Gå til innhold

Er julebord "obligatorisk"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt merkelig, det vet dere jo alle etter i kveld, men snart er det julebordsesong igjen og jeg hater tingen som pesten..

Pleier å være veldig bevist på å skille arbeislivet og privatlivet og derfor ikke stille opp på arangementer som foregår i min private tid, hvis det ikke er obligatorisk..

Er nå i ny jobb og føler virkelig ikke behovet for å se dem alle drita og i tillegg måtte betale barnevakt for å gjøre det..

Er det rart å ikke møte opp på julebord eller er det ok å ikke komme????

(jobbet ikke i Norge før.. )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sosiale happenings med jobben er supert for godt samhold og godt arbeidsmiljø. Men ønsker man ikke å sosialisere seg med kollegaer så er det jo ikke noe poeng å møte. Er glad jeg har en arbeidsplass hvor jeg ønsker å omgås kollegaene mine :o)

Skrevet

er jo helt ok å ikke møte opp, men ærlig talt..føler du ikke at du er litt sær når du er så streng på å skille arbeidsliv og privatliv?

Skrevet

Synes det kommer litt an på, jeg.

Er det et sånt digert julebord for en hel bedrift med flere hundre stykker, så merkes det ikke akkuart så godt om én blir hjemme:) Da ville jeg nok ikke prioritert en førjulshelgedag på dette.

Er det et julebord med de ansatte man virkelig jobber sammen med (type 15-20 stk), så er det litt kjipt ikke å møte opp.

Jeg har ulike julebordtradisjoner med vennegjenger, alumni osv.+ noe familietradisjoner. Kolliderer ting, så ryker nok jobbting først, prioriterer familie og venner;o)

Ellers har jeg aldri helt skjønt greia med julebord på jobb. Kan man ikke heller ha nyttårsbord i januar? Januar er jo en dritkjip måned, mens desember er stappa full med avtaler fra morgen til kveld.

Liker ikke å gå glipp at julebordet på jobben da, for det bruker å være knallmorsomt!!! En gjeng med trauste akademikere + alkohol = moro som f.:-D

Skrevet

Det er jo veldig viktig med sosialt samvær i arbeidssammenheng da. Om du trives med arbeidskollegaene dine, så kan jeg ikke skjønne hvorfor det skulle være så ille? Men vi er jo alle ulike da...

Jeg for min del ønsker i det ytterste å få et godt samhold på arbeidsplassen og deltar derfor på det jeg kan. Det er viktig for min trivsel å ha en litt personlig kontakt med noen av de jeg arbeider sammen med, så der er vi veldig ulike vi to...

Skrevet

Jeg er jo SÆR!!!!

Neida, men det har vært veldig naturlig i mine tidligere jobber. Derfor er det liksom natrulig å fortsette med det..

Har ikke bodd i Norge på en del år og er lettere sjokkert/satt ut/flau på dems vegne over hvor fulle folk blir, hva de gjør og sier..

Har fått et lite ref fra fjorårets julebord og ble mildt talt sjokkert...

Dessuten så jobber jeg i min lille krok av bedriften og har normal arbeidstid, mens de fleste andre jobber skift ergo andre pauser osv..

Skrevet

vel, for å si det sånn da.. om du er sjokkert, satt ut, flau på deres vegne over å ha hørt historiene fra i fjor så ville jeg satt pris på om du ikke kom. :ler: har nok med min egen fylleangst dagenderpå og vil iallfall ikke ha folk der som i ettertid bruker julebordets episoder mot meg. hehehehehe.

bli hjemme du, så sparer du både deg og dine kollegaer for pinligheten av at du er der og sturer i en krok. den norske folkesjela ligger i julebordet vettu og å bli litt for løssluppen etter noen øl. hehehehe.

Skrevet

Det som skjedde fjor var at en kollega bestemte seg for å erklære sin forelskelse til sjefen over mic`en mens hun sjanglet opp til han for så å gi sjefen noen som skulle ligne på en sexy lap-dance. Heldigvis så ble hun stoppet før hun kledde av seg og uheldigvis har 1 noen filmet dette og 2 satt kona til sjefen ved siden av...

SKANDALE...

Hadde ikke du syntes at det hadde vært litt pinlig for den personen og bare ønsket at du slapp å se henne i øynene på mandagen etter???

Skrevet

hahahahahahaha! jojo, seff..men hun ønsket seg sikkert et stort hull dagenderpå hun også!

stilig!!

...tipper dette er en once in a lifetime opplevelse og blir nok ikke gjentatt i år. ;p

Skrevet

Si fra om du ikke skal da ZimZam, så kan jeg gå for deg..hehe:-D

Det er jo kult med julebord som tar litt av:-D

Skrevet

jeg syns julebordet er kjempe artig.så jeg hadde gått med engang. jeg er med på alle arrangemanger vi har på jobben jeg. syns det er kjekt å være med kollegaene minel. Vi jobber mye for at arbeidsmiljøet skal være godt og det føler vi at vi har nå....

Skrevet

Jeg prøver å møte opp på alt som er sosialt med jobben,er jo bare så kjekt å treffes litt utenfor jobben :-))

Skrevet

Hi, jeg er også litt "kjerringa mot strømmen når det kommer til julebord"

Har jobbet noen år og fått med meg mye sosiale happenings på jobb, men når julebordet kommer så er ikke jeg den første i køen til å melde meg på. Men jeg gjør det ikke for å skille privatliv og jobb, jeg er mere der at julebord er et ork i desember og et ork å forholde seg til dritafulle folk.

At noen på jobb kan si at julebordet er det som gjør at man blir kjent med hverandre og at samholdet blir styrket er jeg litt uening i, men samtidig enig i.

Ja man blir kjent med andres drikkevaner og hva de kan finne på i flatfylla og samholdet blir dermed styrket, for de som må holde tett om hva som har skjedd, spesiellt om det utroskap inne i bildet.

Er mer for sosiale sammenkomster som ikke innebærer flatfyll, for mitt inntrykk er at nå det er julebord så drikker man og når man har andre sosiale ting, gjerne fest, så drikker man da også (og noen blir fulle), men de aller fleste klarer å holde seg "på matta".

Skrevet

Så flott at du klarer å skrive det på den måten jeg egentlig tenkte det..

Bortsett fra at jeg faktisk ikke liker å blande for mye jobb og priv. bassert på tidligere hendelser som jeg ikke skal komme inn på..

Jeg er ikke helt klar for å bli kjent med mine kolleager på den måten.. Iallefall ikke enda..

Blir man "uglesett" hvis man ikke møter?

(å bare så usikker på meg selv anngående dette... lik meg please, selv om jeg ikke drikker meg drita på julebordet.. )

Skrevet

Mitt inntrykk er at det alltid vil være noen som lurer på hvorfor du og jeg ikke kommer, og noen "babler" i vei om at vi er kjedelig, usosial, festbremser osv. Men det er bare å heve hodet og ikke bry seg om det. De som "babler" er det, er de personene som alltid vil gjøre det om alle. (min påstand).

Du får gjøre som meg, om jeg drar, tar med bilen, drikker alkoholfritt øl og kjører hjem når jeg er klar for det. Svært få merker at du ikke drikker alkohol og du trenger ikke stå i timeslange køer for taxi.

Skrevet

Kan du ikke bare si at du har andre planer den kvelden? Eller at du ikke får tak i barnevakt? Ingen som kan si noe på det. Ser ingen grunn til å gå på julebord hvis du ikke har lyst. Det er på ingen måte obligatorisk.

Skrevet

Det er helt frivillig å delta på julebord. Du må være standhaftig og sta hvis du klarer å skille arbeidsliv og privatliv.Snakker du kun jobb med kollegaer i jobbsammenheng og kun privat i privat sammenheng da heller?Etter å ha vært i jobb i flere tiår, vil jeg virkelig si at mange av de jeg har blitt kjent med er gode venner, om enn i flere nivåer. Livet hadde vært fattig uten.

Skrevet

man behøver jo ikke være med til tidlig morgen.

vær med på middagen og småprat litt etterpå, så gjør nok det susen!

Skrevet

Julebord er så forskjellige fra bedrift til bedrift og min erfaring er at jo mer "ordentlig" bedriften er jo flatere blir fylla:o)

En skulle kanskje tro at julebordet til en cd sjappe med rock & roll ansatte tok helt av?

Neida, det var visst på advokatkontoret det gjorde det...

Jeg jobber nå på et sted med godt voksne mennesker i en bedrift som går for å være ordentlig utad.

På sommerfester, julebord o.l. tar det helt av...

Jeg gidder ikke være med, syns det er utrolig ubehagelig å se mine sjefer spy ned i veskene til sekretærene, råkline med andre ansatte osv.

Kanskje jeg blir sett på som kjip, men venner å feste med har jeg fra før. Kollegaene mine ser jeg hver dag i 7,5 timer. Viktig at det forholdet ikke kompliseres med alkohol. Holder meg til det jeg:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...