Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #1 Skrevet 10. oktober 2009 To av fadderne vi skal ha til barnet vårt er ikke selv døpt. Har de fortsatt lov til å bli skrevet opp som faddere da?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #2 Skrevet 10. oktober 2009 nei, de må bare tilhøre et trossamfunn som aksepterer dåp, de kan altså være muslimer, humanetikere, jøder osv
Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #3 Skrevet 11. oktober 2009 Ok, men disse to er nordmenn som ble konfirmert borgelig, og er ikke medlem av noe trossamfunn. Hmm..
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 De kan bli skrevet inn som faddere hvis minst to av de andre fadderne er medlem av Den Norske Kirke, se artikkelen: http://www.dinbaby.com/felles/bryllup_og_daap/daap_i_kirken/(language)/eng-GB Hensikten med faddere er at de skal oppmuntre foreldrene til å la barnet få kjennskap til Jesus og den kristne tro når de vokser opp, de tkan de jo gjøre selv om de ikke selv står i kirken. Tanken var jo også at fadderne skulle huske å be for barnet, mange har nok glemt det, men mange har også tatt denne oppgaven med seg fra dåpshandlingen, og en bønn kan man vel be uten noe medlemsskap...
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2009 #5 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg er selv døpt, men har konfirmert meg borgelig og har meldt meg ut av statskirken. jeg skulle være fadder for søskenbarnet mitt sin sønn. Men fikk ikke lov av presten fordi jeg ikke stod i stats kirken. tror faktisk det av og til kommer litt an på presten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå