Gå til innhold

Et lite utakknemmelig hjertesukk om min svigermor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor og jeg er stort sett venner og vell forlikte altså, men en ting irriterer meg ganske bra… (ja jeg er sikkert utakknemmelig).

Jeg har to gutter (1 og 3 år). Jeg kan godt innrømme at jeg er litt jålete. Det er viktig for meg at barna er pent kledd. Jeg kjøper ikke nødvendigvis så dyre klær, men går etter rene farger og snitt. Tidløst med andre ord. Jeg avskyr mønster som Spiderman, flaggermus, graffiti, dødninghoder, edderkopper og annet kryp.

Men min svigermor gjør ikke det….

For å få et bilde på henne kan man tenke seg at om Wikipedia skulle definere begrepet “harry” kunne min svigermor vært illustrasjonsbilde.

Så til problemet. Hun elsker å kjøpe klær til min sønn på 3. Noe av det har hun liggende hos seg som han bruker der, og noe blir samlet opp og gitt til jul og bursdag (da er det kjøpt i løpet av året, så jeg får ikke byttet det).

Det som kommer hit i hus blir som regel ikke brukt, men når han er hos henne har han på seg de merkeligste kreasjoner. Spiller ingen rolle om jeg sender med klær. Det ligger ubrukt i bagen.

For to år siden kjøpte hun en stor tung bevernylon -dress på Rema 1000 og på januarsalget i år greide hun å overgå det med en rød dress med Spiderman klistret ut over hele ryggen. Han har både Stormberg og Reima hjemme, men det spiller ingen rolle.

Disse kjøpene er jo totalt unødvendige. Hun er minstepensjonist og har dermed veldig lite å rutte med. Vi har en meget god inntekt og kjøper alt barna våre trenger.

Hvordan skal jeg få henne til å forstå????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm? Om hun får glede av dette og nesten bare bruker dette når de er på besøk hos henne ser jeg ikke helt den store skaden.

Men for at hun skal slippe å kaste bort penger på unødvendig tøy så kan du jo bare si at hun ikke trenger kjøpe siden dere kjøper selv. Mange besteforeldre liker å kjøpe klær til barnebarna da og syns dette er kjempekos.

Jeg har en lignende svigermor, men lar det bare fare. Lar heller vær å bruke klærne... Det er ikke DET jeg vil bruke kreftene på:)

Skrevet

Jeg har samme svigermor. Kjøper i hytt og pine, som regel er det handlet på europris (ikke misforstå meg, jeg går på loppis for det er gøy, men europris er i en egen klasse når det gjelder kvalitet). Hun har faktisk kjøpt ganske mye jenteklær til han. Turkise ting som er puff -armer på og blomster applikasjoner. Jeg påstår det er jenteklær, men hun påstår det er gutteklær fordi det er turkis farge. bruker det ikke på noen av guttene mine naturlig nok. Men det er jo så unødvendig å bruke penger på.

Men de har en annen ting for seg, når de skal tømme fryseren på hytta (eller hjemme) for sommeren kommer de til oss med det. Og de har ikke "råd" til å kaste noe, så der er de merkeligste ting frosset ned. Mat som er tinet og frosset flere ganger. Stekte koteletter som er tatt en bit av, oppskjært kneip, som ikke ble spist opp og you name it. Jeg prøver pent å si at vi har ikke bruk for det, eller at fryseren vår allerede er full og sånt. Men neida, neddi fryseren går det med makt. Og de oppevarer også ting i fryseren på kjøleskapet ( den som ikke fryser ting ordentlig på gamle kjøleskap). Så her går det rett i sopen etter de er dratt. Mulig jeg er utakknemlig, men jeg er ikke interresert i å spise andres middagsrester som de ikke gidder å spise opp selv, for det er frosne rester de kommer med. Er livredd for de eier ingen respekt for holdbarhetsdatoer eller kjølelagring. En gang vi var der hadde de lapskaus til middag, kasserollen sto på kjøkkenbenken over natta, og de varmet den bare opp og spiste den dagen etterpå. Jeg turde ikke. Og de kan tine og fryse ting flere ganger hvis det ikke blir spist.

Skrevet

Jeg har også hatt det litt sånn, og jeg kan ikke fordra klær med leopard mønster.....;o) det har svigermor kjøpt.... men nå har vi kommet til det stadiet at hun sier at hun ikke vil kjøpe noe for jeg har jo så spesiell smak og at hun ikke tørr kjøpe noe uten å spørre meg først... men jeg har ikke spesiell smak da, trenger ikke være dyre klær, men jeg vil at det skal harmonere og passe sammen og være litt fint bare.......;o)

Skrevet

syns rett og slett du er skikkelig utakknemmelig....du sier det jo selv... oldemora til dattera vår kjøper klær på loppiser... og det ser ikke bra ut... vi bruker det på henne hvis vi er på besøk der eller noe.... bare for og vise at vi "bruker" det.... ha i tankene at tanken teller... hun vet helt sikkert ikke at du har helt annen stil,... eller tenker hvertfall ikke over det når hun kjøper noe... du får bare si du ikke ønsker deg klær eller noe da vet du

Skrevet

Jeg synes du er utakknemmelig.

Det er tanken som teller...

Skrevet

Har en sånn svigermor selv. hun er kjempesnill, men kjøper altfor mye rart og unødvendig til ungene.

Feks i sommer, så kjøpte hun "ludderklær" til seksåringen. Magetopp med bare skuldre med et "matchende" skjørt. Fullstendig grusomt og tacky! Hva er det for noen klær å kjøpe til en 6-åring? Jeg hadde ikke vært blid om det så var til en 16-åring...! (eller 26-åring, for den del!)

Og i stedet for å kjøpe en skikkelig ting til barna, så kjøper hun heller hundreogørti unødvendige småting med laber kvalitet.

Mannen innførte innkjøpsstopp til svigermor, det var for mye dill og dall som kom i hus.

Og for å vise "harryheten", hun springer inn på nærbutikken med engang seoghør kommer og det artigste hun vet er å laste ned tåpelige ringelyder og mms'er derfra som hun selvsagt videresender til alle på kontaktlisten sin. ;-)

Skrevet

Jeg tipper vel muligens at en 3 åring synes det er stas med spiderman på ryggen.

Skrevet

Vær glad for at svigermoren din kjøper klær, her er det ikke snakk om at hun kjøper noen ting, hver gang snupp er hos henne, får jeg høre, du har jo nye klær hver gang jeg ser deg, ( Hun har ikke det, men jeg varierer veldig med klærne så det ser ut slikt,) Når jeg da sier, nei hun har ikke det, se godt etter så har du sett klærne før.

Da blir damen fornærmet. Kan jo ikke se det hver gang da hører jeg da, hun er jo så sjelden her, Oki, en gang i uken er sikkert lite, men hun kan jo komme til oss også da, er jo litt lettere for en mobil dame å kjøre 10 min en ettermiddag enn at vi skal kjøre dit og drøye leggetiden for snupp.

Men når de er i sammen er hun verdens beste.Snupp og hun storkoser seg i sammen. de leker og koser seg masse :-)

Skrevet

Syns du virker utakknemlig, og at det nok snart kommer en tid for der ungene dine selv vil ha sånne tøffe mønster selv. Minsten min er ikke 3 enda, men elsker genseren med spiderman på :-)

Skrevet

Hos oss er det bare svigermor som av og til kjøper noe til snuppa.

Noen ganger lurer jeg på om hun ikke vet at et av hennes 2 barnebarn er jente. Hun kjøper bare typisk gutteting.

Sokker med biler på, teppe med sånn veibane på osv.

Skulle jo ønske hun kunne kjøpt noe som passet bedre til jenter, men vi får oss ikke til å si noe. Vi tar i mot og sier takk. Hun var nylig i sverige, og kom tilbake med denne 3 pakningen med sokker, med biler og traktorer på. De ga jeg rett og slett videre til en venninne som har en sønn. Snuppa har så mange sokker, så disse ville ikke blitt brukt...

Synes det er bedre at de bruker tid på snuppa, og heller spare gavene tlil bursdag og jul...

Skrevet

Hun har lite med penger,derfor kjøper hun det billig,for hun øsnker å gi han noe mens har der,men har ikke råd til noe'' bedre'' for å snakke ditt språk.

Hva er galt med det?

Gutten din digger sikkert Spiderman,gled han,ikke bare deg selv.

Du kjøper ikke nødvendigvis dyre klær,men har Stormberg og Reima hjemme som du ønsker att han skal bruke hele tiden,ikke de billige klærne som svigermor kjøper..

Ønsker du ikke å vise han bort i billige klær,bare merketøy?

Synes virkelig du er skikkelig utakknemmelig og er stygg mot henne,selvom det kanskje bare er i tankene dine!!

Skrevet

Dette må vel kunne kalles et luksusproblem! Akkurat nå sliter vi heftig med å få råd til et par vintersko på salg, og jeg skulle av hele mitt hjerte ønske at noen bare kom og sa: "Jeg har ordnet med vintersko". For all del; innimellom får vi klær, men hadde jeg vært i din situasjon hadde nok livet vært greit. Skjønner ikke helt det store problemet her.

Skrevet

Synes også du er utakknemlig. Det med dressene er det eneste jeg skjønner. Ungen må ha ordentlige klær når han er ute, men det kan du jo si på en pen måte..

Forøvrig har jeg en svigermor som er snill på alle måter, men i sommer kom hun hjem fra ferie med magetopp og miniskjørt til Lille hun også. Hun ble nesten litt sjokkert over hvor kort toppen var, og vi lo godt av lille i den outfitten. heheheh. Forøvrig eeeelsker lille den rosa magetoppen med barbie på brystet og vi har lagt den i utkledningsskuffen. Slutt å vær så vrang!!! spidermanntrykk og dødningshoder er ikke omsorgssvikt vet du.

Skrevet

Bare si takk og ikke gjør noe stort nummer ut av det.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener og at du ikke nødvendigvis er utakknemlig jeg! Har selv en mormor som har holdt på slik i alle år;) Mamma sier til henne at hun heller kan kjøpe èn ordentlig ting enn mange små tulleting... men det er bare slik hun er- ser sjarmen i det også jeg da:)

Vi har foreldre som veldig sjeldent kjøper noe klær eller utstyr til våre barn. Skulle selvfølgelig gjerne hatt litt hjelp av og til vi også- det koster jo med alt av vinterklær feks til 3 barn, men samtidig så er det jo våre barn og vårt ansvar at de har det de trenger... Hører vennene mine forteller om baeteforeldre som kjøper dress og støvler og andre klær og må si jeg blir en smule missunelig noen ganger....

Men selv om jeg skulle ønske vi kunne fått litt hjelp av og til må jeg inrømme at jeg hadde heller ikke brukt hva som helst på mine barn! Ikke det at jeg bryr meg om merker i det hele tatt, men vil jo selfølgelig at de ser greie ut;)

Skrevet

Du er jo akkurat i den overgangen, i forhold til treåringen din, at du må la han bestemme mer og mer. Jeg tror nok at du må svelge noen kameler, akkurat som jeg har svelgt en del karavaner. Når alle gutta i bhg. har spiderman, må en la barnet ha det samme. Vår løsning er å finne det mest nøytrale t.d. tilbehør, og definere det som barnehageklær.

Ellers tror jeg nok at du gjør lurt i å velge en annen kamp, eller la mannen din ta den.

Skrevet

Måtte le litt,var selv også stor motstander av dødningehoder, spiderman, flammer osv, men har måttet kapitulere der. Kjøper ikke selv slike ting, men eldste bruker det han får i gave, og det er selvfølgelig yndlingsplaggene. :-)

Skjønner til en viss grad hva du mener. Har mye ubrukelige barneklær selv (det meste har vi fått i gave), og har skikkelig dårlig erfaring med mange typer billigdresser. Vil heller ha færre klær, men klær som er praktiske og blir brukt.

Skrevet

Tipper at ungene synes det er kjempestas med Spiderman, piater, dødningehoder osv. La nå svigermor og barna ha det litt gøy med klær;)

Skrevet

Jeg skjønner det poenget du kommer med nederst jeg.

Hun er minstepensjonist. Der lå det jeg la mest merke til i det hele.

Kan dere ikke ta en liten prat da, og du kan legge det frem sånn her;

"Vi vet jo at du er minstepensjonist, og vi synes det er så hyggelig at du bruker pengene på barnebarna, men som du vet så er det en del av tingene du kjøper som de allerede har, og vi skulle så gjerne ønske at du tenkte litt mer på deg selv i dette. "

"Kanskje du heller kan bruke de pengene på (kom med konkrete eksempler! Feks lekeland og tilsvarende aktiviteter, sammen med barna!) "

Dersom man klarer å vinkle ting positivt så pleier de å bli bedre.

Når det kommer til klærne som hun har hos seg, det synes jeg nå skal få være hennes glede også da, men vinterdressene var nok kanskje litt overkill...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...