to tette Skrevet 11. oktober 2009 #1 Skrevet 11. oktober 2009 HJELP! Min lille snille jente på nå 18 mnd har begynt å slå! Hun "peiver" med armen for å treffe meg. Veldig bevisst. Tester meg. ER DETTE NORMALT? Prøver det jeg kan å avlede, be henne være snill og god, si at jeg får vondt, men det har ikke gitt seg enda. Noen med erfaringer? Synes det er så ufyselig og utrivelig det hun driver på med. Hun har akkurat blitt storesøster.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #2 Skrevet 11. oktober 2009 Huff da.... Det er nok helt normalt. Særlig med tanke på at hun nettopp har blitt storesøster - sikkert litt sint (forstår ikke) hvorfor hun ikke får all oppmerksomheten din lengre. Min erfaring er å prøve å forklare henne hvorfor hun er sint "Jeg ser du er sint nå og jeg forstår deg, men det er ikke lov til å slå" Sett henne ned og se på henne - vær klar. Hun mener nok ikke noe vondt med det i utgangspunktet. Lykke til! Det er sikkert bare en fase :-)
❤lille stjerne❤ Skrevet 12. oktober 2009 #3 Skrevet 12. oktober 2009 Det er helt normalt, veldig mange barn gjør dette i perioder. Akkurat nå kan det hende det er dette at hun har blitt storesøster som får det til å krible litt i kroppen hennes. Når de er så små har de lite språk og kan ikke uttrykke følelsene sine så godt i tillegg til at de vet lite om konsekvensene av sine handlinger. Prøv å ikke gjør det til noe negativt. Si med bestemt og vennlig stemme "bare koooose" og vis med hånden din hvordan du stryker henne på kinnet eller hodet. Ta også hennes hånd og stryk på deg og gjenta "kose". Det hun vil er nok egentlig å få kontakt og oppmerksomheten din. Prøv å gi henne oppmerksomhet, smil og kos og klem så ofte som mulig utenom disse episodene så bedrer det seg nok snart.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Har ei snuppe på 18 mnd som har vært gjennom en sånn fase. Sluttet ganske fort. Vi har vært veldig strenge på den adferden, da vi ikke vil at hun skal reagere sånn overfor andre barn. Hun har selv blitt bitt, lugget og slått av andre barn og vi vil lære henne at det ikke er greit. Når hun slår setter jeg meg på kne foran henne. Komme på hennes høyde. Holder hendene henne og sier at det ikke er lov å slå. Sier at det er vondt. Skifter så fokus på det positive (viktig at de ikke får så mye oppmerksomhet på negativ adferd) Så bruker jeg hendene hennes til å stryke meg på kinnet og sier at vi bare koser. Snudde fort. Men veldig viktig å sette seg ned. Å stå over henne og snakke gjør det bare verre. Hvis hun blir veldig sint nå har det hendt at hun prøver å slå, men da tar hun seg i det med det samme. Noen ganger klapper hun seg på kinnene og sier au, for så å komme og kose og klemme. For vår del tror jeg mye av sinnet har vært manglende ordforråd og at hun føler seg misforstått. Tror det er en fase de fleste går i gjennom:)
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 13. oktober 2009 #6 Skrevet 13. oktober 2009 Er visst normalt, gutten vår på 18 mnd gjør det samme. Kan sikkert ha en sammenheng med at hun er blitt storesøster, men hun ville nok gjort det likevel tror jeg.. De driver og tester oss ut, disse små.. Vi er konsekvente- sier strengt "nei, ikke lov å slå", og tar handa hans, mens vi viser at han heller kan stryke oss med hånda.. Nå kan han faktisk komme og stryke uoppfordra..før han sekundet etter slår.. Må bare være tålmodig tror jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå