Gå til innhold

5-6 års aldersforskjell erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg og samboer planlegger vårt første barn sammen nå, men har valgt og se det litt ann pga venter svar på en opperasjon og fordi jeg ønsker bhg plass til min jente og jobb først..

regner med det da vil bli ca 5-6 år mellom min og neste barn, erfaringer rundt dette, setter pris på alle synsvinkler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nesten 7 år mellom mine to første og det fungerer så langt veldig fint. Minsten har akkurat rundet året.

Eldste hadde akkurat begynt i 2. klasse når minsten kom, og vi har ikke hatt noen problemer med søskensjalusi. Eldstemann hadde sine venner og aktiviteter, slik at babyen ikke kom i veien for det som er viktig for ham, og det tror jeg har vært en stor fordel. Mannen trener fotballaget hans og jeg følger ham opp med lekser når han kommer hjem fra skolen.

Etter at minsten kom og jeg kunne være hjemme i permisjon, slapp eldste å gå på SFO og kunne komme rett hjem i stedet. Leksene er ferdige til klokken 15, slik at han har resten av dagen til å leke med venner eller oss. Det hadde han ikke før, da han gjerne ble hentet 16.30 på skolen...

Nå venter vi nestemann i januar, slik at det da blir to tette som skal ha selskap i hverandre på en annen måte. Er spent på hvordan det blir og om søskensjalusien gjør seg gjeldende på den aldersforskjellen.

Lykke til med familieplanleggingen, da! :-)

Skrevet

så spennende da, omtrent en slik familie planlegging vi ser for oss :-) har også hatt det litt i mente dette med sfo, er lite lysten på å legge penger i det. og har hørt ifra andre mødre at en del er ganske så missfornøyd enda en som har tatt sine barn ut av sfo pga mye støy og redde barn. mener ikke da at det er likt over alt men tenker litt på det.

lykke til videre for dere og :-)

Skrevet

Skolefritidsordningen som eldstemann gikk i, var veldig dyr (2450 kr/mnd) men forsåvidt helt grei. De var flinke til å finne på aktiviteter med ungene, men gutten synes det var litt kjedelig at de nærmeste vennene i klassen og nabolaget, ikke gikk i SFO.

Det ble en kjempebonus for ham å heller kunne gå rett hjem etter skolen. Han gikk i leksegruppe i SFO to dager i uken, fordi det ble lite tid hjemme disse dagene det er fotballtrening og fotballkamper. Jeg ser helt klart hvor mye større fordel det er at han gjør dem hjemme med meg i 14-tiden, i stedet for kl 18 om kvelden, da han ofte er sliten og ukonsentrert på den tiden.

Maten er også et aapekt i det hele. Gutten min er veldig flink til å "glemme" å spise når det skjer noe rundt ham, men nå spiser han kun lunsj på skolen og resten av måltidene hjemme, slik at jeg kan påse at han får i seg nok mat til riktig tid. Han er mer opplagt, sover bedre om natten og har fått en mer forutsigbar og harmonisk hverdag.

Helt greit å spare utgiftene til SFO, men guttens løft i livskvalitet er den største bonusen med den store aldersforskjellen. :-)

Skrevet

Hos oss så mangler det 3 mnd på at der er 7 år imellom de, og det har fungert kjempe fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...