Gå til innhold

5 mnd gammel, vil ikke ha pupp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

andre som har vært gjennom dette? ganske frustrerende. drikker en liten skvett mme, bare fordi jeg "presser" det i henne. jeg må jo gå rundt hele dagen å tenke på at hun er sulten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men da må du jo gi henne grøt eller mme, så hun får i seg mat! Du skriver veldig lite her, men uansett hva årsaken er så må du ikke la barnet ditt sulte!!! Da gutten min var 3 mndr, nektet han å ta puppen mer. Så da ble det flaske.

Skrevet

Unnskyl, leste feil, så nå at du prøver å gi henne mme. Hva med grøt?

Skrevet

gir både grøt og middag. men kan ikke begynne med enda ett måltid når hun bare er 5 mnd? jeg gir mme, men hun har aldri likt det noe særlig. så nå når hun ikke tar mm, så får hun jo ikke i seg væske.

Skrevet

Har du mulighet til å pumpe deg og gi mm på flaske??

Jeg har pumpet mm til 4 unger og gitt på flaske. To av barna har greid å die om natten til de var 8 mnd. Tre av ungene har fått dienekt, 1 har bare fått flaske. En av ungene fikk både die- og flaskenekt og måtte mates med sprøyte (20 ml engangssprøyte i plast - ikke å anbefale - mye stress).

Det du kan gjøre hvis du fremdeles har mm er å prøve å mate babyen når den er søvnig. Jeg tok babyene før de våknet av seg selv og fikk dem til å die i søvne eller halvsøvne. På natta våknet jeg 2-3 ganger og tok babyen(e) og matet dem mens de sov.

Søvnige/sovende babyer kan mates både med pupp og flaske.

I våken tilstand har mange babyer det altfor travelt med å se seg rundt og leke, så de "gidder ikke" drikke.

Noen babyer liker å bli båret rundt mens du mater dem (enten med flaske eller koblet på puppen).

Hvis du ikke får disse tipsa til å fungere kan du se om babyen tar melk fra tutkopp, evt beger eller skje (tidkrevende). Du kan supplere med fruktmåltider for 4 mnd baby, det er det mye væske i.

Gå og veg babyen din et par ganger i uka hos HS og se at den legger på seg. Hvis babyen din tørker ut er det meget farlig. Søk hjelp hos HS eller fastlege hvis ting ikke bedrer seg (noen barn får nesesonde i overgangsfase, men siden din spiser er sikkert ikke det nødvendig).

Håper du får en rask bedring på dette - lykke til;)

mvh

Skrevet

pump deg selv og hold produskjonen din oppe.

kan være at det er tenner som plager og å suge pupp ikke er like deilig for gummene.

småen min hadde det slik i mars, da var hun 6 mnd. Gikk over etter en liten stund. Og i juni juli var det påan igjen, da var hun 10 mnd. Men jeg gav opp puppen da... Så i beg av juli var det slutt her.

Men jeg tipper det er tenner.... men hvordan er hun om dagene, sutter hun på det meste, ekstra var (sutrete) urolig om natten, bløte bleier om morgningene?

Gjest Antarctica
Skrevet

Grøt, knøttsmå brødbiter med leverpostei, moset banan, moset AVOKADO, middagsglass, knust potet med litt saus....?

Skrevet

tusen takk for mange svar. jeg tror jeg må gå til helsesøster å snakke med henne ja. hun drikker på kvelden, natten og morgenen.

også når vi står opp er bleia full, så det kan ikke være helt krise enda. men er bedre å finne ut hva en skal gjøre før hun aldri vil ha.

jeg har også tenkt på om det kan være tenner. men hun sutrer nesten aldri.

ser ikke ut til å klø i munnen heller. ( ikke mer enn før hvertfall).

det viser ikke mer hvitt på gommene heller.

men jeg får se hvordan det går idag :)

Skrevet

Hei igjen!

Jeg fant info om diestreik på nettet. Problemet er at det er mange årsaker og nesten like mange løsninger. Du få se om du finner noe hjelp i dette:

Barnet vil ikke ta brystet:

Diestreik (3- 12 mnd.)

Årsak – løsning:

*Tett nese, øreverk, feber, tannfrembrudd - Avhjelpe plager og sykdom, gi med kopp

* Hodet har vært holdt - Fritt hode, tålmodighet

* Sugeforvirring (smokk, flaske) - Gi med kopp, la bli sulten

* Barnet kjeder seg, forstyrres lett - Amme i ro, søvnig barn

* Påført smerte i dieposisjon (blodprøve) - Alternativ ammestilling

* Utålmodig, melken kommer for langsomt - Stimulere motsatt brystknopp

* Mor ny parfyme, såpe, krydder, alkohol - Avvente, gi med kopp

* Mor har (nesten) fått menstruasjonen igjen - Berolige, være nær brystet uten å die

* Skremt under diing (biting, mor skriker) - Berolige, være nær brystet uten å die

* Barnet "kvalt" pga. voldsom utdriving - Mor ligge på rygg og amme, melke ut litt først, trykke mot andre bryst, barnet sitte oppreist

Selvavvenning (12- 15 mnd.) Gradvis, selvsetendighet, avviser iblant, annen ernæring, ingen klar årsak, La avvenningen gå sin gang!

http://www.unn.no/amming/brystskjold-article43338-16176.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...