Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #1 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg ble forlatt av mannen for noen uker siden. Jeg skal ikke kreve ham for bidrag, da vi har en privat avtale om at han betaler hele huslånet, samt husleia. Han fortsetter å eie 50 % av leiligheten. Separasjonspapirene ble sendt til fylkesmannen på mandag. Da jeg kom på NAV på torsdag, med ferdig utfylte søknader om utvidet barnetrygd og overgangsstødnad (jeg jobber 50 %), fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne søke om NOEN ting før separasjonen var innvilget hos fylkesmannen, og at det lett kunne ta 3-4 mnd.! Vi er jo enige om samvær og økonomi, hvorfor skal det ta så lang tid?? Snakket med en hyggelig dame hos fylkesmannen som ba meg ringe onsdag neste uke, så skulle hun prøve å få oss fram i køen. Lurer på hva jeg skal leve av de neste mnd., til jeg får disse stødnadene. Nekter å motta sosialhjelp. Min snart eksmann vil gi meg penger, det vet jeg, men jeg vil helst ikke ha noe av ham. Han kan få betale utgifter som gjelder sønnen vår, mine egne ting foretrekker jeg å betale selv. Huff, er litt oppgitt...
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #2 Skrevet 11. oktober 2009 Nå er det ikke meningen å være frekk her, så det er sagt! Men, du er jo utrolig heldig som har en snart eks som betaler huslån/leie for deg da. Det er ikke bare dere som skilles, så det tar tid som alt annet. Nå vi gikk fra hverandre tok det 5 mnd før alt var innvilget. Og ja, jeg måtte gå på sosialen for å få hjelp til husleie, barnehage, mat og sfo. Jeg var nettopp ferdig med permisjonen og hadde ingeting å gå tilbake til bortsett fra skolen. Og det er ikke mye å hente fra lånekassen.. Om du nekter å ta i mot hjelp fra sosialen, så må du nesten bare få deg en jobb så du får inntekter da???
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #3 Skrevet 11. oktober 2009 Du nekter å motta sosialhjelp, men du søker om diverse stønader hos NAV. Er vel strengt tatt ingen forskjell på hvor pengene kommer fra, dette er jo uansett penger du får. Er forresten veldig vanlig at man mottar sosialstønad mens man venter på OS og så når OS kommer, så trekker de fra det man har mottatt i sosialstønad.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #4 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg har svært dårlig tidligere erfaring med sosialen, derfor kvier jeg meg for det. Ja, jeg vet at ting tar tid, men helledussen, hvor lang tid tar det å innvilge en separasjonsbevilgning? Nekter å tro at det skal ta flere mnd. De jobbene jeg kan ta, vokser ikke på trær, for å si det mildt. Nå skal jeg på et intervju i morgen, og hvis jeg får den, trenger jeg ikke sosialhjelp i det hele tatt, kun utvidet barnetrygd. Alt er ikke så sort-hvitt som det kan synes. Eksen betaler husleie og lån fordi han eier 50 %, og ser på det som en investering. Dessuten tjener han omtrent 5 ganger så mye som meg. Dårlig samvittighet er vel også en faktor, ettersom det var han som dro.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #5 Skrevet 11. oktober 2009 Som jeg skrev over her, så har jeg meget dårlig erfaring med sosialhjelp. Så for meg er det slett ikke det samme hvor pengene kommer fra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå