Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #1 Skrevet 11. oktober 2009 Dette skal man nå begynne å gjennomføre på ungdom ned i 13-årsalderen. Dette er operasjoner man faktsik kan dø av! Og ja, man kan dø av fedme også, men det MÅ da kunne finnes andre tiltak enn å operere unge som ikke har forutsetning til å forstå hva dette innebærer? Vi lever i et samfunn hvor potetene blir potetchips og sjokoladene selges i storpakning. Brus koster ikkeno og hvor smågodt er er dagligdags. Jeg sliter med overvekt selv, men aldri om kampen skal bekjempes med kniv på meg. Og jeg er voksen og kan vurdere dette selv. Stakkars unger!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #2 Skrevet 11. oktober 2009 Helt enig!! Det hjelper jo ikke å fjerne fedmen, det er det psykiske, kostholdet og treningen man må fokusere på. Viser jo helt feil holdning...
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #3 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg blir helt lei meg når jeg leser om dette her. Man kan ikke ødelegge ungdommer med operasjon!! Jeg tror ikke disse ungdommene har noen som helst forutsetning til å kunne vurdere konsekvensene av operasjon... Huffameg!!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #5 Skrevet 11. oktober 2009 Tror heller man burde begynne å tilby gratis lobotomi til foreldre som klarer å gjøre barna sine så fete at de trenger slankeoperasjon. Grov omsorgssvik er det iallfall!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #7 Skrevet 11. oktober 2009 Foreldre gråter sine modige tårer og sier de er villige til å "gjør alt" for sine bar..Men SELV og legge om livsstilen og leve sundt og trene sammen med barna...DET er liksom ikke et alternativ.....Selv om foreldre ikke nodvendigvis er ekstremt overvektige så har de også godt av å komme seg opp avstolen i aktivitet og kutte ut all usunn mat til hverdags..... Den store feil er at de setter barna på slankekur, mens de selv lever som før..Med den unnskyldning at de kan ikke som foreldre legge om livsstilen for barnets skyld. Da det uansett vil bli utsatt for fristelser hvorenn det kommer utenfor hjemmet.Så man må bare "venne de" på at de ikke kan spise det samme som vennene,- og resten av familien.... Mens det EGENTLIG er fordi de sel vikke klarer tanken på å svette seg i form og unnvære fast.food og sjokolade til hverdags.... Syke folk,- og bør likestilles med sulting av barn...Feilernæring og underernæring er da vitterlig like dødelig og skadelig på barns kropp og sinn..Men som fet blir man MOBBETi tillegg.:det blir kanskej ikke de som "sultes" til hverdags...
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #8 Skrevet 11. oktober 2009 det er tydelig at du ikke vet mye om overvekt. Det er mange som er slanke foreldre med overvektige barn. Og dersom hele familien har et overvektsproblem, så er det jo gjerne mange grunner til det. Blant annet at foreldrene har en usunn livsstil. Men da må man jo nesten starte der, og ta hele familien under behandling og med oppfølging! man må ta dette på alvor, ikke bare hetse de som er overvektige! Og husk at hele samfunnstrukturen er bygd opp rundt at vi skal ete i oss kilovis med tomme kalorier! Vi bor i et land hvor potetene stekes i fett og selges i fargerike poser med salt og pepper på seg. Sjokoladeplatene er på minimum 200 gram, og smådot koster en hundrings for kiloen. På vei fra grønssaksdisken støter man på brus, juice, potetgull, sjokolade og en verden i godis. Vi dynges ned med kakeoppskrifter og slankeoppskrifter i annethvert ukeblad, og vi jojoslanker oss inn i en fedmeepidemi. Ja, foreldrene har mye av skylda, men bak der ligger det nok mange faktorer som må ta en skylddeling. Og det er jo litt rart at dersom man får for eks anoreksi, så møtes man med omsorg - er man overvektig møtes man med forakt og hets. Nå handlet ikke denne debatten om dette, men om at man skal operere ungdom som sliter med overvekt, noe som i seg selv er helt grusomt i mine øyne. Da har man mislykkes med å faktisk gjøre noe med fedmeproblematikken. Og den må man ta tak i over hele fjøla og på tvers av generasjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå