Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #1 Skrevet 10. oktober 2009 Vi har grei økonomi. Vi setter av penger til løpende utgifter så snart vi får lønn. Boliglån, fordeler et rimelig strøm beløp hver måned. Fordeler renovasjon og kommunale avgifter, samt forsikring og veiavgift på månedlige beløp. Setter alt dette inn på en regningskonto, som ting blir trekt automatisk fra, samme med telefon og internett og barnehage, i tillegg til litt å gå på, om noen regninger blir litt større. Det vi har igjen, det lever vi for frem til neste lønning. Av og til sparer vi til noe, samt at vi har en liten buffer konto hver måned. Så har vi penger om vi får en fartsbot, eller trenger å fikse på bilen. Det vi sitter igjen med hver måned er et greit nok beløp, men det er ikke all verden å gå på, men det er greit nok. Så den måneden vi må ut med vintersko til to barn, så blir det ikke frisør på mor. Kjøper vi ny støvsuger, blir det kjøpt reflexdress og ikke reima. Vi lever ikke hånd til munn, og vi greier med de felste utgifter, særlig nå når renta er lav har vi mer å rutte med. Vi har det greit, men ikke luksus. Er ikke de fleste som oss? Her inne får jeg av og til inntrykk av at enten har alle råd til alt mulig, eller så har de ikke råd til noe.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #2 Skrevet 10. oktober 2009 Vi har det i allefall slik. Skal vi kjøpe noe må vi prioritere men vi har en bufferkonto som vi ikke rører om vi ikke må.
Sjefsmegga Skrevet 10. oktober 2009 #3 Skrevet 10. oktober 2009 Vi har det vel omtrent som dere. Lever helt greit, har alltid litt å sette på sparing, ikke fordi vi har høy inntekt, men mest fordi vi har et fornuftig forbruk. Nå har vi etterhvert fått endel penger på sparekontoene, så vi har både buffer på regninge kontoen, men også BSU-penger og en pen sum på en annen sparekonto som vi skal bruke på å realisere en drøm vi har om noen år. Kjøper ikke vinterdresser til 1700kr vi heller, handler mye på salg og er kløppere på å gjøre en god handel uansett hva vi skal ha, spart oss mange tusen på det.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #4 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har det vel som dere, omtrent. Har "jevnet ut" de store regningene, slik at beløpet som settes av er omtrent like stort hver måned. Så har jeg et fastsatt beløp til det daglige. Dette tar jeg ut fredag, og da skal det vare til neste fredag. Det overskytende spares til buffer ved behov. Jeg vil heller ha en OK daglig økonomi, enn å ha god råd noen få måneder for så å være på minus de månedene alle store regningene kommer samtidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå