Fullrulle86 Skrevet 11. oktober 2009 #1 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg skal ta den. Er 33+2. Etter å ha snakket med leger i familien osv. har vi kommet fram til at jeg skal la meg vaksinere. Det er liten kjangs for at jeg får influensaen i det hele tatt, men viss jeg skulle får den kan både jeg og barnet bli alvorlig syke når jeg er så langt på vei. I tillegg har jeg en gutt fra før og jeg er nødt til å tenke på han også, i den forstand at han ikke skal måtte risikere og oppleve at mammaen i verste fall skulle dø av svineinfluensa fordi hun ikke ville ta vaksinen. et annet argument er at det er viktig at både mamma og baby er friske i barseltiden:o)
Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #2 Skrevet 11. oktober 2009 jeg skal ikke ta den. jeg har veldig sterkt immunforsvar å blir sjelden syk.
Elvegris Skrevet 11. oktober 2009 #3 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg hadde tatt den hvis jeg hadde rukket det. Jeg hadde valgt å stole på anbefalingene fra Folkehelseinstituttet. Men jeg er ved termin nå og vaksinen har jo ennå ikke kommet, så da stopper det seg jo selv.
tvillingmamma med babyimagen Skrevet 11. oktober 2009 #4 Skrevet 11. oktober 2009 etter mye frem og tilbake har jeg bestemt meg for å ta vaksinen når den kommer....er 32+3 idag, og skal høre med jordmor i morra om hun vet når den kommer....jeg har egentlig også veldig godt immunforsvar til vanlig, men våger ikke stole på det i dette tilfelle. og gravide har jo generellt nedsatt immunforsvar, så da vet jeg ikke hvor jeg står.
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 jeg skal også ta den! Har termin 20. november. Skal ringe legen min i dag og høre når de planlegger å starte vaksineringen av risiko gruppene.
nummer fire er født Skrevet 12. oktober 2009 #6 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg har tenkt å ta den når den kommer. Er 5 dager over termin i dag, men vet at immunforsvaret er ganske lavt en tid etter fødsel også, pga av lite søvn osv, så det er lurt å beskytte seg da også.
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 jeg skal ta den, har termin 5. januar. litt av vaksinen vil dryppe på barnet i magen, noe leger verden over sier er bra, fordi små bebiser ikke kan bli vaksinert. overleger går ut å sier at det er farligere å la vær å ta den enn å ta den, da er valget mitt enkelt... en god situasjon ville jo selvsagt vært dersom denne svineinfluensaen ikke hadde fantes, og en ikke trengte å ta stilling til dette her, men når det en gang er som det er velger jeg å stole på de som sitter med lege utdanningen.
Fullrulle86 Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. oktober 2009 huff ja det er nå urettferdig at alt dette skal skje akkurat nå og at vi blir tvunget til å ta en sånn avgjørelse. men jeg føler meg litt lettet nå som jeg har bestemt meg, åsså skal det bli deilig og slippe å gå å bekymre seg noe mer for denne influensaen:o)
Lisa,Vegard&Tarjeis*mor Skrevet 12. oktober 2009 #9 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg skal ta den, men liker det ikke. Skulle ønske vi slapp dette! Jeg er redd for langtidsbivirkninger for babyen, men HVIS det skulle skje at han får noen form for bivirkninger, er det likevel et bedre senario enn at jeg dør og etterlater meg enkemann og tre morløse barn. Og det at babyen er vaksinert når den kommer, gjør også at det er dette alternativet som er best. Så ja, jeg skal ta den. Har termin 3.januar.
Termin 21.11 - venter Skrevet 12. oktober 2009 #10 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg har også, etter mye om og men, bestemt meg for å ta den. Sjangsen for at det skal skje babyen noe med denne vaksinen må jo være minimal, hvis ikke ville det jo blitt snakk om en verdenskrise hvis alle barn skulle fått skader av vaksinen!! Den blir jo brukt i hele verden. Tror vel jeg ville angret veldig dersom det skulle skjedd noe med baby i magen dersom jeg ikke hadde tatt den...er jo snakk om senskader da også. Har termin 24. november
spire<3<3 Skrevet 12. oktober 2009 #11 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg har ALDRI hatt influensa *bank i bordet*, ei heller tatt influensavaksine... Men etter å ha rådført meg med to uavhengige leger og tre uavhengige jordmødre i dag, bestemte jeg meg for å ta den. Alle sier umiddelbart "ja" når jeg spør om jeg og samboer bør ta den for BARNETS beste (jeg blåser i meg selv....). Så, liker det ikke helt, men kommer til å ta den. Er 34+2.
olivenmamma Skrevet 12. oktober 2009 #12 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg skal også ta den har jeg nå bestemt meg for - det er en risiko å ta den, og det er en risiko å la være. Men jeg veier det dit hen at risikoen å la være er større enn å ta den=).
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #13 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg skal helt klart ta den for å beskytte meg selv og babyen.. Var hos legen idag som sier at det nå meldes at den kommer iløpet av uken:-)
Ouagadougou Skrevet 12. oktober 2009 #14 Skrevet 12. oktober 2009 Ja, om jeg rekker det- er 37 uker i dag. Tenker på at babyen blir beskyttet gjennom meg, og at jeg derfor vil ta den selv om det kun vil være en uke eller to igjen av svangerskapet. Jeg har ikke medisinsk utdannelse- og hvem er da jeg til å si at nei, jeg vil ikke, når de som faktisk kan noe om det sier at vi bør ta vaksinen. Jeg stoler på fhi - de vil det som er best for oss.
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #15 Skrevet 12. oktober 2009 å, skal den komme denne uken?? det hadde vært kjempe deilig, går konstant rundt å bekymrer meg for denne svineinfluensaen, og det skal bli deilig å bli kvitt ihvertfall 1 bekymring!!!
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 13. oktober 2009 #17 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg skal ikke ta den, har termin om 1 uke, så føder nok før vaksinen kommer. Vaksinen er laget ganske fort og man har ikke hatt tid til å se om det er noen alvorlige bivirkninger som kan komme en stund etter vaksinen er tatt, så jeg tar ikke sjangsen på å ta den. I tillegg så er jo leger og jordmødre uenige om man bør vaksineres eller ei. Føler det blir litt mye hysteri rundt denne svineinfluensa.
Galathea73 Skrevet 13. oktober 2009 #18 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg skal ta den, det sies at Oslo starter i slutten av denne uka/begynnelsen av neste, noen andre Oslodamer som har hørt noe?
Tigerpote Skrevet 13. oktober 2009 #19 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg skal ikke ta den, siden jeg er 2 dager på overtid nå. Men dersom jeg hadde hatt termin om flere uker/mnd, hadde jeg hatt et dilemma. Det blir galt okke som... Men jeg hadde nok vært svært skeptisk til vaksinen.
Zantippe Skrevet 13. oktober 2009 #20 Skrevet 13. oktober 2009 Første vaksineparti kom til norge i dag (500 000 doser), og skal fordeles rundt til alle kommuner. Så da er det bare å ta kontakt med fastlegen nå, for det blir vel raskt tomt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå