Gå til innhold

Blæ. Hvordan takle 2årstrassen? :P

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann blir 2 år om 3 mnd. Han har alltid vært viljesterk og passer ypperlig inn i det man vil kalle en "high need baby". I august begynte han i barnehagen og nå har denne viljen eskalert. Han får skikkelige raserianfall, og klarer ikke bestemme seg for hva han vil. Først vil han ha vann, når han får vannet kaster han det i gulvet, så skriker han etter vann igjen, og prøver jeg å gi det til ham vrir han seg vekk og hyler. Så skal han ha traktoren sin. Når jeg gir den til ham, vil han ikke ha den. Setter jeg den på gulvet foran ham hyler han "miiiiiiiiin" og peker på den.. Så skal han sitte ved bordet, og begynner å klatre opp på stolen. Prøver jeg å hjelpe ham, begynner han å sparke og slå villt rundt seg og skal hvertfall ikke sitte. Setter jeg ham ned på gulvet igjen skal han "siiiiitte deeeer!" og begynner å klatre igjen. Jeg prøver å holde meg rolig, snakke til ham med rolig stemme, prøver å avlede med andre ting og så videre. Har også prøvd å bare overse ham litt, men det er jo til å få helt makk av. Noen som har noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres meget kjent ut det der kan jeg vel trygt si.

Jeg overså det, ga ungen tid til å rase fra seg enkelt og greit. Og så roste jeg og koste litt ekstra i de gode øyeblikka. det tok tid, men det gir seg etterhvert. Bruk en teknikk som heter positiv forsterkning, gi ekstra oppmerksomhet i positiv forstand når han er i god humør og er "snill", og oversee anfallene så godt det lar seg gjøre. Det skal gi positive utslag over tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...