Gå til innhold

Sitvasjon, menstrasjon, honkle...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utrolig til norskkunnskaper noen mennesker har altså.. PinElig! ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skrives

VENNINNE

DESSVERRE

NOK ER NOK MED EN K.

Vet jeg skriker, men det når ikke inn.

Skrevet

Det er noenganger fingrene flyr litt for fort over tastaturet, da er det lett å skrive feil. Men som regel så skjønner alle hva folk mener, så hva er det å henge seg opp i??

Er det ord som ikke blir forstått, så er det jo bare å spørre hva den personen mente!

Jeg hadde bra karakterer på skolen i norsk, men vet at det kan bli litt feil skriving. Mye pga et jeg skriver for fort og noen ganger fordi jeg er litt usikker på hvordan akkurat det ordet skrives.

Skrevet

Når jeg dursjet iste så måtte jeg ha to honkler for å bli heldt tør.

Skrevet

Ifgøle en udnerrøksles ved

cmarbigde uinevrisett sipller

det ignen rlloe i hvliken røfgekkele

boktsvanee er.

Det estnee som er vkitig er at

fstøre og stise boksatv er på rktiig setd,

retsen kan vræe hltuer til bluter og

du kan ftotsart

Lsee uetn prblomeer.

Dtete er frodi den mnesnekliege

hrjene ikke lseer hevr boksatv for

seg slev,men odret i sin hleeht.

Mrekleig ikke snat ?

Skrevet

Gjesp...

Det er jo gøy med skrivefeil for det da.

Jeg ler av tapere som ikke klarer å skrive enkle ord riktig.

Skrevet

Til anonym 01.51

Så bra at du har noe å le av da...bare synd at barna ofte blir som foreldrene.

Så siden du syntes det er greit å le av folk som har vanskeligheter med å skrive, så sier du automatisk til dine barn at det er greit å le av mennesker som har lese og skrivevansker.

For å sette dette på spissen så syntes du det er helt greit å mobbe folk. Og det vidrefører du til dine barn.

Er det rart at vi ikke blit kvitt mobbing???

Skrevet

Hva gjør dem til tapere?

Og den Cambridge undersøkelsen er faktisk helt sann og fakta;) Tro det eller ei. Du klarte nok fint å lese den feilfritt, du også NN 01:51;)

Mon tro om du ikke er av den usikre typen, som absolutt MÅ finne feil hos andre og kommentere dem;)

Skrevet

Mente du neppe?

Eller snakker du om grønnsaken nepe?

Hva med aldri som noen absolutt må skrive ALDRIG?

Irriterende.

Har stor forståelse for dyslektikere, men kan ikke fordra slurv. Og det er flere som slurver enn sanne dyslektikere.

Skrevet

Onkli = ordentlig.

Og - å, enkle regler, men med iq på under 60 er de vankelig å lære.

Ennå - enda. Ennå når man prater om tid i en eller annen forstand, enda hvis det er noe annet...

Lite med dysleksi å gjøre. Ren dumskap spør du meg.

Skrevet

enda adv (norr enn þá 'enda på det tidspunkt')

1 tidsadv: fremdeles på det tidspunktet, så sent som, ennå de er e- ikke kommet / da bodde de e- i Bergen / da var han e- ung / vi har e- ikke sett noe til dem

2 brukt foran en art. (el. et tallord): i tillegg, ytterligere e- en gang / e- et eksempel

3 brukt foran komp for å uttrykke høyere grad: e- lenger unna / e- bedre, verre

4 bare; til nød hadde hun e- sagt noe / det kan jeg e- gå med på, men ...

5 likevel, trass i alt fattig, men e- tilfreds / det var da e- godt et hell i uhellet

6 konj: til tross for at han er sterk, e- han er liten

Enda kan også brukes når man prater om tid hvis man leser ordboka....

Skrevet

At det går ANN...

Hvem er Ann?

At det går an.

Skrevet

herregud, så tåpelig!!! Er det en måte dere føler dere bedre på? Det å rakke ned på og slenge dritt til de som skriver feil? La folk få skrive som de vil, og er det så jævla irriterende, så drit i å les innleggene da!!!!! Drittfolk!!

Skrevet

Synes ikke du skal ta det på den måten at vi prøver å rakke ned på noen -men heller at vi prøver å lære bort hvordan ting SKAL skrives. De fleste som har mange skrivefeil kan ikke bedre - da er det vel greit å lære, skulle en tro?

Skrevet

Ordet pinlig kan skrives med og uten en E. Bare sånn at du er klar over det HI.

Dust.

Skrevet

Jeg er ikke HI, men nei.. det kan ikke skrives med -e, uten at det blir feilstavet.

Skrevet

Men jeg tenker litt sånn:

Jeg har lagt merke til at det er en del feil når folk skriver her inne. Og da snakker man ikke om skrivefeil fordi man var litt for kjapp på tastaturet (for det er jeg rett som det er selv!), men skrivefeil som noen tydeligvis ikke vet hvordan skrives.

Og dersom det er slik at mange har problemer med norsk rettskriving, så er jo det et alvorlig problem som sier noe om standarden i den norsk skole? Norsk er ikke vanskelig, og det burde være i alles interesse og en selvfølge at folk flest vet hvordan normale, norske ord skrives?

Og da snakker jeg ikke om folk med skriveproblemer eller andre former for lærevansker, men den vanlige Kari og Ola Nordmann!

Skrevet

Det jeg reagerer på er at folk her inne spør om hjelp til noe, kanskje de er lei seg eller fortvilet for noe. Og det første folk henger seg opp i er hvordan enkelte ord blir skrevet. Da ofte på en nedverdigende måte. Og de svarer heller ikke på det vedkommende lurer på. Det er de jeg mener er drittfolk!

Hvis det er ett eller annet ord som man ser er skrevet feil, og det er så sinnsykt irriterende, så kan man velge å skrive til vedkommende.

F.eks

Er du klar over at honkle skrives håndkle....men uansett trist du har det sånn.....

Som sagt bare ett eksempel. Da oppfattes det mye bedre enn hvis man skriver f. eks.

Herregud å teit du er, vet du ikke at honkle skrives håndkle??? Du er sikkelig teit, lær deg norsk din idiot...

Ser du forskjellen??? :o)

Skrevet

Sign 13:21

De som legger inn innlegg her er ute etter å få svar eller råd. Ikke å få vite at de har skrevet noe feil, og hvor teite de er!

Jeg skriver nok mye feil her inne.. skriver litt for fort noen ganger. Men jeg vil mye heller være den som skriver et ord feil, enn den som rakker ned på andre og kaller dem for idioter, tilbakestående, tipper på hvor lav IQ personen har osv. Så lavt synker jeg rett og slett ikke!!

Skrevet

Jeg kommenterer aldri språk o.l. til "triste" innlegg, men til tulleinnleggene (som det jo tross alt er flest av) kommenterer jeg det som måtte passe meg.

Jeg ser forresten sjelden (aldri?) noen som retter på skrivinga til HI i "triste" innlegg.

Skrevet

Hehe, jeg var sikker på at det var vennine jeg, takk for oppdateringen, skal bruke venninne fra nå av.

Det er jo litt kjekt med rettskrivning også da, man lærer så lenge man lever.

Skrevet

Sliter selv når jeg leser slikt. En ting er å stokk fingrene når man skriver, "ikek" og "kanskej" er to typiske eksempler, men må innrømme at jeg fryser litt på ryggen av overskriften din. Honkle??

Prøver å ikke rette på folk så lenge jeg skjønner hva de mener.

Har selv flere inngifta familiemedlemmer med dysleksi (skulle tro det var et trekk vi har sett etter i jakten på partner, hehe) og som han ene sier "jeg ser ikke forskjell på bil og pil og dil". Helt greit. Men han vet at et håndkle er til å tørke hendene på, så han ville nok skrevet håndkle, hånnkle eller hånkle.

Har det alltid vært slik? Eller er det et resultat av reformer i skolen? Jeg aner ikke. Vi hadde dyslektikere og elever med lese- og skrivevansker på skolen min også, men jeg synes det har tatt helt av.

Orddeling/særskriving har fått mye oppmerksomhet i det siste.

Jeg håper at rettskrivingen skal få litt tid også.

Vokste opp med ei venninne som sa og skrev følgende:

Perrafime (parfyme)

Sefrikat (sertifikat)

Fjersyn (fjernsyn)

Jeg svarte med å si ord som apparapifotografat (fotografiapparat) og katafonteologen (telefonkatalogen). Da ble det en lek med ord og hun klarte i alle fall fjernsyn og parfyme etterpå.

Kan love deg at de gangene jeg skriver feil så blir det virkelig lagt merke til! Får fortsatt pepper pga en skrivefeil for tre år siden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...