Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har noen erfaring innenfor dette?

Tatt en test.

Blodsukker før sukkerbelastning : 5,1

Blodsukker etter belastning: 10,5

Noen her med litt erfaring som kan ha en mening om resultatet?

Hvor går grensa for svangerskaps diabetes egentlig???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet eller har vært borti dette?

Skrevet

Husker ikke helt om grensa er på 10 eller 13 hvis man er gravid (etter belastning)

Jeg hadde i svangerskap nr. 2

Men jeg regulerte det med kosten. Målte blodukker før og etter måltid, og logget dette.

Fikk også time med ernærning spesialist på sykehuset for å få rådgivning.

Men jeg hadde så god kjennskap til diabetes og kosthold fra før.

Det er ikke noe problem, men man må være streng med kostholdet sitt.

Det er økt fare for stort barn, men legen bør kunne gi deg god info

Skrevet

Fastende blodsukker er bra og normalt. Blodsukkeret etter belastningen er veldig høyt. Over 7,8, men under 11, regnes som svangerskapsdiabetes. Over 11 regnes som diabetes. Hva som skjer videre er opp til legen din. Du vil bli henvist til spesialoppfølging slik alle gravide diabetikere blir. Det medfører hyppigere kontroller, hyppige blodsukkermålinger (sannsynligvis må du måle hjemme også), flere UL, kostholdsrådgivning osv. Du må i allefall legge om kostholdet ditt. Om du også trenger insulinbehandling vil jo legen vurdere, og det kommer nok også an på blodsukkernivået ditt videre.

Det er en økt fare for bl.a. store barn og svangerskapsforgiftning, men du vil bli fulgt nøye opp og husk at det er sjelden at gravide diabetikere får komplikasjoner i Norge fordi man blir fulgt så godt opp.

Svangerskapsdiabetes går heldigvis over etter svangerskapet, men det skyldes ofte en latent type 2 diabetes, slik at 50% av kvinner med svangerskapsdiabetes vil utvikle type 2 diabetes senere i livet. Du bør derfor tenke på kostholdet ditt og livsstilen din i livet framover for å holde dette unna så godt som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...