Gå til innhold

off....føler det blir litt urettferdig,men..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 4 barn. De to eldste på 15 og 17 år er særkullsbarn og har samvær med far. Det ene barnet er hor sin far hver annen uke, vi har delt omsorg dvs barnetrygden blir delt mellom oss og hun bor hos sin far på papiret, men er idet store litt mer her hver mnd enn hos far. Ingen bidrag mellom oss.

Det andre barnet bor hos meg og har vært hos sin far fra tir til søn annenhver uke men det siste året har han knapt nok vært der i helgene.

Ingen bidrag der heller. Faren ser rødt om jeg nevner det. Jeg tjener bedre enn han, men likevel synes jeg han bidrar med så utrolig lite. Har knapt klær til henne som "bor" der, heller ikke andremann, jeg kjøper alt. Det koster ekstra å ha tenåring i hus, jeg føler nå at det blir litt urettferdig som det er nå.

Kan også nevne at vi har hatt denne ordningen de siste 8 åra, jeg lot han "få" det ene barnet pga han da fikk en annen skatteklasse og dermed fikk litt bedre økonomi.

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig hadde ikke brydd meg om å gjøre noen sak ut av det nå de siste årene før de eldste flytter hjemmefra.

Skrevet

Hvis det skulle være rettferdig fra nå av, så skulle begge ungdommene regnes som boende hos deg. La oss si at de tar videregående, og at du skulle fått bidrag ikke bare til de fyller 18, men i nesten to år for den eldste og nesten fire år for den yngste.

Siden du tjener mest, kunne bidrag dreie seg om ca 15.000 pr år pr barn. 2*15.000 + 4*15.000 = 90.000 til sammen for resten av ungdomstiden.

Spørsmålet er om dette er en så stor sum for deg at det er bryet værdt å gjøre noe med at du går glipp av ca 90.000. Vil 90.000 mer eller mindre i formue om fire år spille noen rolle?

For unge mennesker er dette veldig mye, men jeg regner med at HI er i 40-års alder eller der omkring.

Skrevet

Med andre ord så tjener du mer enn ham, og har en ny samboer du deler dine utgifter med? Da er det vel helt greit slik det er.

Skjønner ikke hva du mener med at det koster ekstra å ha en tenåring i hus, det koster det det koster liksom, og det er ingen overraskelse at barna som var 7 og 9 for 8 år siden har blitt tenåringer nå.

Skrevet

Greit at du har mest utgifter men du har jo da muligheten til å tvinge gjennom at barna skal bo hos far den perioden som er hans. Skjønner godt at du ikke vil det, men kan nok hende far syntes det er trist at barna ikke er hos han også.

Når det gjelder klær og utstyr skal han vel betale halvparten når ho faktisk bor hos han halve tiden. Er jo derfor han ikke skal betale bidrag.

Men så spørs det hva han faktisk har råd til da. Og er det værdt å ta opp kampen for disse pengene? Det setter jo barna i et værre sted

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...