Gå til innhold

Byråkratiet jobber sent...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble forlatt av mannen for noen uker siden. Jeg skal ikke kreve ham for bidrag, da vi har en privat avtale om at han betaler hele huslånet, samt husleia. Han fortsetter å eie 50 % av leiligheten.

Separasjonspapirene ble sendt til fylkesmannen på mandag. Da jeg kom på NAV på torsdag, med ferdig utfylte søknader om utvidet barnetrygd og overgangsstødnad (jeg jobber 50 %), fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne søke om NOEN ting før separasjonen var innvilget hos fylkesmannen, og at det lett kunne ta 3-4 mnd.! Vi er jo enige om samvær og økonomi, hvorfor skal det ta så lang tid?? Snakket med en hyggelig dame hos fylkesmannen som ba meg ringe onsdag neste uke, så skulle hun prøve å få oss fram i køen.

Lurer på hva jeg skal leve av de neste mnd., til jeg får disse stødnadene. Nekter å motta sosialhjelp. Min snart eksmann vil gi meg penger, det vet jeg, men jeg vil helst ikke ha noe av ham. Han kan få betale utgifter som gjelder sønnen vår, mine egne ting foretrekker jeg å betale selv.

Huff, er litt oppgitt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner du er oppgitt, men jeg tviler på om saksbehandlerne hos fylkesmannen er slappe og late.

Tenk deg imidlertid selv - i valgkampen - det var ikke akkurat snakk om å styrke byråkratiet slik at saksbehandlingen skulle gå fortere?

Som saksbeh. i det off. får vi stadig beskjed om at vi er for mange. På konkrete spørsmål om hva vi skal kutte ut å gjøre, blir folk svar skyldig.

For å sørge for livsopphold mens du venter, er det to muligheter:

1. Låne av familie/venner så lenge

2. Be om forskudd på sosialkontoret/nav. (det blir som å låne av venner, men mer formelt+ at du slipper den sosiale belastningen det er å skylde dine nærmeste penger) Sosialkontoret er til for nettopp slike tilfelle. Det er ikke til bare for narkomane og "håpløse" tilfeller....

Lykke til!

Skrevet

Jeg forstår din frustrasjon på den ene siden, men tror det er litt drøyt å forvente at "systemet" skal jobbe fortere bare fordi dere er enige på den andre!?!

Dere må jo også belage dere på å gå igjennom "mølla".

Dere har foretatt et valg som ikke er enkelt (det skal det ikke være heller), og nå kommer konsekvensene. Deriblant at du kanskje må be om hjelp fra sosialkontor i en overgangsperiode.

Er det stoltheten som hindrer deg fra å gjøre det, siden det ikke er aktuelt?

Skrevet

Ja, det er stoltheten, og det var ikke jeg som foretok valget, det var han.

Skrevet

Nå har jeg aldri påstått at saksbehandlerne er slappe og late :-)

Jeg skulle bare ønske at det kunne gå litt fortere.

Skrevet

det skjønner jeg, men saksbehandlere kan ikke trylle!

Jeg er glad for at vi har et forholdsvis velfungerende og korrupsjonsfritt byråkrati her i landet. Det er ikke perfekt, men er slettes ikke så værst heller.

Du må se realiteten i øynene og finne ut hvordan du skal overleve til papirarbeidet er i orden. Det er ingen som skal behøve å sulte eller bo på gaten her i landet - derfor er sosialkontoret en sikkerhetsventil for det.

Skrevet

Å, jeg synes også at vi har et velfungerende byråkrati her i Norge, og jeg vet jo at jeg får disse stødnadene etter hvert. Det jeg ikke forstår er at det skal ta så lang tid å innvilge en sånn søknad.

Skrevet

Trodde du trengte meglingsattest jeg, ikke bekreftede separasjonspapirer?

Det bør du sjekke opp.

Skrevet

Jeg har også hørt at det er nok med meglingsattest og det får man så snart man har hatt to møter hos megler.

Skrevet

ja, det har jeg også hørt.

les litt inne på nav,og se om ikke det er greit med bare med meklingsattest.

Skrevet

Nei, det holder ikke med meklingsattest. Det fikk jeg klar beskjed om på NAV. Vi fikk meklingsattesten etter første meklingsmøte, fordi vi var enige om samvær og økonomi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...