...gull... Skrevet 10. oktober 2009 #1 Skrevet 10. oktober 2009 Hei, jeg er da 1.gangsfødende og lurer på om det er uvanlig at hodet ligger veldig langt opp i magen i uke 38. var hos jordmor på fredag og det hørtes ut som hun ble litt bekymret. har da stort sf-mål (antageligvis ikke rart siden hele kroppen til ungen ligger over bekkenet) og skal på UL på mandag. men mitt spm er da om det er noen som har opplevd dette? er det større sjangs for keisersnitt da eller lar de ungen komme naturlig? ganske bekymret da jordmor sa at hvis vannes gikk så må jeg legge meg ned med en gang. og alle bekymringene mine kom ikke før etter jeg hadde dratt fra jordmor, selvsagt. takker for svar!
Bare blåbær Skrevet 10. oktober 2009 #2 Skrevet 10. oktober 2009 Merkeligt hvor forskjellig praksis det er rundt om i Norges land... Jeg er også i uke 38, og babyen ligger også veldig langt oppe. Ikke gått ned i bekkenet i det hele tatt. Er førstegangs! Jeg skal IKKE legge meg ned hvis vannet går. Det er fra gammelt av. Tror det er veldig lite oppdatteringer på dette rundt omkring. Jordmor er ikke bekymret over at babyen ikke har trukket seg ned i bekkenet enda, hun sa at noen babyer gjør ikke det før kvinnen er i fødsel. Men jeg hadde også kunnet tenkt meg å høre om andre har opplevd dette, og hatt en normal fødsel. Er litt stressa jeg også at babyen ikke går ned i bekkenet... Selv om jordmor sier det ikke har noen ting å si... Skal du på ul pga at babyen ikke trekker seg ned i bekkenet???
...gull... Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. oktober 2009 min jordmor sa at hvis vannet går uten rier så går det nok bra og jeg kan nok komme meg på sykehuset selv, men at det kunne være lurt å legge seg ner for å ringe føden bare for å være på den sikre siden. hvis jeg hadde hatt rier måtte jeg legge meg og ikke gjøre noe annet enn å ringe føden. dette pga at navlesnoren kunne komme ut. og det kunne føre til at baby satte seg fast i den. hvis vannet går med rier er det jo åpning så.. jeg skal til UL både pga av ungen ligger så langt opp og ikke viser tegn til å bevege seg ned i det hele tatt. (jordmor mente at de fleste førstegangsfødende har ungen godt plantet ned i bekkenet en tid før barnet kommer, men hos flergangsfødende trengte det ikke å "sitte fast", hehe) også har jeg som sagt stort sf mål og hvis baby ikke kommer seg ned i bekkenet blir jo ikke det noe mindre da magen må vokse utover for å gjøre plass til større baby. kjenner jeg er nervøs. har liksom ikke hørt før at ungen ikke har gått ned hos andre.
Bare blåbær Skrevet 10. oktober 2009 #4 Skrevet 10. oktober 2009 hmmm.. Jeg er nemmelig også nervøs fordi ungen ligger så høyt opp. Litt ekstra nervøs pga at moren min hadde trangt bekken, ingen av barna hennes gikk ned i bekkenet. Hun måtte ha ks på alle barna... Jeg ønsker ikke ks..... men heller planlagt ks enn et haste ks etter mange timer med smerter... :S men men.. Har bare bestemt meg for å tenke positivt, og at babyen snart går ned i bekkenet, og at jeg ikke har arvet min mors trange bekken... SF målene mine er normale da... Heldig du som får sjekket med ul... Ønsker deg ihvertfall lykke til
...gull... Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2009 jeg har akkurat samme tanker, vil helst ha en naturlig fødsel. har faktisk sett fram til det, hehe. men må vel bare gjøre det som legene sier er best lykke til til deg også. håper babyen din går ned snart
Småtorsk Skrevet 10. oktober 2009 #6 Skrevet 10. oktober 2009 Mora mi fødte fire unger, ingen av oss festa oss, alle fødsler var usedvanlig enkle og greie. Ikke akkurat stort forskningsgrunnlag, så gjør for all del som jordmora sier. Men det er i hvertfall et eksempel på at det kan gå helt fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå