Gå til innhold

Hva er en vanligvis allergisk for når en er allergisk for sjokolade?


Gjest

Anbefalte innlegg

Holder på med "utredning" av 2åringen vår.

Hun har et periodevis utslett i ansiktet som ligner på atopisk eksem sann ca.

 

Vi føler oss mektig sikre på at hun ikke reagerer på melk.

Hun drikker mye melk, men får ikke nødvendigvis utslett de dagene.

 

Sjokolade derimot føler vi oss veldig sikre på. Men, det kan jo være tilfeldig også.....

Hva annet en melk kan det være i de som hun reagerer på?

 

Det står jo på de fleste at det er fare for spor av nøtter.

Men det er vell ikke det samme som at det er nøtter i alle? Det er vell heller at det kan forekomme i ny og ne?

 

Hun har ikke spist sjokolade uten å reagere så langt. Men, så er ikke sjokolade noe hun har spist så veldig mye av heller. "Debutten" var vell først i sommer, så har hun fått i ny og ne etterpå.

 

 

Hvor fort er det vanlig å reagere på det en spiser?

Når hun spiser egg er det omtrent som vi ser prikkene/eksemet komme sprettende frem med en gang., Vi ser at området blir større.

Men det tar lang tid, gjerne flere dager, før det er borte.

Er det vanlig, eller bør vi heller se på noe hun har spist før egg?

Ikke at jeg ser det som så veldig snnsynlig. Egg er jo som regel noe vi spiser til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egg er en veldig vanlig allergi hos små barn, og da gjerne med eksem som reaksjon. I sjokolade vil jeg tro at det er melk eller nøtter hun reagerer på. Er hun allergitestet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ofta så står det "spor av nøtter" på sjokolade.

Kakao kan man reagere på.

 

Egg kan man reagere på akutt. Det er forskjellige grader for hvor mye en reagerer på egg. Fra kun det å spise et egg, til egg i kaker, til at man ikke tåler at andre mennesker en snakker med har spist egg, til at en reagerer på at det er utilberedt egg i huset.

 

Kan ikke så mye om det, men akkurat egg veit jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun er ikke testet.

Barnelegen på sykehuset ville vi skulle prøve oss frem før vi prikktester. Se hva vi skal lete etter først. Hun har bare hatt eksemet siden i sommer og en evt allergi vil komme som en "diagnose" over flere andre.

 

Vi har ikke erfaring med allergi i familien vår. Så jeg føler jeg er på ukjent grunn her.

 

Jeg tror ikke det er melk hun reagerer på. Hun kan drikke ren melk uten at det slår ut.

Men. Er det nøtter i alle sjokolader da? Trodde det var mer et fåtall jeg :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at når det står "kan inneholde spor av" så er det sjeldent at det er noe i det heletatt.

Det er bare en forsikring fra produsentens side. Det har da tidligere blitt framstilt varer med nøtter i på maskinene, maskinene har så blitt fullstendig vasket ned så de i utgangspunktet er helt nøttefrie, men de skriver denne setningen for å være helt safe.

 

Har en gutt med alvorlig cøliaki, reagerer på et microkorn, men han har aldri reagert på produkter som "kan inneholde spor av".

 

Så det er nok ikke nøtter iallfall, med mindre han bare spiser nøttesjokolade da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det jeg også tenker. At det bare er ei forsikring og at vi umulig kan være så uheldig å ha fått alle sjokoladene med spor av nøtter i.

Hun har kun spist rene sjokolader!

Men hvis det ikke er melk, hva kan det da være i sjokoladene?

Jeg vet bare om melk og nøtter jeg.

Men tilbake til nøtter, hun spiser marsipan og har ikke reagert på det. Dog ikke så mye, til kaker. Så fikk hun sikkert smake i påska.

 

Jeg synes dette er vanskelig jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rett og slett en kombinasjon av innholdet kanskje?

 

Når jeg leste mye om atopisk eksem og varer man burde unngå var fx sjokolade en av de... Pga skal kunne være med å påvirke allergier, være allergi fremkallende og noe slikt... samme som med jordbær... Så her har vi holdt gutten vår unna sjokolade og jordbær. Han er allergisk mo alt av sitrus, tomater osvosv, listen er lang;) og vil ikke fremprovosere noe mer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er atopisk eksem i ansiktet da?

Trodde det helst kom på mage og armene først.

Eksemet startet på brystet for så å flytte seg opp i ansiktet.

Nå er det ansiktet hun får utslag på. Rundt munnen, over nesen og over kinnene. På øyelokket kan hun få en og annen flekk.

Det ser ut som røde partier og er ganske så hardt å ta på. Tidvis klør det også.

 

På magen får hun bare en og annen prikk. Som de minikvisene.

Vanligvis er det stor avstand mellom hver av de. Tror de kommer når ansiktet er fult også. Hun er aldri helt fin i ansiktet. Men feltene kan bli helt hudfarget og rue. Ikke hissige og røde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette høres ut som elveblest. En allergisk reaksjon hvor man får utslett som sprer seg over hele kroppen på sekunder.

Jeg var plaget med dette i mange år og jeg fikk et A4 ark fra sykehuset om hva jeg ikke kunne spise. Blant annet sjokolade (pga vanillin) men ekte vanilje kan jeg spise.

Hos meg startet eksemet på ryggen, spredde seg nedover armene, og til slutt beina. Jeg fikk det aldri i ansiktet. Jeg var på sykehuset og testet meg der for de fant ikke noe med blodprøver.

 

Fikk en stor "plasterlapp" med forskjellig stoffer som reagerte med huden og da så de hva jeg var allergisk mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt atopisk eksem siden jeg var liten, og har masse eksem i ansiktet.

 

Rundt munnen, rundt øynene, ved kinnene og nedover halsen. Skikkelig plagsomt. Ser ut som det utslettet du beskriver.

 

Jeg reagerer på sitrus, da får jeg masse eksem i ansiktet. Trenger bare å være appelsin saft, så er jeg der..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vanskleig altså! Føler jeg motsier alle forslag her jeg nå :/

 

Men sett at det er egg i sjokoladen hun reagerer på. Da må hun jo være veldig sensitiv. Da burde hun vell reagere på andre matvarer det er egg i. Jeg tror ikke hun gjør det.

Hun spiser jo både kake, is og pannekake uten problem.

Til frokost spiste hun et par biter med stekt egg uten at vi såg noe særlig reaksjon også. Men kokt egg derimot, da ser vi at det popper opp alt etter første tygget.

Er det forskjell på typene av tilberedning? Eller fikk hun ikke utslag fordi hun bare spiste en bit eller to. (Hun likte det ikke)

 

Men dette med at hun kun får eksemet i ansiktet. Er det egentlig nok reaksjon til å lage noe styr ut av det?

Joda, det er jo ubehagelig for henne. Hvertfall når det klør. Men er det en stor nok reaksjon til å sette i gang "tiltak" og prøver på sykehuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi skal kutte ut feks egg.

Hva kutter vi ut da?

Kun rent egg eller skal vi kutte ut egg i matlagingen også?

Legen sa vi skulle kutte ut en ting om gangen i en periode når vi fikk en mistanke for å se om hun ble bedre.

 

Huff, men mens jeg skriver dette kommer jeg jo til å tenke på at det nytter ikke å kutte ut egg for å se om hun blir bedre om hun reagerer på enda flere ting. Da vil jo eksemet fortsatt slå ut på det....

Men det er vell kanskje litt lettere å se. Hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er nok til at dere bør få det sjekket ut.

samboeren min han er allergisk mot egg. Men ikke i alle tilfeller. Spiser han det i mat så får han ikke reaksjon, men spiser han det kokt eller stekt på brødskiven så får han kløe osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...