Gå til innhold

Fedrekvote vs tvillinguker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere som skal ha permisjon eller har hatt permisjon med tvillinger; hvordan skal dere gjøre det/har gjort det i forbindelse med far sin permisjon/fedrekvote? Skal han ta fri etter fødselen, event. hvor lenge? Og skal han da få tvilling-ukene siden fedrekvoten ikke kan tas før minimum 6 uker etter fødselen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først hadde mannen min 14 dager perm. som han fikk på jobben, så tok han de 7 ekstra ukene vi fikk rett etterpå, sånn det ble 9 sammenhengene uker.

Skrevet

Med støttebrev fra tvillingforeldreforeningen fikk mannen min først 4 uker lønna fri fra jobben etter fødsel, deretter fikk han de ekstra tvillingukene sånn at han tilsammen var 9 uker hjemme i starten, og det trengte vi jammen:-) Fedrekvoten tok han ut litt seinere.

Skrevet

Du skriver støttebrev fra tvillingforeldreforeningen, vil det si at han opprinnelig ikke hadde rett på fri med lønn? Min samboer får fri 14 dager, men ulønnet. Dette synes vi blir litt vanskelig med tanke på regninger og lån, samt at vi har kun tatt ut 80% lønn.

Skrevet

Gratulerer med tvillinger på vei:)

Jeg er hjemme i permisjon nå med 100% lønn, slik at vi får fem uker tvillingpermisjon. Valgte denne løsningen fordi vi "tapte" ca 10.000kr i forhold til å velge 80%. Pappaen her hadde også fått innvilget fri fra jobb i fire uker med lønn etter søknad med støtte brev fra tvillingforeldreforeningen. I tillegg var det påskeferie, så tvillingene var seks uker da jeg var alene med dem første gang. Så fordelte vi to uker av tvillingpermisjonen utover 10 uker, slik at vi pappaen var hjemme med oss hver onsdag fram til sommerferien. Da var han hjemme i seks uker, fire uker pappapermisjon og to uker ferie.

I oktober har han også fri hver onsdag, slik at det går med ei uke tvillingpermisjon der, de resterende to forlenger vi min permisjon med. De site to ukene av pappapermisjonen skal han ha når jeg begynner å jobbe 1.august, slik at han får to uker hjemme før tvillingene begynner i barnehagen.

Vi er veldig fornøyd med denne løsningen. Deilig når pappaen har fri en dag i uka, for da blir ikke uken så lang og slitsom.

Lykke til videre i svangerskapet:)

Skrevet

Her fikk ikke pappaen perm med lønn, og vi hadde ikke anl til å ta 2-4 uker ulønnet perm.

Så han tok alle tvillingukene (7 siden vi har 80% lønn) og 1 uke med pleiepneger - og var hjemme med oss 8 uker i begynnelsen.

Så skal han ta 6 uker når jeg beg å jobbe igjen i januar. Her er det litt uvisst om han skal ta alle i strekk, eller kanskje dele opp noen å ha 1-2 dager fast fri i uka en periode. Jeg jobber turnus og har langfri innimellom - så da kan han egentlig spare sine uker til når jeg jobber

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...