Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #1 Skrevet 11. oktober 2009 Broren min har to barn fra et tidligere forhold som han selvsagt betaler bidrag for - som jo er som det skal være. Men, jeg synes han må bidra så alfor mye utover bidraget; han blir presset av eksen til å ha full garderobe hos seg til barna (moren nekter å sende med klær). Flere ganger kommer barna i hullete sko/jakker, slik at han må ut og kjøpe nytt. Han har innkallt til møter på familevernkontoret, men eksen fortsetter som før uansett hva som blir avtalt og sagt der. I tillegg må jo han, som alle andre samværsforeldre, ha hus (leilighet) stor nok slik at barna har soveplass hos han (de deler riktignok et soverom). Broren min har virkelig ingenting igjen å leve for når faste utgifter er betalt, ungene har fått nytt utstyr til f.eks vinteren osv. Sist helg tok jeg han med på shopping (under "tvang"), og kjøpte en del nye klær til han. Det er ikke det at han ikke kan disponere pengene sine eller betaler skyhøyt bidrag, men det er alt utenom som tar knekken på økonomien hans. Han må blant annet holde barna med mobiltelefon (betaler abonnementet også) for og i det hele tatt holde kontakten med barna sine. Eksen nekter han å ringe på hennes telefon, de har ikke utvekslet et eneste ord omtrent på årevis. Så det jeg lurer på; er det mulig å få redusert bidraget i og med at han har så mye ekstra utgifter? Hvordan er reglene for dette? På navs sider ser jeg at den forelderen med hoveomsorgen skal stå for alt av klær, men det står ingenting om hva som skjer dersom denne forelderen ikke sender med klær i forbindelse med samvær...
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #2 Skrevet 11. oktober 2009 Statistikk viser at alenemødre har trangere økonomi enn enslige uten barn. Enslige med samværs-barn skilles ALDRI ut som egen gruppe i statistikken. Det finnes MANGE som din bror, men enda flere enslige av begge kjønn uten barn. I og med at disse to gruppene slås sammen i all statistikk, kan aleneforeldre fortsette å figurere som "den gruppen som har minst å rutte med". Gruppen alene-med-samværsbarn eksisterer ikke. Nei, bidraget kan ikke reduseres. Da ville barnet fått dårligere økonomi (hos mor). Om et barn er fattig elle ikke, regnes ut fra hvordan mors økonomi er, for der er barnet mest.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #3 Skrevet 11. oktober 2009 Han får allerede fradrag i bidraget for samvær. Og dessverre er det hans eget valg å kjøpe ting til ungene, spesielt mobiltelefoner. Forstår at det ikke er helt greit økonomisk, men.......
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #4 Skrevet 11. oktober 2009 Hans eget valg...? Så du mener at ungene skal gå nakne når de er hos han, og ikke snakke med faren sin når de ikke er hos han? Fradrag for samvær, joda... Men det koster like mye for han å ha ekstra stor leilighet, selv om de bare er der annen hver helg. Det der samværsfradraget er i grunn bare latterlig. Men det er jo fint at mor har råd til et par nye Bergans jakker per år, x antall støvletter, det er jo kjempeviktig for ungenes hverdag... HI
Gjest losen Skrevet 11. oktober 2009 #5 Skrevet 11. oktober 2009 Ja det er ille. Har en i familien som er i samme situasjon. I jobben min ser jeg svært ofte at bidragspliktige samværsforeldre sliter med svært dårlig økonomi. Valgfritt føles det neppe som, og det er nok slik at disse ekstrautgiftene reellt sett er mye høyere enn hva bidraget er lagt opp til.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #6 Skrevet 11. oktober 2009 Det er jo ikke hans eget valg når mor ikke sender med klær eller at han nektes å ringe henne for å snakke med ungene sine... Synes dette høres ut som en ansvarsfull pappa. Og kanskje er det på tide å se på samværsforeldrenes rettigheter??
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #7 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg tror det beste han kan gjøre, er å dokumentere så godt han kan at de avtalene de gjør på familievernkontoret blir brutt. Dvs. han må loggføre alt som skjer, skrive ned alle gangene han ringer henne og ikke får snakke med barna, skrive ned de gangene de kommer uten klær osv. Så får han ta det videre, enten det blir via barnevernet eller rettens vei. Uansett bør han snarest snakke med en advokat som har peiling på familierett, og rådføre seg der.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #8 Skrevet 11. oktober 2009 Nå vet jeg ikke hva han har i bidragsutgifter, men at barnas mor blir så rik av det, tviler jeg på. Jeg kjenner jo ikke hennes situasjon(alene eller partner) eller evt arbeidsinntekt. Hun må jo også ha større hus fordi hun har barn. Og hun har selv utgifter til - og på vegne av barna. En kan ikke se på hva hun kjøper til seg selv av klær, barna har jo klær selv om hun også kjøper seg klær? Og sånn bare for å ha sagt det; jeg har hatt mange år hvor klær til meg selv var langt under nedprioritert. Jeg er alenemor som mottar bidrag. Far kjøper ALDRI noe som helst til ungene. Der er ingen lov mot å kjøpe ting til seg selv, selv om en har barn. Der finnes alltid urettferdighet, eller det som føles som urettferdighet. En får det aldri til å "gå opp" uten at en eller annen føler det er urettferdig. Slik din bror har det, har også mange alenemødre det, selv om de mottar bidrag. Mange alenemødre sitter og ser at barnas far har råd til mye, og selv har de ikke råd til noe. Det kjennes urettferdig, det også. I deres tilfelle er det din bror som har det slik, og der finnes nok mange slike tilfeller også. Bidrag er noe han må betale, for alle med barn er pliktig å stå for sin del av underholdet av sine barn hele tiden. Ikke bare når en har barna.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #9 Skrevet 11. oktober 2009 Du mener vel ikke at når broren din betaler bidrag så skal han ikke bidra med noe mer til barna? For du tror vel ikke på alvor at bidraget dekker det barna trenger og syns du da det er rettferdig at mor skal ta mesteparten av kostnadene? Helt rettferdig at også han kjøper klær og ting barna trenger!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #10 Skrevet 11. oktober 2009 Bidrag er noe han må betale, for alle med barn er pliktig å stå for sin del av underholdet av sine barn hele tiden. Ikke bare når en har barna. MOR må stå for sin del ved å bruke av barnetrygd, bidrag, og evt. annen støtte (som utvidet barnetrygd og penger tjent ved skatteklasse 2) SAMT kanskje noe fra egen lønn. FAR må står for SIN DEL av utgiftene som går gjennom mors lommebok. PLUS 100% av utgiftene som dreier seg om den tiden barna er hos ham. Det fine er at fradrag i bidrag for samvær betyr at han ikke trenger å betale til mor for den tiden han dekker 100% av barnets utgifter :-)
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #11 Skrevet 11. oktober 2009 Det er jo så lett å få sympati når man helt klart får info fra en som er totalt objektiv i saken! *ironisk*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå