Juuuunibaby <3 Skrevet 10. oktober 2009 #1 Skrevet 10. oktober 2009 Kan dere som har tatt permisjon og dere som valgte å ikke ta, dele erfaringene deres med meg? Jeg går andreåret på økonomistudie på høyskole. Jeg har termin i slutten av november (veeeeldig nært innpå mine 4 eksamener). I tilegg har jeg pga av manglende motivasjon falt langt bak de andre allerede nå. Hvis jeg skulle føde slik at jeg rekker å ta noen av eksamene mine er jeg redd resultatet ikke vil bli spesielt bra. (Har bare A og B fra førsteåret og kunne tenkt meg å klart å fulgt opp disse karakterene) Kjenner at jeg begynner å bli ganske så depresiv når jeg tenker på skolen pga at jeg har falt så langt bak... Er det noen med erfaringer og råd der ute? Tar jeg permisjon trår den i kraft 3 uker før eksamene mine dette semesteret. Men tanken på å få en ny klasse til neste år, kjenner jeg at jeg ikke liker. Veldig gla i dem jeg går sammen med nå. Men samtidig er alternativet å få kanskje to uker hjemme i ro sammen med min førstefødte, før jeg skal begynne med 4 nye fag... Jeg aner jo ikke hva det vil si å bli Mamma en gang. Skal jo lære med dette lille barnet å kjenne og vi skal komme i en slags "dur" vil jeg tro før man kan konsentrere seg om noe annet? Ja, dette bla langt å innviklet, men tar imot alle tips og erfaringer med takk!
Hjemmemamma_for_tiden Skrevet 10. oktober 2009 #2 Skrevet 10. oktober 2009 Heisann! Jeg har erfaringer fra både å jobbe og studere når man får barn. Du virker som en smart og arbeidssom jente som har klare ambisjoner for deg selv - og det er flott! Men jeg hadde uten tvil benyttet meg av retten til å søke om et års permisjon fra studiene, uansett om det ikke frister med et nytt kull. Man får bare barn noen få ganger i livet, og tiden løper faktisk fra oss som er foreldre. Ser på min sønn som blir 3 i februar og lurer virkelig på hvor tiden har blitt av - syns han nettopp kom til oss! Dessuten er det mye bedre å kunne henge med studiene, fremfor å alltid føle seg på etterskudd. Er det noe man blir sliten av, så er det å aldri helt klare å være a jour med alt man skal ha gjort. Det er jo ingenting i veien for at du, dersom du har lyst, klarer å fokusere og har overskudd til det, leser på fagene hjemme og på den måten holder deg litt oppdatert ?? Uansett - lykke lykke til med studiene! Håper du kan få senke skuldrene og fokusere på fødselen og barnet nå fremover. Nyt tiden! Klem fra
kaffeplante Skrevet 10. oktober 2009 #3 Skrevet 10. oktober 2009 hadde du gått siste året hadde jeg rådet deg til kanskje å holde ut og bli ferdig...emn siden du har så lenge igjen så ville jeg ha kost meg med barnet:)livet er langt nok til å studere og jobbe etterpå.
Vimsetrollet Skrevet 10. oktober 2009 #4 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg vet ikke enda helt hva jeg snakker om, men jeg er også student kommer til å fortsette. Har termin i januar, men siden høyskolen er så teit og legger den ene eksamen ETTER jul, må jeg nok stå over den. Akkurat nå angrer jeg utrolig på valget, jeg fatter bare ikke hvordan jeg skal orke å studere og ha en liten en hjemme. (har en sønn på snart 3 fra før) Samboeren min skal ta ut gradert uttak, og være hjemme 3 dager i uka, men jeg må jo allikevel amme og sånt. Jeg har også ganske ok karakterer fra i fjor, men nå har jeg bestemt meg for å satse på å komme meg gjennom det obligatoriske slik at det evt bare er eksamen som gjenstår.. Hvis det går helt i dass får jeg bare bruke litt tid på å ta de opp igjen senere. Som noen sa her, er det ikke mange ganger man får barn og kan nyte denne babytida, men grunnen til at jeg velger å fortsette det er kun 1/2 år igjen til klassen "oppløses" - for 3året i studiet kan man velge fag mer fritt. Jeg syntes det var så utrolig kjedelig å forlate den veletablerte kollokviegruppa mi, for så å gå et halvt år sammen med noen andre. Huff, dette ble litt rortete skrevet, men... Jeg tror det er best å ta en års permisjon hvis du ikke er motivert for å fortsette. Er du 1.gangs forresten?
Juuuunibaby <3 Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2009 Tusen takk for at ere orker å dele erfaringer og planer med meg! Kjenner jeg snart blir gal hvis jeg ikke får lagt en plan... Er jo bare 7 uker til den lille kommer Ja, dette er mitt første barn <3
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 10. oktober 2009 #6 Skrevet 10. oktober 2009 Hei:) Måtte bare svare på dette. Er så jeg kunne skrevet dette innlegget selv. Er førstegansfødende og går på økonomistudie på høyskolen. Er på 3. året nå. Har termin 28. november og eksamen 4.,7. og 11. desember!!! Har vært på alle forelesninger og prøver å få gjort at det obligatoriske, men henger ikke like godt med nå som jeg bruker! Planen var å få tatt disse eksamene og fortsett på bacheloroppgaven til våren sammen med resten av fagene. Men ble litt depp når eksamen var lagt så tidlig, spørs om jeg rekker dette. Og vet jo egentlig ikke hva det vil si å blir mamma. Vil liksom være hjemme og kun konsentrer meg om den lille, men vil bli ferdig med skolen også. Men den lille er jo bare liten nå.. har samme problem selv. Er visst ikke til noe hjelp her.. Jeg skal gå på skolen så lenge det går, og håpe jeg får en snill og rolig liten gutt som kommer 14 dager før terminen så jeg rekker alt jeg skal, og kan slappe av i ro og fred:)
Lisa,Vegard&Tarjeis*mor Skrevet 10. oktober 2009 #7 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har fått mine to første mens jeg studerte. Denne babyen er den eneste som kommer mens jeg er i full jobb:) Jeg har gjort det på forskjellig måte hver gang. Jeg er lærer og syns det fungerte glimrende å få barn mens jeg gikk lærerskolen. 1.gang tok jeg ikke permisjon fra studiene, men fra en praksisperiode som varte i 4 uker. I tillegg utsatte jeg en eksamen som kom to uker etter at datteren min ble født. Mannen min tok 5mnd permisjon og var hjemme hele vårsemesteret. Han var hjemme med Lisa fra hun var 2mnd til etter mine siste eksamener i mai. Hun var 7mnd da han begynte å jobbe igjen, og da hadde jeg ferie. Det er klart at det viser på karakterene mine at jeg hadde en liten baby hjemme. Jeg tok 4 eksamener det semesteret, og hadde brystpumpen med meg i sekken. Det gikk greit, og far og datter fikk et helt spesielt forhold:) Jeg var selvsagt ikke på skolen fra 8-4, men gikk på de fleste forelesningene. Da vi fikk nr2, bestemte jeg meg for å ta et års permisjon fra studiene. Da fikk jeg 10mnd permisjonspenger fra lånekassen. Jeg hadde Lisa i bhg 50% og fikk nyte babytiden på en annen måte en første gang. I løpet av denne permisjonen, tok jeg igjen de 4 ukene jeg manglet i praksis. Etter permisjonen, hadde jeg et år igjen på skolen. Da gikk begge i bhg 100%. Jeg er usikker på hvilken metode som var best. Jeg syns det gikk veldig bra begge gangene. Det er i alle fall bra at det er mulig å velge selv. Jeg forstår at du ikke ønsker å gå i ny klasse. Det er litt annerledes på lærerskolen. Der går vi i samme klasse i to år og velger fordypningsfag 3. og 4. året og skifter derfor klasse uansett. Men uansett hva du velger, kommer det til å gå bra. Jeg tror at studenter som blir foredre, er minst like gode studenter som andre. Jeg ble mye flinkere til å organisere og bruke tiden på skolen riktig. Medstudenter kunne finne på å trekke seg fra eksamener pga litt for mange fuktige kvelder på byen, men jeg fullførte alle eksamener.
lille frø, mor til to Skrevet 10. oktober 2009 #8 Skrevet 10. oktober 2009 Veldig individuelt hva som passer for den enkelte. Jeg jobber og studerer deltid på NIH. Har eksamen uka etter termindato. Velger å fortsette studie og regner med at det går helt fint. Siden det er deltid er det bare 50% jeg studerer så da blir det jo ikke så mye. Synes det er tøffere å jobbe 100% i tillegg til å studere 50% så da er valget enkelt. Lykke til hvertfall!
Juuuunibaby <3 Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 11. oktober 2009 Hei og tusen takk for alle innlegg. Lykkelig&Gravid: Ja, må si at situasjonene våre er ganske like da Bare at jeg har termin 29.November og eksamene mine er 26.Nov, 2.Des, 8.Des og 14.Des.... Så uannnsett hvordan jeg velger å satse på, så er det ikke sikkert det holder. Har også valgt å satse på at han kommer 14 dager før. 18. November har jeg tenkt Foreløpig plan er å ta to fag nå, de jeg har eksamen i den 26.Nov og 14.Des. Så ta permisjon vårsemesteret også begynne igjen i August og ta de to siste fagene fra dette semesteret. Så fortsette som vanlig. Tror jeg vil prioritere å være hjemme med den lille og få oppleve den tiden i ro og fred. Det er jo tross alt en av de største tingene i livet å bli Mamma, sies det, så da er det vell verdt å gi det vell et halvt år å synke inn på. Lære meg minien i magen å kjenne Hadde dette vært nr.2 så kanskje jeg hadde valgt å prøve å fortsette.. Men tanken på studentøkonomi et ekstra år er blææææh!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå