaver. Sørg for å ha med voksne til å styre leken! Bursdagen varer vanligvis i to timer. Da begynner de å bli slitne, men kommer ikke til det stadiet at de er overslitne. 14.00 - 16.00 er supert. De voksne som følger barna skal dere ikke bruke tid på å være oppmerksomme verter til. Bruk tida til å ordne til barna! Sett fram kaffe og x antall kopper til de voksne, og la de komme og eventuelt forsyne seg selv på kjøkkenet med pizza eller kake. De kommer til å sitte og vente og snakke med hverandre (bra for ungene at de voksne blir kjent også). Trenger dere ei hånd, så bare spør de andre foreldrene. Dette er vanlig. Ungene er vanligvis helt i hundre. Pass på å følge med om noen blir alene og hjelp de inn i leken igjen, ellers er det greit å la ungene styre leken noenlunde selv. Klassisk oppskrift som fungerer; Det starter med at alle kommer inn og leker litt til alle er på plass, deretter pizza, flasketuten, spising av mat. Leke litt, og ca. halvveis ute eller lengre kjører du kake og sånn. Så litt organisert lek og frilek på slutten.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #4 Skrevet 11. oktober 2009 - Med såpass mange treåringer må vel deres foreldre i hvert fall være med. De klarer seg nok med kaffe, tipper jeg. - Jf mat og kaker - gjør det enkelt. Så lenge de får noe populært å spise, er barn vanligvis ikke særlig opptatt maten. Enklere å lage en stor pizza med veldig barnevennlig fyll eller evnt pølser hvis det er et alternativ. - Jf kaker osv - høres kjempefint ut, men du kan heeelt sikkert kutte ut en av tingene. Min erfaring er at få barn liker sjokoladepudding - det er litt for kraftig smak på det. Men det kan jo hende datteren din er kjempeglad i det? - Lurt å ha noen leker på lur - sjekk med andre foreldre eller barnehagen hva som er populært. Men husk at ikke alle treåringer har oppmerksomhetsspenn som varer så lenge, hehe. Keep it simple! - To timer barnebursdag pleier å være meeeer enn lenge nok - da er bursdagsbarnet sikkert forsynt og defintivt dere voksne Det er mine tanker rundt temaet - lykke til med gjennomføringa!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #5 Skrevet 11. oktober 2009 Skjønner at du ikke har hatt barnebursdag før når du vurderer 3 timer he he. Her holder vi på i 2 timer og er det er mer enn lenge nok. Barna får selv bestemme maten vi skal servere (innen rimlighetens grenser da) og så får de velge mellom enten kake eller muffins og enten gele eller sjokoladepudding. Blir ofte ikke spist så alt for mye dessert så ikke nødvendig med så mye forskjellig. Her ønskes både foreldre og barn velkommne og kommer det noen foreldre så får de samme servering som barna pluss kaffe da. Vi har alltid gjort det sånn at de får leke fritt det de har lyst til selv. Ikke vært så mye krangling her så det går bra. Vi har også begynt å skjære opp frukt og ha dette på fat på forskjellige steder i huset så forsyner de seg hvis de har lyst på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå