Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #1 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg har såvidt fulgt med i media på den 37 år gamle polske damen som er pårepet for å ha kidnappet sin 4 mndr gamle sønn fra Aline Spedbarnssenter i Oslo. Har ikke sett så mange reportasjer/ artikler om dette annet enn at det var et barn som var kidnappet, og at moren nå er pågrepet for ugjerningen.. Etter å ha lest nærere 100 svar fra diverse blogger om saken, så overrasker det meg at "alle" kritiserer barnevern og politi i denne saken? Jeg mener; Man får ikke barnet sitt sendt rett fra fødselskanalen og til Aline heeelt uten videre. Og hun er visstnok blitt fratatt 3 barn tidligere- om det er i Polen eller Norge vet jeg ikke. Videre kommer det frem at hun har samtykket i å ha knasket piller under svangerskapet. Det kommer ikke frem om det er paracet eller "hyppere", eller om det er en og annen eller en avhengighet.. Tanken min går faktisk til barnet.. Jeg kan, som mor selv- glatt forstå at jeg ville gjort ALT for barnet mitt. Men for meg, så er jo det å være en ansvarlig mor nettopp å ikke gjøre ting som ikke er sosialt akseptert, som feks narkotika, Og en sunn og etisk oppvekst starter jo med mine holdninger, som mor og omsorgsperson først og fremst. Jeg tenker at denne moren har mistet barnet sitt av en grunn. Hun kan jo ha psykiske problemer? Mulig hun er i psykisk ubalanse? Man kan jo bare lure på om barnevernet vil være MER positivt innstilt til henne som omsorgsperson nå? Etter at hun har brutt en samværsavtale, misbrukt tilliten og stukket av med barnet fra den institusjonen barnet bor ved i påvente av saksgangens resultater? Jeg syns jo ikke man fremstår veldig intelligent under en prossess når man kidnapper barnet og bare drar "hjem" til noen og tror at det ikke kommer til å få konsekvenser? Registrerer at enkelte bloggere kritiserer at man tok barnet for tidlig? Ja vel? Hvor mye må barn (dette og andre) igjennom før de skal tas fra foreldrene ved slike tilfeller da? Hvis det er mistanke om grov omsorgssvikt, så grov at moren ikke engang får amme sitt eget kjøtt og blod- syns vi virkelig at moren er "mer verdt" enn barnet, da? At den stakkars moren er moren på bakgrunn av gener og ikke av miljø? Det er jo disse to faktorene som skaper individet; Arv og miljø.. Skal barnet bo hos moren for enhver pris? Hvis ikke barnevernet tar hånd om disse barna man med sikkerhet tror har det bedre på institusjon enn hos biomor- vil vi kunne leve med konsekvensen av det?? jeg bare lurer...
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #2 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg synes du har et poeng. Nå vet vi jo ikke hele historien her, men det er nok en grunn til at barnet ble tatt fra henne med en gang. Og det er aldri for tidlig å ta barnet dersom det er omsogssvikt inni bildet.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #3 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg jobber med mennesker og jeg slutter aldri å overraske meg over hva folk er istand til. Min første tanke var: herregud, hun skal ikke ta med barnet til Polen for å selge det? Så kynisk har jeg blitt med årene... :0)
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #4 Skrevet 11. oktober 2009 Det er jo liksom ikke hverdagskost i slike saker at de går ut med navn og bilde for å etterlyse noen som tar sitt eget barn fra et barnehjem og sier at barnet er i livsfare, så SELVFØLGELIG har barnevernet en MEGET god grunn til å ta barnet fra denne kvinnen.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #5 Skrevet 11. oktober 2009 Hun tilhører jo et meget belastet miljø og er domfelt for grov vold, i tillegg til misbruk av piller under svangerskapet. Kjærringa er dømt for to ran av eldre (som hun i tillegg hadde pleiet) hvorav hun bandt fast den ene med kabler/ledninger. Dama er jo gal! Syns det er flott at barnevernet griper inn helt fra ungen kommer ut. De skal ivareta barnets beste, og det er det jo åpenbart at de har gjort i denne saken. Jeg syns innlegget ditt var flott skrevet, HI! Folk kritiserer barnevern og politi uansett hva de gjør. Hadde de ikke grepet inn, hadde det vært galt også.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #6 Skrevet 11. oktober 2009 1207: HI her. Jeg fikk aldri tak i hvilket miljø hun tilhører.. Men dersom det viser seg å stemme, så bekrefter det jo bare viktigheten av å ta barnet såpass tidlig. Ble overrasket når jeg leste disse svarene i bloggene over hvor mange som uavkortet "hylte" ut at de ville gjort akkurat det samme: De ville kidnappet sitt eget barn dersom de ble fratatt omsorgen. Og mente at moren var moren for enhver pris Det blir litt lite nyansert når man tenker at denne avgjørelsen bv har tatt ikke har en historie. Som feks belastet miljø? Har man ikke som forelder et ansvar allerede i det man finner ut at man ER gravid? Å forebygge? Å planlegge fremtiden sin som mor til dette barnet.,, Jeg blir skremt over hvor mange egoistiske voksne som fins rundtomkring, Til nå har jeg brukt masse tid på å følge Kristoffer saken fra Vesfold. Men jeg skjønner jo etterhvert at det er viktigst å forsvare foreldrene, stakkar- og ikke det lille, uskyldige barnet!! Skam dere..
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #7 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg er anonym 12.07. Jeg leste mer om denne damen på Fredrikstad blad sine nettsider. Hun og 2 til var bl.annet med på å rane en 75 åring for så å rulle henne inn i et teppe og feste med lampeledninger. Hun hadde også lampeledning rundt halsen. Det stod skrevet at hun var hjernen bak ranet. Har kommet flere artikler om henne på Fredrikstad blad sine nettsider, og i flere av disse stod det at hun tilhørte et belastet miljø. Hadde hun vært lur, ville hun ha stablet tilværelsen sin på beina og bevist at hun var skikket som mor. Nå vil hun i allefall aldri få omsorgen tilbake. Greit at man vil kjempe for barna sine, men hun har driti på dragen mange ganger etter at de 3 andre barna ble født. Heia barnevernet og deres oppgaver. Det er barnet og ikke foreldrene som er viktigst, sånn som du sier, HI. Er enig at folk er lite nyanserte, og det irriterer meg også!
Gjest Antarctica Skrevet 11. oktober 2009 #8 Skrevet 11. oktober 2009 Vil man det beste for sitt barn, så lever man et liv som tillater at man har et barn og er i stand til å svare på et barns behov. Det utelukker blant annet å leve med stoffmisbruk/pillemisbruk. Vil man det beste for sitt barn, napper man det ikke med seg fra et stabilt sted (selv om man er uenig i avgjørelsen) i en stjålen bil med en tilfeldig kriminell kompis for å kjøre natt og dag til utlandet og leve i skjul. Da venter man heller til man kan by barnet noe stødig, og prøver å bygge et godt forhold som best det lar seg gjøre underveis. Jeg tror ikke denne mora tenker mest på barnet, hun tenker mer på sitt eget savn eller egne rettigheter i denne situasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå