Gå til innhold

Noen hudpleiere her? En engel....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir litt langt, men kan til gjengjeld svare på spørsmål om hår - er FRISØR :-P (Jobber ikke i salong nå, student).

Jeg har alltid hatt litt uren hud, og aldri vært flink med produkter - dette fordi jeg har så mye negative erfaringer med det. Både fordi jeg har fått verre hud, og fordi jeg har reagert på noen produkter.

Føler når jeg gjør minst med huden er den best - men ikke bra! (Dvs kun makeup-fjerner serviett...)

Huden min er nå som følger - flasser litt i panna og rundt nesa. Etter dusj blir ansiktet rødt, stramt og klør skikkelig. Har små porer. Men mye uren hud langs kjeven og på siden av munnen. Urenhetene består stort sett av talgpropper - som jeg bare kan klemme bort, og ferdig med det. Og kviser i samme området (hake/kjeve), ganske små. Jeg får en hvit flekk midt i kinnet når jeg bruker produkter jeg ikke tåler - sånn ca 2x2cm.

Selv om huden er stram og føles tørr får jeg ikke fuktighetskrem til å trekke inn, blir liggende som en hinne på utsiden. Huden er grå, blek og gusten. Tar peeling innimellom, men huden blir veldig blank de første dagene etter på.. Fint med glød, men ser skikkelig feit ut etterpå..

Gått til hudpleier tidligere, men fikk en veldig dårlig start der - hun ga meg mye peeling- syre- og produkter for fet hud. Følte hele kinnene ble betente, fikk store dype kviser og byller. De ble rett og slett veldig ømme og vonde, og huden var mer stram enn noensinne, og klødde, og var rød og hissig. Fortsatt noe arrdannelse 2 år seinere som jeg antar ikke vil gå bort. Prøvd ett par andre hudpleiere etterpå og.

Når jeg bruker fuktighetsprodukter blir huden fin første uka. Og blir generelt mye deiligere å ta på. Det jeg ikke liker er at jeg får mye større porer - særlig i kinna og nesa, og jeg får uren hud på nye plasser. Plutselig kviser midt i kinnet, og ofte mye større og dypere kviser, som bruker lenger tid på å gå bort. Proppene/nuppene langs kjeven forsvinner mer derimot.

Jeg har brukt dyre og bilige produkter. Jeg har brukt de i minimum 3-4 måneder, ofte et halvt år nesten for å gi det en skikkelig sjans.

Jeg har god hygiene på sminke, renser kostene en gang i måneden ca. Bruker fingerne (rene) til å påføre flytende foundation, da jeg føler det blir det "letteste" uttrykket på huden.

Prøvd mye mineralsminke: Glo, ID, og Young Blood. Men går alltid tilbake til BodyShop sin flytende foundation (faktisk). Prøvd både pudderform og flytende.

Jeg går å venter på at denne "voksen"huden skal komme. Er snart 30 år og har fortsatt hud som en tenåring.

Den er uren, og tørr? Forstår ikke hvilke produkter jeg skal bruke, hvilken hudtype jeg har. Synes det til tider er flaut og ubehagelig, merker folk stirrer litt på det, hender jeg trekker skjerfet litt ekstra opp rundt haka på høylys dag, så folk ikke skal se det så godt..

Dette ble forferdelig langt, men håper kanskje en engel der ute vil forbarme seg over meg.

De fleste mener kanskje jeg burde prøve en hudpleier igjen, men føler mange hudpleiere er bundet opp til ett produktmerke (virker som de er selger/talsmann for ett merke eller noe), og jeg har brukt flere tusen på produkter jeg har fått anbefalt av hudpleiere som jeg ikke har vært noe fornøyd med. Ofte godt nede i flaske nr to når jeg gir meg fordi det ser ut som det gjør bare vondt verre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan absolutt anbefale et produkt som heter rosacea care, anbefaler startpakken. Dette er et råd fra en som har slitt med huden i 10 år, antibiotika og roacutan kurer gjentatte ganger. Rosacea care hudprodukter roer huden min og den blir betraktelig mye bedre.

Startpakken er et godt utgangspunkt, men selv bruker jeg i tillegg natttkrem og øyekrem.

Skrevet

Ville anbefalt deg å først gå til en hudlege for å se om du har cystisk acne. Det høres ut som du har en blandings hud, og om du da bruker kremer for en fet hud vil dette forverre noen steder men forbedre noen steder, akkurat det samme om du bruker for tørr hud. Du har og en veldig sensitiv hud, bruker du da kremer/rensemidler med for sterke aktive ingredienser vil dette gi deg rød musset hud og eventuellt forverre noen steder.

Ikke bruk produkter med konserveringsmidler!!!

Noen ganger når du bruker kremer som virker vil disse "dra" ut alle urenhetene dine og da forverre huden først, men det er fordi alt kommer ut! Etter en stund vil det roe seg og forhåpentligvis forsvinne helt.

ALLTID rens først, så toning lotion, så serum(i ditt tilfelle et beroligende serum) og så en lett dagkrem som ikke er så oljete.

Gjenta om kvelden, men dropp da serumet og bruk en tykk nattkrem.

En linje jeg personlig synes er bra er Clarins, de har produkter til alle hudtyper. Fåes kjøpt på parfymerier.

De har og veldig god kunnskap på produktene sine på parfymerier, så du får masse informasjon slik at du kan finne den linjen som passer akkurat til deg.

Jeg vil også anbefale at du går til en hudpleier 1 gang i uken for å få en dyp rens og lang massage i ansiktet. Dette hjelper veldig og får trukket ut alle urenheter(merker det ved å få kviser rett etterpå men det er en god ting!)

Kosthold, stress, dataskjermlys og forurensing kan også spille inn ved en uren hud.

Håper det hjalp deg litt :)

Lurer du på noe mer så er det bare til å spørre :)

Hilsen meg :)

Skrevet

Tusen, tusen takk for at dere leste gjennom og ga svar.

Kanskje jeg skal komme meg til hudlege... Føler det området rett på siden av haken ved kjeven nesten har vært helt betent nå i ett par år. Kjennes ut som om det bare ligger og ulmer under huden hele tiden, og kommer vonde utbrudd på nytt sted i området hele tiden. Har liksom klumper under huden langs hele kjevebeinet.

Ellers er jeg forberedt på at det ofte blir verre før det blir bedre. Og vet huden min er litt sensitiv, får fort utslett på kroppen av "feil" vaskemiddel, eller andre ting jeg kan reagere på.

Har veldig fin hud føler jeg selv ellers i ansiktet, så alltid litt redd for å gjøre noe som kan gjøre dette verre. Så lett å gjemme bort det langs kjeven nederste i håret eller ett skjerf eller noe.

MEN tror jeg skal prøve en hudlege jeg nå. Vrir meg unna når samboer prøver å kose meg på kinnet, synes det er flaut/ubehagelig om han skal komme borti. Føler seg ikke mye fin...

Har ikke prøvd Clarins før, men hørt ett par andre og anbefale dette merke. Har mye Dermalogica stående nå - dyrt!! Ellers føler jeg ikke det er SÅ mange utenfor-påvirkende faktorer, prøvd kremer som er spesielt for miljøsensitiv hud. Sitter lite foran PC. Ganske rolig som person. Og kosthold - tja.... Det må det være en spesifikk matvare som trigger det eller noe føler jeg. Kan det være det? Type de som har candida - i forhold til gjær og sånn, eller frukt, eller melk? Går det an? For spiser sunt og variert. Og føler det er ganske konstant - selv om kostholdet er forskjellig i perioder. Og vet når jeg får ett sånt stress-utbrudd eller noe, kommer ofte på helt andre plasser, gjerne der jeg minst vil ha dem, og da merker jeg det gjerne på hele huden, og håret :-)

Ellers - tror du det er dumt å gå til lege nå mens jeg er gravid? At de bare har preparater som jeg nå likevel ikke kan ta? Og ja takk, går gjerne til hudpleie en gang i uka, og masse produkter. Synes det er fantastisk deilig å unne seg dette, og liker å ta vare på meg selv med egenpleie hjemme også, bare så irriterende vært at dette sjelden har ført noe godt med seg.

Men jeg prøver gjerne igjen. Noen hudpleier du/dere vil anbefale i Oslo? Jeg kan farte litt rundt i byen uten at det gjør noe..

Tusen takk for rådene deres igjen :-)

Skrevet

Skal lese meg opp mer om denne. Er dette noe som er fint får både acne-problem og sensitiv hud det da?

Skrevet

Angående kosthold, jeg merker at jeg får dårlig hud av noen melkeprodukter, særlig ost! Holder meg unna ren melk og ost for det meste og merker det godt både på hud og mage!

Skrevet

Som regel er det veldig fet mat som gir utbrudd, men om du er allergisk for noen ting så kan det vises på huden.

Visst du googler på cystisk acne så kan du finne mer ut om det enn jeg kan skrive her. Men det høres virkelig ut som det er det.

Det er veldig sterke preparater som gis for å behandle en slik sykdom, og du kan absolutt ikke være gravid når du får det.

Men gå til hudlegen nå selv om, så om du får konstantert dette kan du få behandling etter graviditet og amming :)

Lykke til, og håper du finner ut av det :)

Skrevet

Glemte å si at da jeg gikk på hudpleie skolen prøvde vi masse produkter, noen prøvde Dermalogica, og jeg la merke til at mange som brukte dette merket fikk veldig uren hud. Sier ikke at det er et dårlig merke, men det var slik jeg så det....

Skrevet

Her er mine 2 cent (og litt til) er utdannet innen sminke og litt i hudpleie og fanatisk opptatt av hudpleie fordi jeg har hud som din - tørr og kvisete på en gang (og jeg er 33!).

Huden din trekker ikke til seg fuktighetskrem fordi den er for tørr og den tørre huden ligger oppå og "sperrer" for fuktighetskremens mulighet til å trekke inn i huden din.

Å vaske sminkekoster en gang pr måned er ikke god kosthygiene :) Oppgrader til en gang pr uke, anbefaler babyshampo.

Nå klipper og limer jeg inn noe jeg har postet tidligere. Ikke bry deg om det som står om azelainsyre nå mens du er gravid, den er fy nå, men du kan godt bruke den senere. Alle de andre produktene er helt trygge for gravide (tro meg jeg har sjekket grundig!). Personlig bruker jeg nå kun produkter fra Paula's Choice fordi de er uten parfyme, med lite tilsetningsmidler, ikke testet på dyr og inneholder kun virkestoffer ike masse ekstra dill. Frakt + toll er desverre ganske heftig selv om produktene ikke er så dyre.

Lykke til!

Steg 1: Rens huden både morgen og kveld. Kjøp en mild hudvask som fungerer som en såpe; dvs at du skummer den opp i hendene og vasker ansiktet med den. Kjøp en på tube, unngå såpestykker og for all del ikke bruk en rensemelk, den etterlater for mye produkt på huden din. Personlige favoritter er Gentle foaming cleanser for all skin fra Clarins som også fint tar bort mascara, og Special cleansing gel fra Dermalogica.

Steg 2: Dropp tonic/rensevann. De inneholder mange hudirriterende ingredienser og sjansen er stor for at du velger et merke som gjør vondt verre.

Steg 3 på kvelden: Fuktighetskrem rundt øynene (velg selv om du vil ha egen øyekrem, forskning sier at det ikke spiller noen trille), jeg sverger til Advanced night repair for øyne fra Estee Lauder selv om den er latterlig dyr.

Steg 4 på kvelden: Bruk en peeling. Ikke en mekanisk peeling som du får på tube med små korn, men en kjemisk peeling som BHA-syre eller azelainsyre*. En slik peeling vil for tørr hud sørge for at gammel, flassete hud forsvinner og at ny hud kommer til overflaten som også gjør at den blir lettere fuktet med fuktighetskrem. For uren hud sørger disse for at porene ikke blir tilstoppet da disse to syretypene løser opp i det fettet som stopper til porene i tillegg til at de mildt peeler huden din. Hvis man har kviser er det lett å få tak i denne typen peeling. Jeg bruker Skinoren (azelainsyre) som jeg får av legen på resept fordi jeg har kviser. De fleste bha produkter som finnes i butikken i Norge inneholder ingredienser som virker irriterende på huden fordi de skal virke uttørrende på kviser og jeg vil derfor ikke anbefale dem til tørr hud (ikke kvisete hud heller forresten...). I tillegg har mange BHA-produkter en ph-verdi som gjør at syren ikke virker som den skal. Et produkt du kan bestille på nettet som jeg vet at virker er fra Paula's Choice. Den første tiden du bruker et syreprodukt ville jeg startet med annehver dag eller noe for å venne huden til det hele.

Steg 5 på kvelden: Fuktighetskrem på huden etter at peelingproduktet har tørket dersom du har behov for det.

Steg 3 på morgenen: Fuktighetskrem. Har du ekstra tørr hud ta gjerne på litt til etter en stund. En veldig fet krem kan til dels virke mot sin hensikt fordi den tetter igjen porene i huden. Men når det gjelder krem må man rett og slett prøve seg frem til sin egen favoritt - og pris har sjelden noe med saken å gjøre. Jeg bruker Aqua Sensation fra Nivea.

Steg 4 på morgenen/i løpet av dagen: Solkrem om sommeren. Å bli solbrent er irriterende for huden, i tillegg til at hudkreft ikke akkurat er noe å juble over det heller. Jeg pleier å ha en solkrem i vesken med faktor 15 som jeg rundhåndet smører på selv om jeg bare skal sitte en halvtimes tid ute i lunsjen eller spasere litt i byen. Ok, solkrem gjør ikke underverker for kvisene mine, men noen ganger må man bare ta et valg!

I tillegg på steder der man har mye kviser kan man med hell bruke benzoyl peroxide. Dette middelet dreper effektivt bakterien i poren som forårsaker acne. Benzoyl peroxide fåes på apoteket. Dette er sterke, uttørkende saker som vil gjøre huden din rød til å begynne med. Når jeg starter med denne pleier jeg å ha på noen timer og så vaske av i stedet for å ha på hele natten. I tillegg bare annenhver dag til huden venner seg til den. Obs obs, den er blekende på tekstiler....

Dette er en hudpleieplan som når jeg følger den slavisk har pen hud. Hvis jeg av ulike årsaker styrer vekk fra den merker jeg ganske fort at huden min blir dårligere.

PS.

Hvis du tror at du kan erstatte daglig syrepeeling med sånn med korn så tro om igjen. De med korn er generelt sett mye mer irriterende for huden din i tillegg til at de ofte etterlater litt rester av produkter på huden. I tillegg blir slike produkter gjerne brukt litt sporadisk og da kan man like gjerne la være.

PS2. Folk med ekstremt tørr hud kan ha bedre utbytte av å bruke AHA-syre som peeling fordi den hjelper huden til å holde på fukt. Jeg har ingen personlig erfaring med AHA-syre, men de kan reagere veldig med sol så da må man være ekstra påpasselig med solkrem.

*azelainsyre er ikke photosensitiv. Det betyr at du ikke blir lettere solbrent selv om du bruker den.

Bare spør om det er noe :)

Skrevet

Å jo. Når du starter å rense huden og bruker produkter rettet mot kviser vil du helt sikkert oppleve noen uker med følelsen av ekstra kviser. Du har nemlig en del gugg som skal ut :D Dette går seg til, jeg lover. En hudsyklus er en måned - det tar minst så lang tid.

Skrevet

Tusen takk engler....

Da har jeg bare noen spørsmål :-p

Rens: Special Cleansing Gel har jeg, da kan jeg ta frem den igjen.

Peeling: Paula´s Choice hadde mange peelinger med BHA/AHA, hvordan vet jeg hvilken jeg skal ha? Bruker jeg forskjellig i de tørreste partiene og de områdene med mest acne-problemer? Jeg har liggende Gentle exfoliating Cream fra Dermalogica - den brukes som en maske to ganger i uken, en kjemisk exfoliering står det - med fruktsyrer (og salisylsyre og "lactic acid"). Kan jeg bruke dette innimellom? Eller hva anbefaler du i denne gravidperioden?

Fuktighetskrem: Hva ser jeg etter når jeg velger dette? At den ikke føles for feit og tettende ut, men hva mer? (Hjelp :-))

Er det andre ting jeg burde brukt inni mellom for å gi huden næring? Type masker eller lignende? Eller tetter dette bare igjen?

Tonic vann har jeg dårlig erfaring med, som du sier. Føler det nesten kan svi litt og at huden blir innmari stram.

Hva vil skje nå? Vil jeg oppleve å få større porer fordi huden åpner seg og får puste igjen? Mer uren hud der jeg allerede har er jeg forberedt på (før det blir bedre).

Bensoyl peroxide? Basiron? Dette har jeg brukt på det urene partiet i perioder, eller hvis jeg har hatt en kjempekvise jeg har ville bli kvitt litt fort. Men da har jeg kun smurt på det urene. Og vært litt redd for at huden skal bli sensitiv av den, at den er litt sterk.

Ellers er jeg flink med solfaktor - og ja, jeg får mye mer uren hud om sommeren. Men den tar jeg, men føler det ikke vises like godt fordi man er litt brun, osv... Men jeg svetter fort i ansiktet (og det svir og klør), og med luftfuktighet og og solkrem blir det litt ekstra propper osv... Exfolierer man oftere da i disse periodene?

Har lest på artikler som cystic acne nå, og..... Jeg føler det litt kan beskrive de vonde kulene langs kjeven, MEN når jeg ser på bildene så er jo disse nesten makabre. Får helt vondt, og blir samtidig litt glad :-/ Jeg er virkelig ikke så plaga som disse som er med der.

Én siste ting: i perioder når huden svir og klør veldig, hva er viktig for meg å tenke på da? Mer fukt? Roe ned exfoliering?

Har en god følelse nå. Skjønner ikke hvorfor hudpleierne jeg har vært hos tidligere kjører på med de sterkeste produktene, og for fet hud (2 av 3 :-p). Når de ser hvor rød og stram huden min blir av det, og betent!! Gått fra litt uren hud til at hele kinnet har vært ømt og kjenne på, og klødd og svidd, og vært rett og slett smertefullt...

Er det sånn at jeg bør exfoliere de tørre partiene oftere? (panna og nesa..) Det er der jeg blir spesielt fort rød etter exfoliering..

Dette føles så godt, gleder meg til lønn og til å handle inn litt...

Skrevet

Har dyre fine koster (tror jeg :-)), som jeg har brukt å duppe i Heptan, så kjekt at det bare dunster bort og er klare til bruk med en gang, men er det for heavy det hver gang kanskje? ;-) Har koster fra Trucco, ID, Young Blood og Glo.. Vasker også mappa disse ligger i :-)

Skrevet

PS! Igjen.... Føler at huden min reagere fort på veldig "aktive" produkter.... Hvis det er ett ord.. For eksempel likt best "rene" produkter. (Kan ikke disse fancy orda).

Skrevet

Det høres ut som om huden vår reagerer ganske likt. Veldig aktive produkter tar livet av huden min. Det eneste jeg klarer å bruke er Night Repair serum fra Estee Lauder som gjør huden min mer smidig og mindre tørr. Hvis jeg har hatt på bha på kvelden tar jeg feks ikke det om morgenen, men i stedet serumet mitt mellom rens og fukt. (Estee Lauder disken på parfymeriet burde gi deg en vareprøve i en liten boks hvis du går dit, sier du vil prøve, men har sensitiv hud).

Heptan tørker ut koster litt (og gjør plast tørt så det knekker - lært av erfaring). Heptan er supert sånn fra dag-til-dag rens for å få bort sminke, men ville fortsatt vasket med babyshampo en gang pr uke (eller så...). Legg kostene til tørk, ikke sett dem opp. Setter du dem til tørk renner vannet ned i limet og hårene på dine fine, dyre koster vil ramle ut! Eeek! Men jeg er stor fan av heptan, billig og 1000 ganger bedre enn børsterens fra feks MAC.

BHA:

Siden du har acne-hud vil du ha bha (dette er det samme som salicylsyre forresten) ettersom bha eksfolierer også fettlinningen i porene som gjør at de tetter seg til og man får kviser. Jeg bruker 1% lotion fordi jeg liker å ta på med bomullsdott :) Hvis jeg er ekstra tørr et sted dropper jeg å ta der den dagen. Hvis du blir veldig tørr av bha bruk feks en gang pr dag eller annenhver dag etc. (Du kommer til å bli tørr tørr til å begynne med, det går over. Lover.) Hvis 1% fungerer bare nesten bra nok kan du i så fall gå opp til 2%. Bruk den også i dine tørre partier, de trenger også å eksfolieres, du vil mest sannsynlig oppleve noen uker ut i dette at huden din blir mer i balanse uansett.

Gentle exfoliating Cream:

Bruker man bha holder man seg unna andre syrebehandlinger. Ellers kan det bli litt mye for huden. Jeg får uansett såpass glatt, veleksfoliert hud av bha at jeg ikke trenger noen annen peeling.

Fuktighetskrem er vanskelig. Personlige favoritt er den jeg anbefalte over her; Aqua sensation fra nivea. Billig, bra, standard fuktighetskrem. Ellers er en prisklasse opp Estee Lauder sin Day Wear Pluss for blandingshud fin (den for fet hud har for lite fukt hvis man bruker bha). Problemet med fuktighetskrem er at det er noe alle reagerer ulikt på, men her har ikke pris noe å gjøre med kvalitet nødvendigvis. Det du ser etter er en standard fuktighetskrem uten alskens mirakelingredienser som føles god på huden din, trekker inn og som du liker.

Porer:

Siden bha eksfolierer porelinningen vil du oppleve at porene dine vil virke mindre fordi det ikke blir opphopning av puss i porene. Men en liten periode når guffa vil ut kan du oppleve at de virker litt større.

Bensoyl peroxide feks Basiron

Er sterkt. Jeg synes den er for sterk. Foretrekker Paula's Choice sin blemish fighting solution som essensielt er det samme, men som huden min tåler bedre. Den finnes også i extra strenght som mannen min (som har cystisk acne og har gått på typ antibiotikakurer som ikke har hjulpet) er nødt til å bruke for å holde sine kviser i sjakk. Jeg smører den på hvis jeg merker tegn til ømhet/kviser på vei, og i perioder jeg er mye plaget smører jeg panne/hake før jeg legger meg om kvelden.

Solkrem:

Skryt til deg! Folk er for dårlige med solkrem. Jeg passer på å ta den av umiddelbart etter jeg kommer inn fra solen, tar en omgang bha og godt med fuktighetskrem. Det hjelper på!

Når huden svir og klør

Ta en liten pause fra eksfoliering, sleng på litt ekstra fukt og husk at det roer seg. Hvis dette kommer når du bruker bha morgen + kveld kan du prøve med kun en av delene og se om huden blir gladere av det.

Du trenger ikke eksfoliere de tørre partiene oftere. Dette er noe av skjønnheten med bha/kjemisk eksfoliering. De døde hudcellene forsvinner som magi. Om du må eksfoliere morgen + kveld, en av delene, annenhver dag etc må du føle deg frem til og se hva som er riktig for din hud. For meg varierer det i perioder.

Jeg har sluttet å gå til hudpleier etter jeg fant et system som fungerer for huden min. Går jeg dit nå havner alt i ubalanse og de slenger på ting jeg får sykt mye kviser av (selv om jeg av og til vurderer å gå bare til utklemming spes nå som kvisene har tatt seg opp med graviditeten og jeg hart vært for trøtt til å ha skikkelig hudpleiesystem som normalt. Les: sjangler i seng m/ sminke på og greier...).

Masker:

Jeg liker karbonmaske. Den trekker ut ekstra av urenheter og jeg synes den gjør de tørre partiene myke også. Er jeg ekstra tørr og diller med meg selv tar jeg kanskje karbonmaske i kviseområdene og en fuktmaske på resten. Hele ansiktet kan om du er blitt veldig tørr og rød gjerne kose seg med en fuktighetsmaske, bare husk å fjerne den godt og rens huden etterpå og ta på vanlig fuktighetskrem til slutt slik at du ikke får noe lag på huden som stopper til porene.

Er så hyggelig å kunne være til hjelp! Dette er tross alt kunnskap jeg har jobbet hardt for å tilegne meg, og er så deilig at det kommer til nytte for flere!

Skrevet

Hyggelig ja, utrolig luksus for meg å få en sånn særbehandling, tar jo tid å skrive... Så veldig takknemlig :-) Begynner å få ganske oversikt nå føler jeg, det eneste er: Hvor kjøper du Paula`s Choice på nett? På deres egen nettside der? Produktet var jo ikke sååå dyrt, frakten derimot :-D Prøvde handle der nettopp, men etter at jeg hadde tastet inn betalingsinfo kom det ikke mer, ikke noe kvittering eller noe. Så kanskje det klikka litt... Hm...

Nå gleder jeg meg til å sette igang. Joda, flink med solkrem i ansiktet, ikke like flink på kroppen ellers alltid, får alltid kommentar på om hvordan det er mulig å være så bleik i ansiktet og brun på kroppen :-P

Det er bra noen har orka å prøve å feile litt mer enn meg, men blitt så innmari stressa hver gang det har gått galt, så holdt meg unna noe i lange tider...

Men nå må du nesten komme med noen navn på karbon og fuktighetsmasker også, jeg aner ikke hvor jeg skal begynne å titte hen. Og må si jeg ikke har helt tiltro til dissa parfymeri-jentene alltid, er vel som frisører og alle andre steder, noen er veldig flinke, og noen kan ikke så mye ;-)

Tusen takk igjen...

Skrevet

Jeg husker ikke om jeg får kvittering... Men i alle fall får jeg en mail der de vil bekrefte porto før de sender til meg husker jeg. Bestiller på Paula's Choice siden, ja. Nå som jeg vet at dette funker for meg (og Mannen) bestiller jeg et års forbruk i slengen så sparer jeg inn på porto :)

Jeg bruker karbonmasken fra nettopp Paula's Choice. Den er snart tom og da skal jeg kaste meg over leiremasken fra Blue Lagoon på Island som jeg kjøpte da jeg var på ferie der i august. Jeg tror sånne masker er ganske standard så det er bare å kjøpe noe tror jeg!

Fuktmasken jeg bruker kjøpte jeg billig på Boots en gang. Der også tror jeg standard og enkel er bedre enn masse fancy. Stikk innom Boots på Østbanehallen du og se etter både fuktmaske og karbonmaske :)

Jeg jobbet ett år på parfymeri i forbindelse med make-up og hudpleieopplæring for mange år siden og kan bekrefte at de er som folk flest, høyst variabelt hvor flinke de er - og de flinkeste er kjempeflinke selvsagt! Men gudbedre det er tidvis et hjernedødt arbeidsmiljø (men klart med de beste frynsegodene i form av produkter!)

Som takk kan du kanskje svare meg på dette:

Farget håret forrige uke. Tuppene var min opprinnelige hårfarge, midtpartiet litt mørkere og etterveksten min normale/opprinnelige hårfarge. Tuppene og midtpartiet har tatt samme farge som de skulle (mellombrun sa esken). Etterveksten er lys, blass og rødlig! Er dette r fordi etterveksten har grodd ut etter jeg ble gravid og oppfører seg som Crazy Gravidehår? Burde jeg bare bleke ned alt og bli blond? Eller sort? ;p

Skrevet

Det er godt jeg kan gi noe tilbake :-)

Håret kan deles i 3 soner:

Varm sone (innerst), kald sone (lengdene), og porøs sone (tuppene).

Da den varme er innerst. Det håret innerst som nå er lysere er sunt og friskt hår og tar mindre farge, mens de to neste sonene trekker til seg mye mer farge, og tar til seg kalde farger.

I salong bruker vi ofte to farger når vi skal farge håret, noen ganger 3, nettopp en innerst, og en annen utover :-) Så nei, du har nok ikke Crazy Gravidehår, hehe... Vil ikke anbefale deg hverken sort eller blond :-D For du er vel fornøyd med resten av håret utenom det innerste nå?

VANLIGVIS: Bruker du å sette fargen innerst, og det utover den siste tiden? Har du brukt denne fargen før og denne har funket bra?

Det er to alternativer (når du farger på nytt til vanlig):

Påføre innerst, la den sitte. Ta litt varmvann i den fargen du har igjen (2 ss) og påføre lengder og la virke siste 10-15 min.

Har håret falmet veldig lite utover kan det holde med å skumme opp fargen når du vasker og la sitte ett par minutter bare. Da får det ny glans, og freshere farge med en gang.

Har du ganske langt hår og kan/må bruke 2 pakker vil jeg anbefale deg å kjøpe en litt mørkere og kald nyanse til bunnen/etterveksten. (Varme fra hodebunnen gjør at fargen utvikler seg mer innerst, og det kommer fortere varmere nyanser frem, og varmt virker lysere enn kaldt). Deretter bruke en nyanse lysere, kanskje ett hakk varmere også til lengder som ofte bare er blitt litt blasse for å friske de opp og gi ny glød :-) Det er mer "naturlig" å være litt dypere innerst, og at lengdene lysner av sol, vær og vind.

DER DU ER NÅ: Er det blitt litt mørkere innerst? Kjøp samme farge en gang til, og sett i KUN det lysere, rødlige håret, full virketid. Dette kan være litt vanskelig å gjøre selv, få hjelp av venninne eller mannen :-) Det vil ikke bli ett "skille" på håret for det. Du kan sette noe fuktighet i spissene og lengdene for å være sikker på at de ikke suger til seg noe mer der. Du kan kjøpe en med litt ask i seg ->

Fargeteori er universiellt. Og er håret blitt for rødt, da kan det være lurt å velge en som har en nyanse med motfargen i. Motfarge til rødt og orange, er jo grønt og blått. Men det er jo ingen farger som heter dette selvfølgelig. Men de som har ask i seg har disse kalde fargene :-)

Kalde farger slipper mye fortere enn varme farger. Så hvis man er plaget med at det blir fort varmt, kan det være lurt å velge en kald farge. Det kan da virke litt matt med en gang, men det forsvinner fort overskuddsfarge fra de kalde fargene - og den blir fort litt lysere. Det kan også være greit å velge en farge lysere enn hva man vanligvis ville tenkt, da det fort virker mye mørkere..

Svarte jeg på spørsmålet ditt? ;-) Bare spørr om mer eller om noe er uklart.

Skrevet

Skal faktisk fly i morgen, så får handlet litt tax-free varer :-) Ett spørsmål bare - prøver å lese litt om produkter og priser...

Heter det natt-serumet bare Night repair? Hvilken farge har flasken? Den hørtes veldig deilig ut, men ikke sikker på om jeg har skjønt hvilken det er... :-P

Skrevet

Night repair:

Den heter bare det. Er i brun flaske med pipette. (den er ikke fotostabil utenfor den mørke flasken sin) Er latterlig mye billigere på tax free!

Takk for masse hårråd :) Det er jo en farge jeg aldri har brukt før selvsagt, så det kan være problemet der, ja. Jeg har siste året hatt min egen hårfarge stort sett (bortsett fra siste par mnd med litt mørkere innerst). Før det har jeg hatt 4 år med sort hår til jeg gikk lei og barberte alt ned til etterveksten i beste militærfrisyrestil! (Før det igjen var det blått, rosa, sølv, hvit, grønn....osv...)

Så jeg er faktisk ikke helt stø på "vanlige hårfarger" selv om jeg har farget håret mitt i 17 år!

Skal forsøke samme fargen innerst og se om det hjelper først. Jeg har en liten hårfargepåføringskost og en ektemann.

Kos deg på tur!

Skrevet

Samme som meg det :-) Hatt lilla, orange, grønn, rødt, turkis, platina osv. osv. Men oftest vært på en tonehøyde 3 (Kanskje 13 år). Men jeg er naturlig kommunegrå, så har nå lagt med på en kald, kald 5/6, synes det er stress å vedlikeholde etterveksten :-)

Kjøpt produkter på tax-free, det er nok en helt annen pris ja, kom unna med 1200kr for 4 produkter. Ellers: levere Paula`s Choice med UPS? Blitt oppringt fra de i dag.. Kan ikke skjønne hva annet jeg skal få pakke for :-D

Samme farge med kost og ektemann tror jeg gjør susen :-)

God helg, da skal jeg prøve å være pliktoppfyllende svigerdatter her på vestlandet :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...