Gå til innhold

Sunt eller ikke sunt... hva er hva?

Anbefalte innlegg

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Leste et innlegg om hvor usunt Piano vanlijesaus var for en liten stund siden, og svarene som kom inn handlet om hvor mange kalorier det var i det.

Men er det virkelig sånn at sunnhet måles i antall kalorier? Jeg trodde det måltes i næringsinnhold, jeg....

Jeg har akkurat spist en avacodo med hakkede mandler og andre gode ting ved siden av en kyllingfilet. Og jeg vil da påstå at det er mye sunnere enn å drikke en cola light og spise en pakke sukkerfri tyggigummi ved siden av.

Men ærlig talt, er det slik at man er mer opptatt av kalorier enn innhold?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kcal blir til fett om du får for mange, uansett om de komemr fra avocado eller sjokolade. Men klart avocado har masse nyttige fettstoffer i seg, derfor er den også kalorrik... sunn eller ikke? Tja. Ikke sånn kjempesunn. Cola light gir deg ikke noe.. det er heller ikke sunt, men du legger ikke på deg av det heller.

Skrevet

Du risikerer å legge på deg like mye av cola light som av feks cola!

Det der er feilinformasjon.

Problemet er heller større ved light produktene. Det lurer kroppen først for så å gi den et slag bakfra.

Jeg er ikke flink til å huske hva som var hva og gjorde hvordan.

Men sukkerfritt lurer kroppen til å tro at det kommer sukker. Kroppen gjør seg klar til å ta mot, men det kommer ingenting. Da hoper det seg seff opp med insulin. Som kroppen må slite lenge med å bryte ned igjen siden det ikke komemr sukker som gjør jobben.

Selve erstatningen til sukkeret gjør også ugang på ulike måter.

Jeg fikk dette grundig og godt forklart en gang av noen som virkelig kunne det. Men nå husker jeg ikke mer enn det minste av det minste grunnleggende ;)

Kanskje noen her inne klarer å fylle alle store hullene.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Så sunnhet måles altså i om man legger på seg eller ikke?

Avocado er forresten kjempe sunt. Den er rik på flere ting som er svært gunstig for oss mennesker. Det samme med mandler. Det er kjempe sunt!

Skrevet

Avokado og nøtter er kjempesunt! Men det betyr ikkeat man skal spise det i uhorvelige mengder:) Jeg mener sunnhet skal måles i næringsinnhold og ikke i kalorier, men det er selvfølgelig ikke sunt forkroppen å være veldig overvektig overvektig. Men jeg tror en litt overvektig kropp som er overvektig pga av nøtter, avokado, oliven, egg og makrell i tomat er mye sunnere enn en kropp som er normalvektig men lever av light-produkter og "fedrigmat".

Altså har ikke jeg en sunn kropp da den er overvektig av drittmat:)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Sant ja - og det er jo ikke sånn at om ting er sunt så betyr det at man skal hive i seg i uante mengder.

Når det er sagt, så tror jeg vel også at man egentlig kan spise ganske mye av de sunne tingene som du ramser opp her uten å legge på seg så lenge man ikke i tillegg fyller opp med masse annet usunt.

Eller jeg vet, for jeg har slanket meg ganske mange kilo de siste månedene og likevel spist ganske mye av nettopp disse tingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...